Hyinen hauta

Ilkka Auer
fantasia > korkea fantasia, nuoret
Hyinen hauta (Lumen ja jään maa #3) - Ilkka Auer8.84

Kansi: Riikka Jäntti. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkintoehdokas 2008.

Sinä olet nyt mykrida, kuljet varjoissa, valon ja pimeyden rajamailla, niin kuin entinen sysilouhikansa. Sinua pidetään vaarallisena.

Nonna oli saapunut keskelle kaikkia talvesta milloinkaan unelmoimiaan kuvia. Oli kuin pakkasen ja kylmyyden voimat olisivat kiteytyneet yhteen ja rakentaneet sen maailman, joka ympärillä näkyi. Se oli enemmän kuin pelkkä maisema, se oli unikuva kylmyydestä – hyisestä kylmyydestä.

Hyinen hauta
on neliosaisen Lumen ja jään maa -fantasiasarjan kolmas osa.

Noridiumissa, Lumen ja jään maassa, eletään sekavia, uhkaavia aikoja. Koko maailman kohtalo on veitsenterällä, mikä tahansa teko saattaa syöstä kaiken pahempaan – tai parempaan.

Nonna on nyt myrkrida, noita, joka vaeltaa varjoissa, valon ja pimeyden rajamailla. Louhijumalat ovat palanneet maan pinnalle, ja heillä on suunnitelma Nonnan varalle. Nonnasta on tuleva pelätty jäänoita. Kaikki eivät ennustuksesta pidä, ja juonia punotaan Nonnan kaappaamiseksi.

Nonna saa kuulla Hyisestä haudasta kaukana pohjoisessa autiomaassa. Sinne pakkasen jumala on kätkenyt salaisuutensa. Jos Nonna saa nuo salaisuudet haltuunsa, hänestä tulee suurempi ja vahvempi jäänoita kuin kenestäkään ennen häntä. Nonna lähtee etsimään Hyistä hautaa, ja matka ratkaisee hänen kohtalonsa.

ILKKA AUER (s. 1966) on jo yli kymmenen vuoden ajan luonut ensin harrastusmielessä ja nyttemmin kirjailijana fantasiamaailmaa, pohjoista lumen ja jään maailmaa, jossa asustaa niin ihmisiä, henkiä, jumalia kuin lohikäärmeitäkin. Lumen ja jään maa on neliosainen fantasiasarja. Sarjan ensimmäinen osa, Sysilouhien sukua, sai Kuvastaja-palkinnon, jonka Suomen Tolkien-seura myöntää vuoden parhaalle suomalaiselle fantasiakirjalle. Sarja on saanut innostuneen vastaanoton myös fantasiaharrastajien Risingshadow-nettisivulla (www.risingshadow.net).

"Auerin vahvuus on erinomaisen hyvin rakennettu fantasiamaailma... Tuskin yhdessäkään englanninkielisessä fantasiaromaanissa voitaisiin kuvata talvea niin rakastavasti kuin Auer tekee." – Helsingin Sanomat

"Lumen ja jään maa -saagan jatkoa odottelee huomattavasti kiinnostuneempana kuin eräiden käännösfantasiasarjojen." – Portti 1/2006

Keskustelua: Ilkka Auer :: viestejä 2 kpl

Hyinen hauta (Lumen ja jään maa #3)8.84
Ikitalvi (Lumen ja jään maa #4)8.78

Kirja-arvioita

huhtikuu 04, 2015
Ihan mahtava kirja suosittelen, erityisen paljon tykkäsin kuinka kirjailija osasi kertoa muistakin hekilöistä niin että kokonaisuus nivoutui.
8/10 |
joulukuu 31, 2012
Hyinen hauta on selkeästi edeltäjiään parempi. Se jatkaa louhikansan ja Auerin taidokkaasti luoman mytologian parissa ja jättää täysin varjoonsa sarjan kakkososan Varjoissa vaeltajan. Itse asiassa Hyinen hauta herätti uudelleen jo hiipuneen ...
lokakuu 07, 2011
Tämä kirja on loistava! Juuri sopiva kirja lapsillekin siinä missä aikuisillekin sopiva. Ihanasti kuvattu pohjoinen ilmasto, tällaisena sen esittelisi myös turisteille. XD
marraskuu 03, 2007
Hyinen hauta oli taattua Aueria. Kirja jatkaa samaa loistavaa tyyliä kuin aiemmat sarjan osat. Tosin aivan 'Sysilouhien sukua' ja 'Varjoissa vaeltaja' kirjojen tasolle se ei yllä. Pikemminkin 'Hyinen hauta' tuntui eräänlaiselta esinäytökseltä, ...