Tohtori Jekyll ja herra Hyde

Alkuperäinen nimi: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Tyylit: scifi, kauhu
Avainsanat: 1800-luku, elokuva, tieteiskauhu, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1886.

1. laitos: Tohtori Jekyll ja mr. Hyde. Suomalais-amerikkalainen kustannusyhtiö, 1897.
2. laitos: Tri Jekyll ja mr. Hyde. Suomentanut Väinö Koivisto. Pohjalaisen Kirjapaino, 1910.
3. laitos: Salaperäinen ovi. Otavan 50 pennin kirjasto 13. Otava, 1911.
4. laitos: Tri Jekyll ja Mr. Hyde. Suomentanut Ruth Wathén. Lehtipaino Oy 1945.
5. laitos: Tohtori Jekyll ja mr. Hyde. Suomentanut Erkki Haglund. Otava, 1960. Uusi painos 1996.
6. laitos: Jekyll ja Hyde ja muita kertomuksia. Suomentanut Virpi Hämeen-Anttila. Basam Books, 2001. Nidottu.
7. laitos: Tohtori Jekyll ja herra Hyde. Suomentanut Erkki Haglund. Keskiyön kirjasto. Otava, 2007.

Horror Writer Association's Top 40 Horror Book of All Time.

Klassinen kauhukertomus hyvän ja pahan kamppailusta ihmismielessä

Lontoolainen tiedemies tohtori Jekyll onnistuu valmistamaan laboratoriossaan aineen, jolla hän pystyy halutessaan muuttumaan paholaismaiseksi herra Hydeksi. Eräänä yönä koetilanne riistäytyy tohtori Jekyllin hallinnasta eikä hän pysty enää hallitsemaan olemustaan.

Robert Louis Stevensonin romaani ilmestyi alunperin vuonna 1886.

(muokattu 11.10.2016)

Pitkä jauntti: Kertomuksia 1967–2007 (M-novellit, #4)Kauhujen kirja 8 (Kauhujen kirja, #8)Vanhoja luita ja muita epätodellisia tarinoita (Spiraalipuutarha-sarja, #2)Aarnihauta eli kullankaivaja Jackmans GulchissaAsfalttitasanko ja muita kertomuksia

Dyn avatar
Sanoisinko heti alkuun, että älyttömän mielenkiintoinen kirja. Koska tällä myös on olevinaan jonkinlainen kulttimaine, luettujen kirjojen joukossa se on oikein itseoikeutetulla paikallaan. Eikä suotta. Puoltaisin kirjan lukemista kaikille (kaunokirjallisen)yleissivistyksen ystäville ja niille, joiden aikatauluista ei löydy tilaa isolle tiiliskivelle, mutta haluavat silti lukea laadukkaan ja viihdyttävän kirjan. Kauheaksi, pelottavaksi tai ahdistavaksi tätä ei voi sanoa. Tosin ... (lisää)
Poison Girl avatar
Luin tohtori Jekyllin ja herra Hyden ensi kertaa helppolukuisena englannilla ja pidin siitä valtavasti. Mielenkiinnosta luin myös tämän Keskiyön kirjaston version ja tarina on juuri sellainen kuin muistan sen englanninkielisessä kirjassakin olleen. Mielestäni Jekyllin ja Hyden tarina on tosi kekseliäs ja mielenkiintoinen, ja se on ehdottomasti yksi suosikkiklassikkojani. Minusta takakansitekstissä ei pitäisi paljastaa, että Jekyll ja Hyde ovat sama henkilö, sillä jos sitä ei tietäisi, kirjan lukeminen olisi paljon mielenkiintoisempaa.
Lukijatar avatar
Tämän klassikkoteoksen ahmaisee hetkessä sekä sivumäärän että jännitystä oivasti rakentavan juonen vuoksi. Valitettavasti omalla kohdallani kokemus jäi juurikin noiden kahden seikan tasolle. Vaikka käsitelty tematiikka on ajaton ja laajempi kuin ensilukemalta arvaisi ja vaikka teos on eittämättä ilmestymisaikanaan ollut uraauurtava, olen lukenut paremminkin ikääntyneitä 1800-luvun klassikoita. Suosittelen teosta kuitenkin jokaiselle kyseisen vuosisadan kirjallisuudesta ... (lisää)
LordStenhammar
Uusin jäsen: Kari Eerola