Jäiset jumalat

@ Jukka Laajarinne
(fantasia, mainstream, nuoret)

Päällys: Sami Saramäki. Sidottu.

Rauhallisen vuoristolaakson elämä rikkoutuu, kun pieneen ja eristyneeseen kylään saapuu muukalainen nimeltä Tzootz. Hänen ulkomuotonsa on outo ja pelottava, tavat hämmentävät. Saatuaan selville muukalaisen määränpään kyläläiset eivät ole uskoa korviaan. Vain hullu yrittää kiivetä pyhälle Jumaläiti-vuorelle!

Kun kylää kokee kovia aikoja, yhteisö etsii syytä kivestä, jonka muukalainen jätti nuorelle Tashi-pojalle. Muukalainen on vuorelta palattuaan kadonnut jälkiä jättämättä, mutta Jumaläiti vaatii hyvitystä.

Matka on pitkä ja ankara, ja koettelemukset vaikeissa olosuhteissa vaativat paljon. Vuorenhuipulta Tashi näkee maailman, josta kyläläisillä ei ole tietoakaan…

Jäiset jumalat on kiehtova ja mystinen, intensiivisellä otteella kerrottu tarina yhtä lailla vapaudenjanosta kuin kasvamisesta. Jukka Laajarinne on julkaissut aikaisemmin useita lasten- ja nuortenkirjoja.

Oma arvosanani kirjalle

Arvosanoja: 25
Tietoja päivitetty 06.01.2015

Kirja-arvioita

8/10 _kirjakeiju_ (19.05.2020)

Kiinnostava kirja, jossa pohdittiin modernin ihmiset vapautta ja esiteltiin hyvin perinteisen vuoristokylän arkea. Pidin kirjan tavasta esittää tarinan keskeinen kohta kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta. Antropologisesti todella mielenkiintoinen teos, tarinan puolesta aika keskinkertainen.

Lue lisää
2/10 Hemlit (17.06.2014)
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ] Lue lisää
6/10 Myrsky10 (04.05.2014)
Ehkä hieman pitkäveteinen ja sekava kirja. Loppua kohti kirja parani hieman. Lue lisää