Nedut

Nedut

J. Pekka Mäkelä
Julkaistu: syyskuu 8, 2007 (Like)
Tyylit: scifi
Avainsanat: kotimainen

Kannen kuva: J. Pekka Mäkelä. Typografia: Ville Sutinen. Nidottu.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2008.

Härmärockin legenda Jolle Peltola taittaa nälkäpalkalla aikakauslehtiä vanhassa teollisuushallissa ja muistelee parinkymmenen vuoden takaisia bändiaikojaan. Pomo hengittää niskaan ja velkojat vaativat saataviaan. Ja sitten tulivat nedut.

Neandertalilaiset palaavat Maahan, meidän aikaamme. He laskeutuvat avaruudesta huipputeknologia ja ylivoimainen tulivoima apunaan ja ottavat jälleen haltuunsa vanhat kotiseutunsa Keski-Euroopassa. Lajien välisiltä törmäyksiltä ei voida välttyä ja Jolle huomaa ajautuneensa šamanistiselle matkalle omaan itseensä ja ihmisyyteen ylipäänsä.

J. Pekka Mäkelä (s. 1962) on pohjoishelsinkiläinen kirjailija, suomentaja ja musiikintekijä. Hänen kolmas romaaninsa Nedut jatkaa spekulatiivisen fiktion parissa yhdistellen scifin ja aikalaisromaanin piirteitä.

Arvosteluja:

”J. Pekka Mäkelä on kirjoittanut hienoimman kirjansa, saumattoman ja yhtenäisen teoksen jonka kaikki osat loksahtavat kohdalleen. Kirjassa ei ole mitään ylimääräistä, ei turhia koukeroita tai turhia kohtauksia, ei yhtään tarpeetonta sanaa. Nedut on scifiromaani joka on myös erinomainen rakkausromaani, kehitysromaani ja moniin suuntiin avautuva ajankohtaisromaani: laatukirjallisuutta monenkirjavan ja -tasoisen science fiction -genren sisällä.” – Harri Erkki, Portti

”Villiä ideaa käsitellään hienostuneesti, eikä se syö tehoja arkisemmalta kerronnalta. Päinvastoin se tuo kirjaan aivojen hämähäkinseittejä ravistelevia tasoja ja peilauspintoja, jotka pistävät lukijan ajattelemaan ihmiskunnan historiaa tuoreesta näkökulmasta. Mestarillinen suoritus.” – Kauppalehti

”Reaalifantastikoksi itsensä määrittelevä Mäkelä törmäyttää kolmannessa kirjassaan kunnolla maailmoja – – Kirjailijan matemaattis-luonnontieteellisestä taustasta huolimatta jälki on rentoa ja ihmisläheistä – – Toisaalta juuri häröily ja häiriköinti tekevät Neduista virkistävän lukukokemuksen. Kirjailija kylvää epäluottamusta historian Suuria Kertomuksia kohtaan.” – Jani Saxell, Parnasso

”Tarinan edetessä mukaan tulee jatkuvasti uusia tasoja – – Rikkaan ja kunnianhimoisen sisällön ohella Mäkelällä on myös kirjallinen sekä rakenteellinen tyyli hallussaan. Perusteksti on täyteläistä ja sujuvaa, ja sitä on pippuroitu niin hienovaraisesti toistuvilla motiiveilla kuin parilla onnistuneella kerronnallisella kokeilullakin – – Kokonaisuutena Nedut on jotain täysin toisenlaista kuin mihin scifissä tai valtavirrassa on totuttu. Rohkeasti omaperäinen, onnistunut matka ihmisyyteen. Tämä on J. Pekka Mäkelältä jälleen uusi askel kohti suomalaisen kirjallisuuden kirkkainta huippua.” – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja

”Kiehtova kuvaus ex-muusikon arjesta, jonka sekoittaa neandertalilaisten paluu Maapallolle. – Tähtivaeltaja-palkintoraati

muokattu 28.12.2014

Rautamies – Iron Man: Viisi painajaistaLaitosViillot (Viillot, #1)ArtemisTuhat kerrosta: Pudotus (Tuhat kerrosta, #1)

Shjaawen avatar
Kirjoittanut
Kirja oli jossain suhteessa aivan mielettömän loistava, sitä ei voinut pudottaa käsistään. Mutta loppujen lopuksi itse Nedut jäivät yhtä hahmoa lukuun ottamatta aika kaukaiseksi käsitteeksi. Olisin halunnut tietää enemmän siitä euroopan valloituksesta.. Kerronnalisesti ja idealtaan aivan mahtava kirja. Jolle peltolaan on helppo samaistua ja kulkea hänen mukanaan kirjan läpi. Silti jotain hyvin olennaista puuttuu...
Uusin jäsen: Matilda Wilkus