Olin rotta!, eli, Punaiset kengät

Olin rotta!, eli, Punaiset kengät

Philip Pullman
Julkaistu: 2003 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: I Was a Rat! or The Scarlet Slippers

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Helene Bützow. Kansi ja kuvitus: Peter Bailey. Sidottu.

Eräänä iltana vanhan lapsettoman pariskunnan ovelle ilmaantuu lakeijan puvussa oleva poika, joka väittää olevansa rotta ja kolme viikkoa vanha. Suutari ja pyykkäri ottavat lapsen luokseen ja yrittävät selvittää hänen arvoitustaan. Vanha pariskunta käy pojan kanssa kaikissa mahdollisissa paikoissa etsimässä tietoa tämän menneisyydestä. Mutta kukaan ei tiedä mitään eikä ymmärrä poikaa. Filosofin testiin jouduttuaan hän säikähtää niin, että karkaa tiehensä.

Ja sitten käy niin kuin erilaisille, tavallisesta poikkeaville usein käy: muut päättävät hyötyä heidän kustannuksellaan. Pikku pojasta tulee Rottapoika markkinoilla kiertävän miehen kokoelmaan. Skandaalilehdistö innostuu kummajaisesta ja tekee pojasta hirviön, joka on syntipukki kaikkeen.

Mutta onneksi juuri vihitty prinsessa saa vihiä asiasta ja puuttuu asiaan viime hetkellä!

Humoristinen ja jännittävä tarina, jossa satu ja tosi sekoittuvat hykerryttävällä tavalla. Pullmanin pilkan kohteena ovat aikuiset ja heidän pikkumaisuutensa ja kyvyttömyytensä hyväksyä uusia, yllättäviä asioita. Mutta eivät sentään kaikki aikuiset: vanha pariskunta uskaltaa rakastaa poikaa juuri sellaisena kuin hän on.

muokattu 24.12.2016

Auringon pimeä puoliViikinkipoika Kaspar II: Sininen viikinki ja kuninkaan sotaratsu (Viikinkipoika Kaspar, #2)Tuonella kulkijat (Louhi-sarja, #2)Vattenporin simpukka (Avaimenkantaja, #3)Rautakoe (Magisterium, #1)

Mai00 avatar
Kirjoittanut
Hieman sekava, mutta hauska kirja. Juoni ei ollut kovin selkeä eikä hirveän mielenkiintoinen kirja muutenkaan. Loppu oli yllättävä ja outo.
Uusin jäsen: Topi Kopakkala