Halkaistu varakreivi (Keltainen kirjasto, #96)

Halkaistu varakreivi

Italo Calvino
Julkaistu: 1970 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Il visconte dimezzato
Tyylit: maaginen realismi

Alkuteos ilmestynyt 1952. Suomentanut Jorma Kapari. 2. painos 2004. Sidottu, kansipaperi.

Arvoisa varakreivi Medardo di Terralba palaa Turkin sodasta kotiin kahtia halkaistuna – ja ikävä kyllä hänen paha puoliskonsa ennättää perille ennen hyvää. Hirttoköydet heiluvat ja sukulaiset ja alustalaiset elävät kauhun vallassa, kunnes myös kreivin hyvä puolisko saapuu kotiin. Alkaa tapahtua yhtä ja toista – eikä vähiten jännittävää ole se, saako lumoava paimentyttö Pamela talutetuksi kreivinsä hyvän vai huonon puoliskon vihkialttarille.

Tämä italialaisen Italo Calvinon aikuisten satu kuvaa valloittavin ja jopa pelottavin kääntein ihmisen kahtiajakoisuutta. Teos on täysosuma valikoivalle, älyllisestä huumorista nauttivalle lukijalle.

muokattu 04.06.2013

Taivaalta tippuvat asiatLumilapsi1Q84: Osat 1 & 2Sielut kulkevat sateessaSudenveri

Velma avatar
Kirjoittanut
2.0
Olipa kumma kirja. Olin lukenut joskus vuosia sitten Aku Ankka -version kirjasta ja piti tätäkin sitten koittaa. Tämä oli taas niitä, joiden Disney-versio on parempi kuin alkuperäinen.... Onneksi oli kuitenkin ohut kirja: pidemmän olisin luultavasti jättänyt kesken.
Uusin jäsen: Doora