Peili (Septimus Heap, #3)

Peili

Angie Sage
Julkaistu: maaliskuu 3, 2008 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Physik
Avainsanat: aikamatkustus

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu, kansipaperi.

”Mikä muka olisi pahinta, mitä voisi tapahtua?
Ei kai näkeminen ketään voi satuttaa?”

Perusvelho Silas Heap avaa oven palatsin ullakon sinetöityyn huoneeseen ja vapauttaa huomaamattaan viisisataa vuotta sitten eläneen kuningattaren haamun. Kuningatar Etheldredda Hirveä oli ollut kammottava ilmestys jo eläessään eikä hän siitä ole juuri muuksi muuttunut. Etheldredda tarvitsee prinsessa Jennan apua sekä poikansa, legendaarisen Marcellus Pyen, alkemian ja lääketieteen taitoja voidakseen toteuttaa ikuiseen elämään tähtäävän pirullisen suunnitelmansa.

Kun parasvelho Marcia Overstrandin oppilas Septimus kurkistaa aikapeiliin, häntä viedään kohta hyytävää kyytiä kauas menneisyyteen. Siellä hänen on alistuttava palvelemaan nuorta ja hiukan turhamaista Marcellusta. Vain seitsemännen pojan seitsemäs poika kykenee valmistamaan ikuisen elämän eliksiirin – tinktuuran, jota myös Etheldredda kipeästi himoitsee.

Mutta onnistuuko Jennan huimapäinen pelastussuunnitelma? Ja saako Septimus tulevaisuutensa takaisin?

”Sarjan kahden ensimmäisen osan ystävät eivät taatusti joudu pettymään tähänkään teokseen, vaan toivovat lisää luettavakseen.” – Voice of Youth Advocates (VOYA)

(muokattu 04.07.2017)

Rubiininpuna (Rakkaus ei katso aikaa, #1)Smaragdinvihreä (Rakkaus ei katso aikaa, #3)Tulikronikka (Kirja aikojen alusta, #2)Nauhoitettava ennen käyttöäSalamurhaajan oppipoika (W.A.R.P., #1)

Jackalbury avatar
'Peili' jatkoi tuttua Septimus Heap-kirjojen linjaa, värikkäine mutta yksitasoisine henkilöineen, joista ainoastaan Marcellus Pye oli moniulotteisempi henkilö. Kuningatar Etheldredda oli yksinkertaisesti vain päästään vinksahtanut sekopää, jota kukaan ei rohjennut listiä pois päiviltä ja hän kuolikin ihan vahingossa. 'Peili' oli tavallaan pohjustus seuraavalle kirjalle, joka keskittyy Nicon ja kumppanien pelastamiseen menneisyydestä aikapeilien tuhouduttua. Pieni arkipäivän ... (lisää)
TheDarkMission avatar
Alkuun oli normaaliakin hankalampi päästä, mutta viimeistään sivulla 100 tarina on temmannut mukaansa. Juonellisesti kirja ei ollut lainkaan pettymys, imaisi mukaansa ja juonittele aika kutkuttavasti. Viimeiset sivut täytyi lukea salaa koulussa. Kirjan idea oli jo ajatustasoltaan vaativampi ja ajatuksia herättävä: kun oikein alkaa miettiä, on vaikea ymmärtää, miten menneisyys muuttaa tulevaisuutta. Sinänsä kirja oli jännittävä, mutta se sisälsi lyhyitä joskin tylsiä ... (lisää)
WindWizard avatar
Tämä kirja oli runsain märin sekavampi kuin edelliset sarjan kirjat, mutta en aio valittaa, kirja oli ihan keskitasoa, parhaimpiin se ei kuitenkaan yllä. Marcellus Pye oli loistava hahmolisäys kirjaan, koska kaikki hahmot vain esittävät jotakin roolia - otetaan esimerkiksi vaikka Marcia - esittää koko ajan sitä samaa pitkäveteistä hahmoa joka ei muuksi muutu. Kirja oli keskitasolla, ei yhtään ylempänä tai alempana, mutta kärkilistojen huipulle se ei jaksanut kiivetä. En sano ... (lisää)
Myrsky10 avatar
Pidin kahdesta ensimmäisestä kirjasta enemmän. Mielestäni Peili oli edeltäjiänsä pitkäveteisempi ja sekavampi.
Kastehelmi avatar
4.5
Pidin kirjasta, vaikka odotinkin siltä enemmmän, mitä se pystyi antamaan. Mielestäni Etheldredda oli hyvä hahmo, koska hän toi tarinaan mukavaa jännitystä. Koskaan ei voinut tietää varmasti, mitä seuraavalla sivulla tapahtuisi. Pidin kirjasta paljon ja jään odottamaan seuraavaa osaa.
MARGO
Uusin jäsen: Kari Eerola