Varjo (Septimus Heap, #2)

Varjo

Angie Sage
Julkaistu: elokuu 3, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Flyte

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kuvittanut Mark Zug. Sidottu, kansipaperi.

”Mutta sehän on mahdotonta – ei kukaan osaa lentää tuolla tavalla.”

On kulunut jo reilu vuosi siitä, kun poika 412 sai tietää oikean henkilöllisyytensä ja löysi perheensä. Siitä lähtien seitsemännen pojan seitsemäs poika Septimus Heap on saanut harjoitella loitsuja ja taikoja velhotornissa parasvelho Marcia Overstrandin oppilaana. Pahuus ei kuitenkaan ole kadonnut tornista manaaja DomDanielin jäljiltä kokonaan: Marciaa seuraa epäilyttävä varjo, jonka suitsimiseksi parasvelho rakentaa monimutkaista varjovankilaa.

Septimuksen oikukas isoveli Simon palaa yllättäen kotiin harharetkiltään ja katoaa saman tien Heapien adoptiotytär prinsessa Jenna mukanaan. Septimus ja hänen veljensä Nicko lähtevät vaaralliselle etsintämatkalle halki verenhimoisia ahmoja kuhisevan Metsän, jossa he kohtaavat Susipojan, kaikkien aikojen parhaan jäljittäjän. Selvänäkijän taipumuksia omaava noitaäiti Morwenna varoittaa etsijöitä, että Jennaa tavoittelee myös muuan tumma muukalainen.

Taikavoimiaan kokeileva Septimus sotkee pimeän magian rengiksi ryhtyneen isonveljensä suunnitelmia parhaansa mukaan, mutta aavistaako kukaan ajoissa, millainen vaara Linnaa ja sen velhoja todella vaanii?

Varjo on lennokkaan ja humoristisen SEPTIMUS HEAP -fantasiasarjan toinen osa, tarina taikojen ja loitsujen valtakunnasta. Varjo ja aiemmin ilmestynyt Magiaa (2007) ovat kansainvälisiä bestsellereitä, jotka viihtyivät useita viikkoja myös New York Timesin myydyimpien kirjojen listalla.

Kirja-arvosteluja:

”Järisyttävän viihdyttävä… Ensimmäisen osan ystävät ilahtuvat varmasti Septimuksen uusista seikkailuista.” – Voice of Youth Advocates (VOYA)

”Varjoa odottaneet eivät taatusti joudu pettymään, vaan vaativat vielä lisää luettavakseen.” – School Library Journal

(muokattu 04.07.2017)

Karou, savun tytär (Karou-trilogia, #1)Väärätähden lupaus (Soturikissat-erikoisseikkailut, #4)Ikimaa: Kuiskaajien kilta (Ikimaa, #2)Autio kaupunki (Selviytyjät, #1)Perillinen (Perillinen, #4)

TheDarkMission avatar
Varjo jättää Magiaa-edeltäjänsä varjoon. Tässä kirjassa oli paljon enemmän huimia ja lupaavia juonenkäänteitä, jotka saivat ahmimaan kirjan nautinnolla. Toisin kuin Magiaa, Varjo ei perustu yhtä paljon juoneen, vaan saa sopivia sivukäänteitä mm. ihmissuhteiden puolelta. Kirjailija on onnistunut ylittämään itsensä tätä kirjoittaessaan, se piti ottessaan koko ajan, ja loppua kohti ei kirjaa voinut laskea käsistä hetkeksikään. Moitittavaa ei juuri ole, vaikka kuvailu on ... (lisää)
WindWizard avatar
Tämä kirja oli vähässä mielin huonompi kuin ensimmäinen, mutta ei tässäkään mitään valittamista tietenkään ole. Uusiin lempihahmoihini tuli vähäsen lisäystä, kuten Susipoika,ja Nicko. Tässä kirjassa oli enemmän yllättäviä juonenkäänteitä, enkä millään keksinyt mikä loppuratkaisu olisi, ennenkuin vasta viimeisillä sivuilla. Ihana kirja, muuta en voi sanoa.
Niittysalvia avatar
Monessakin mielessä huonompi kuin sarjan ensimmäinen osa, mutta silti ehdottomasti lukemisen arvoinen opus. Mukavasti jännistystä, mutta slloin tällöin hyvin ennalta-arvattava. Luettuani sen nyt kirja oli itse asiassa paljon parempi kuin muistikuvani siitä, ajalta kun olin toisella luokalla. Todennäköisesti ei vain tuon lopun puolesta ollut ihan pikku-itselleni sopivaa luettavaa ja siitä traumat... :'D
Myrsky10 avatar
Hyvä kirja. Kirja ylsi vähintäänkin samalle tasolle kuin ensimmäinenkin osa. Juuri sopivan ennalta arvaamaton.
Kastehelmi avatar
4.5
Varjo oli mukaansatempaava jatko-osa Magialle ja vastasi täysin odotuksiani. On vaikea uskoa, kuinka hyvin juonen voi kirjoittaa kirjan sivuille. Lukiessani tuntui siltä, kuin kirja itse olisi keksinyt tai kuullut tarinoita par`aikaa. Odotan jo innolla, että saan seuraavan osan kirjastosta. Tässä kirjassa oli piilossa pieni, mutta merkittävä salaisuus, jota yritin mielessäni ratkaista. Kirjailija on kirjoittanut kirjan hyvin ja loppuratkaisua oli siksi vaikea arvata. Itse en arvannut sitä.
Scifi kid avatar
Luin tämän kirjan n.vuosi sitten Magiaa-kirjan jälkeen ja odotukseni olivat korkealla ja kirja täytti ne TODELLA HYVIN.kirjassa ilmenee ihmisille liiankin normaalia kateellisuutta Simonin kohdalla. Kirjaa ei voi laskea kädestä, kun alottaa lukemisen. Lisää tietoa selviää Heapin perheestä ja halusin lisää kirjan jälkeenkin perheestä. kirja ei aivan yltänyt suosikikseni, mutta melkein. Kirja kuuluu viidentoista ensimmäisen luetun kirjan joukkoon.
haplotus, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Satu Mahkonen