Näkijän sota (Näkijän kirja, #4)

Näkijän sota

Lene Kaaberbøl
Julkaistu: lokakuu 2, 2007 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Skammerkrigen
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Annika Eräpuro. Kannen kuva: Peter Madsen. Sidottu.

Kansainvälisesti huippusuosittu fantasiasarja päättyy

Lohikäärmelordi, johon edes Näkijän katse ei tehoa, laajentaa valtakuntaansa viekkaudella ja väkivallalla. Pieni kapinallisten joukko kokoaa rivejään vastaiskuun. Johtajakseen he tahtoisivat Nicon, jonka Drakan on vääryydellä syrjäyttänyt vallasta. Mutta Nico ei halua sotapäälliköksi. Hänellä on oma, uhkarohkea suunnitelma, jonka hän aikoo toteuttaa yksin. Näkijän lapset Dina ja Davin eivät kuitenkaan päästä ystäväänsä yksin matkaan. Voiko Drakanin lyödä hänen omilla aseillaan, vai tarvitaanko siihen jotakin miekkaa väkevämpää?

Lopullisen taistelun koittaessa on 14-vuotiaan Dinan kasvettava kantamaan Näkijän lahjaansa ylpeänä – käyttämään sitä rohkeasti pahantekijöitä vastaan.

Tanskalaisen Lene Kaaberbølin (s. 1960) neliosaisen sarjan keskiaikainen fantasiamaailma on lumonnut tiensä kaikenikäisten lukijoiden sydämiin. Viidelletoista kielelle käännetyssä sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet Näkijän tytär, Näkijän amuletti ja Käärmeen lahja. Tuottelias kirjailija tunnetaan myös suositun W.i.t.c.h.-sarjan yhtenä tekijänä.

”Kirjailija on taikonut tekstin niin eläväksi ja läheiseksi, että on kuin itse seikkailisi mukana.” – Pohjolan työ

(muokattu 12.03.2016)

TulisydänMaresi (Punaisen luostarin kronikoita, #1)Talvisateet (Vuorileijonan varjo, #7)Lasipalatsi (Throne of Glass, #1)Odininlapsi (Korpinkehät, #1)

Mirel avatar
Näkijän sota vie näkijän kirjat päätökseen. Kirja oli todella mukaansa tempaava, mutta mielestäni se ei ollut aivan yhtä hyvä kuin kirjan kolmos osa, joka on mielestäni näkijän kirjoista paras. Nicoa olisin kaivannut lisää, hänen ajatuksensa ja tekonsa syyt jäivät yllättävän vähälle, vaikka koko kirja on periaatteessa hänen matkansa ympärille rakennettu. Näkijän sota vastaa moniin vastaamattomiin kysymyksiin, vaikka jo kerkesin useasti pelätä että se jättää niihin vastaamatta. Aivan ihana kirja, lukekaa!
Kirjakaapin tyttö avatar
Pidin todella koko tästä sarjasta, mutta luin sen ehkä hieman liian vanhana. Olisin todella halunnut, että päähenkilö olisi ollut pari, kolme, neljä vuotta vanhempi. Muuten ihan tosi mukava sarja :)
lina avatar
Kirja oli hyvä mutta mielestäni 3 osa oli parempi. Kaivasin enemmän nicon ajatuksia ja tekemisiä. Toivoin, että hänelle ja dianalle syntyisi, jonkinlainen kipinä, vaikka hän onkin vanhempi, mutta niin ei käynyt. Ei mikään paras kirja, mutta ihan hyvä kuitenkin
Krjatoukka avatar
Kirja oli ihana, oli pakko lukea koko sarja kerralla! Rakastin kirjasarjan miljöötä ja juoni oli jännittävä. Se ei onneksi ollut lainkaan ennalta arvattava! Siinä oli tarpeeksi psyykkista ja fyysista raakuutta (En nyt muista missä kirjassa tapahtui mitäkin kunnolla), muttei liikaa. Suosittelisin kirjaa n. 12 vuotiaasta ylöspäin. Kirjassa kuvailtiin myös ohella mukavasti henkilöiden kasvua ja kehitystä. Rakastuin siihen heti, kun näin ensimmäisen kirjan kannen!
Pennywere avatar
Rakastan tätä sarjaa. Kirjat ovat vain parantuneet loppupäässä, tosin pidän kolmatta osaa hivenen parempana kuin tätä. Pidin tässä kirjassa Nicosta enemmän kuin koskaan, samoin Davinista: hän ja Nico olivat nyt ystäviä kolmoskirjan tapahtumien vuoksi. Azuan oli kumma hahmo, tuntui kuin kirjailija olisi tehnyt hänet mahdollisimman Sezuan-maiseksi, mutta silti hän oli niin kaukana Sezuanista kuin olla ja voi. Nicon ratkaisuun olin tyytyväinen. Lopputeoksena sarjalle tämä oli ... (lisää)
Echramath, Riku, mörrimöykky
Uusin jäsen: Susa Leppänen