Ikitalvi (Lumen ja jään maa, #4)

Ikitalvi

Ilkka Auer
Julkaistu: huhtikuu 2008 (Otava)
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: kotimainen, skandinaavinen mytologia

Kansi: Riikka Jäntti. Sidottu.

Mukana Kuvastaja-palkinnon lyhytlistalla 2009.

Ylistetty kotimainen fantasiasarja Nonna-tytön ja hänen jääkarhunsa seikkailuista päättyy komeasti.

Nonna on nyt jäänoita, Hiidenkynnen valtiatar, sysilouhijumalan ja jäänlouhien jumalattaren suojeluksessa. Hänellä on hallussaan mahtavat pakkasen ja pimeyden voimat, ja hän haluaa palauttaa louhien vallan. Noridiumin viholliset nawyrilaiset pelkäävät ennustusta, jonka mukaan jäänoita tuhoaisi heidän maansa. Maiden välille syttyy sota, ja Nonna joutuu lähtemään tielle, joka on täynnä sattumia, vihaa ja vallanhimoa – ja toisaalta kunnioitusta ja rakkautta. Miten käy Noridiumin ja Nawyrin, kun Nonna ja louhijumalat näyttävät voimansa?

Ikitalvi on neliosaisen Lumen ja jään maa -fantasiasarjan viimeinen osa.

Valkohiuksinen nainen nosti kätensä kohti taivasta ja kutsui lunta. Tuuli totteli hänen ääntään. Se synnytti valtavia pilviä, painoi niitä yhä alemmas ja alemmas, eikä kestänyt kauan ennen kuin lumi ryöpsähti pilvien syövereistä pieninä, kiteisinä kristalleina. Äkillisellä murahduksella tuuli tarttui lumeen ja alkoi vihmoa sitä kaikkialle.

Valkohiuksinen nainen ja vieressä odottava musta lohikäärme katosivat sankan lumipyryn sekaan.

"Tule, ikitalvi", Nonna kuiskasi hymyillen.

Ilkka Auerin Lumen ja jään maa -sarjan aiemmat romaanit Sysilouhien sukua, Varjoissa vaeltaja ja Hyinen hauta ovat saaneet poikkeuksellisen innostunutta palautetta sekä kriitikoilta että lukijoilta.

"Auerin vahvuus on erinomaisen hyvin rakennettu fantasiamaailma... Tuskin yhdessäkään englanninkielisessä fantasiaromaanissa voitaisiin kuvata talvea niin rakastavasti kuin Auer tekee." – Helsingin Sanomat

”Tällaista on hyvä nuortenfantasia.” – Tähtivaeltaja

(muokattu 29.01.2016)

Kirjasarja: Lumen ja jään maa
Kertooko Lumen ja jään maa -sarja suomalaisen sielunmaiseman?
Taru Väyrynen 57 päivää sitten
| 1 kommentti (Wanda 55 päivää sitten)
Aloita uusi keskustelu tästä kirjasta | Näytä kaikki keskustelut

Mahti (Korpinkehät, #3)Varjoissa vaeltaja (Lumen ja jään maa, #2)Hyinen hauta (Lumen ja jään maa, #3)Odininlapsi (Korpinkehät, #1)Mätä (Korpinkehät, #2)

Ruusy avatar
Ihana päätös mahtavalle sarjalle.
Orduuka avatar
Luin oikein mielelläni tämän kirjan alusta loppuun saakka. Oli positiivista, että sekä päähenkilö että kirjailija ovat molemmat kasvaneet tämän kirjasarjan myötä ja viimeisessä osassa on havaittavissa selkeä ero edeltäjiin nähden. Edelleen kummastusta herättää se, että Nonna vaikuttaa tunteettomalta. En ole varma siitä, onko tarkoituksellista, että hänellä ei ole koskaan nälkä, jano tai loputon väsymys. Tarina alkaa auermaiseen tapaan vähän ... (lisää)
Nannapus avatar
Aivan ihana! Hyvin rakennettu maailma, itseasiassa erittäin hyvin. Päähenkilö Nonna on ihanan erikoinen päähenkilö, jonka päättäväisyyttä ei voi kuin ihailla. Eniten kuitenkin rakastan koko sarjan maagista tunnelmaa- se säilyy loppuun asti. Olin iloinen siitäkin. Ainoa miinus on, että henkilöt menevät aivan sekaisin. Nimet ovat vaikeita ja kuulostavat samoilta & niitä on paljon; luntin niitä kirjan takaa enemmän kuin kerran! Mutta kokonaisuus ratkaisi, eli täydet 5 tähteä tästä ~
Pete avatar
Parhaimpia Fantasia sarjoja mitä olen koskaan lukenut! Ja olen lukenut niitä paljon! Sarjassa on kaikkea sopivasti. Hyviä hetkiä, vaikeuksia, taisteluita jne.. Erityisesti pidän siitä että Auer osaa kuvailla taistelukohtauksen sortumatta liian yksityiskohtaiseen kuvaukseen, tarinan kuitenkaan kärsimättä siitä. Hän ei myöskään sorru liian tarkkoihin maisema kuvauksiin, vaan jättää tilaa myös lukijan omalle mielikuvitukselle, myös Auerin kirjoitustyyli on sujuva ja mukaansa ... (lisää)
Reta Anna Maria avatar
Olin hieman pettynyt aikoinaan sarjan päätökseen. Kirjan lukemisesta on jo aikaa, mutta muistan, että se oli pääsääntöisesti vähän tylsä. Silti harkitsen sarjan uudelleenlukua, sillä veikkaan, että ymmärtäisin sitä nyt paremmin kuin nuorempana.
Bensku avatar
Hyvä päätös hyvälle kirjasarjalle. Kerronta oli kohtalaisen sujuvaa, ja maailmaa kuvailtiin loistavasti. Loppukin tuli omasta mielestäni sopivaan kohtaan, tuskin siitä olisi enää samoills hahmoills tarinaa voinut jatkaa. Isoin ongelma aikaisemmissa osissa on ollut vaikeasti muistettava ja mutkikas nimistö, mutta tässä osassa se ei enää ollut minulle ongelma. Henkilöt ovat useimmiten tuttuja jo aikaisemmista osista, ja ne muisti hyvin.
muikku, Roy, Kirsi , Pisania
Uusin jäsen: ArunaK