Varjak Käpälä (Varjak Käpälä, #1)

Varjak Käpälä

S. F. Said, Dave McKean
Julkaistu: elokuu 8, 2006 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Varjak Paw

Tyylit: fantasiaeläinfantasia, nuoret
Avainsanat: kissat

Alkuteos ilmestynyt 2003. Kuvittanut Dave McKean. Suomentaneet Reetu Kurkijärvi ja Kersti Juva. Sidottu.

Nestlé Smarties Book Prize vuonna 2003, West Sussex Children's Book Award -ehdokas 2005.

Varjak Käpälä on rotukissanpoikanen, joka elää suojattua elämää vanhan Kreivittären talossa. Varjakin sydän kuitenkin halajaa puutarhan muurien tuolle puolen, seikkailuihin. Kun Kreivitär kuolee, jää Varjakin perhe lipevän Herrasmiehen ja tämän mustien, tyhjäkatseisten kissalakeijoiden armoille.

Varjak pakenee kaupunkiin etsimään myyttistä Koira-nimistä otusta, jota ihmisetkin kuulemma pelkäävät. Oppaanaan Varjakilla on tälle unissa näyttäytyvä esi-isä Jalal, joka opettaa Varjakille seitsemän salaista taistelutaitoa. Varjak oppii paitsi pitämään puoliaan kaduilla, myös luottamaan yllättäviinkin ystäviin – kuten verikoira Louskuun ja katukissa Katajaan.

Ennen kuin Käpälän kissaperheen pelastusoperaatio voi alkaa, Varjak ystävineen joutuu kohtaamaan kauhistuttavan albiinokissa Selja Kalman. Onko Seljan jengi syyllinen kulkukissojen salaperäisiin ”katoamisiin” – vai johtavatko jäljet Herrasmiehen hallitsemaan kartanoon?

Varjak Käpälä on jordanialaissyntyisen, Britanniassa asuvan S. F. Saidin palkittu esikoiskirja. Sarjakuvataiteilija Dave McKeanin upeasti kuvittamassa teoksessa on klassikkoainesta.

Varjakin ja tämän ystävien paikoin hurjatkin seikkailut tempaavat mukaansa niin lapset kuin lapsenmieliset aikuiset. Ja tietysti kaikki kissaihmiset ikään ja sukupuoleen katsomatta. Varjakin seikkailut jatkuvat kirjassa The Outlaw Varjak Paw, joka ilmestyi Britanniassa marraskuussa 2005.

Lisätietoja kirjasarjasta

Muokannut Darkki (13.12.2014)

Yön kuiskaukset (Soturikissat: Tähtien enne, #3)Etäiset kaiut (Soturikissat: Tähtien enne, #2)Sinitähden tarina (Soturikissat-erikoisseikkailut, #3)Neljäs oppilas (Soturikissat: Tähtien enne, #1)Karkotus (Soturikissat: Kolmikon mahti, #3)

Dyn avatar
Otetaan vanha kunnon fantasiatarina nuoresta sankarista ja suuresta vaarasta (plus kylän poltosta ja vanhasta, kaiken pelastavasta taikuudesta), sijoitetaan se kissamaailmaan ja lopputulos on... itse asiassa yllättävän hyvä. "Varjak Käpälän" pelastaa sen syvään juurtunut kissamaisuus, ei niinkään itse tarina. Tiettyä aforisminomaisuuttakin on ripaus mukana, plussaa siitä. Kuvitus on suorastaan mahtavaa, samoin tekstin asettelu kuvien lomaan. Karkeilla, yksinkertaisen oloisilla ... (lisää)
Maneki neko avatar
Aivan ihana kirja. Olen lukenut sekä tämän että kakkososan, minulla on molemmat omana, enkä kyllästy niihin koskaan. Juoni on niin mukaansatempaava, ja ne kuvat! Menee iho ihan kananlihalle. Voin kyllä ymmärtää, etteivät kaikki siitä pidä, sillä teksti ja juoni eivät ole mistään kaikkein monimutkaisimmasta ja laadukkaimmasta päästä, mutta yksinkertaisuudessaankin aivan mahtava kirja. Kiitos ja kumarrus.
Sopu avatar
Tosi hyvä kirja. Kuvat on tosi tunnelmalliset ja taiteelliset. Lopussa oli tylsää kun kirja oli ohi, eikä uudestaan lukemisesta tullut mitään. Toinenkin osa oli hyvä, mutta tunnelma muuttui täysin. Harmi kun kolmosta ei ole tullut, tarina voisi hyvin vielä jatkua. Suosittelen tätä kirjaa kaikille. Varsinkin kissa faneille.
Vanda avatar
4.5
Hyvä kirja. Tempaisi alusta asti mukaansa. Suosittelen vähän pienemmätkin voivat lukea.
CookieCandyCat avatar
4.5

Kirja oli hyvä ja mukavaa luotettavaa. Jännittävä, mukaansa tempaiseva ja Varjakin seikkailuja mukava seurata. Pidän kuitenkin enemmän tämän jatko-osasta joten kannattaa lukea se tämän kirjan jälkeen.

Tekstin kokoa sivuilla olisi ehkä voinut vähän pienentää, joten se ei ollut oikein ihme, että kirja olikin vähän paksu.

Lilli Pii avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Jackalbury avatar
1.0
Tarina oli hiukan tylsähkö, mutta sen jaksoi silti lukea. Itse inhosin mielestäni surkeita piirroksia kirjassa joilla on lisätty sivumäärää. Kirja jätti paljon auki, joten saamme varmaankin jatkoa. Kirjassa oli ärsyttävää se, ettei mitään selitelty paljoakaan, kuten se miten Herramies sai kissat muuttumaan. Mutta on kirja on omaperäinen lastenfantasia joka kyllä jaksoi pitää kiinnostuksen yllä loppuun asti. Suosittelen kirjaa niille jotka etsivät erikoista tai poikkeavaa fantasiaa, mutta suuria kirjalta ei kannata odottaa. Arvosana: 5.