Orrin ja Sydänkivi

Margi McAllister
fantasia > eläinfantasia, nuoret
Orrin ja Sydänkivi (Usvasaari #2) - Margi McAllister7.46

Alkuteos ilmestynyt 2006. Kansi: Gary Blythe. Kuvittanut Omar Ryann. Suomentanut Helene Bützow. Sidottu.

Vallanhaluinen kapteeni Husk kannattajineen on kukistettu, Usvasaaren elämä on palannut omaan rauhalliseen uomaansa, ja eläimet valmistautuvat kruunaamaan maanpaosta palanneen Crispinin kuninkaakseen. Juuri juhlan edellä saarta suojaavan usvan läpi saapuu laivalla lähetystö, joka kertoo etsivänsä merkittyä oravaa. Merkitty orava on ennustuksen mukaan Valkosiipien saaren pelastaja, ja tuntomerkit sopivat epätavallisen vaaleaan Orriniin, mutta Orrinin uusi ystävä Juniper vaistoaa vaaran.

Orrin joutuu ansaan ja päätyy oikullisen ja arvaamattoman kuningas Hopeakoivun vangiksi kauaksi kotoa. Crispinin lähettämä retkikunta ei onnistu pelastamaan Orrinia, mutta kuningas Hopeakoivun neuvokkaat vastustajat eivät jätä häntä oman onnensa nojaan. Häikäilemätön noita Savu vaatii Orrinia itselleen, ja Hopeakoivu lupaa luovuttaa vangin hänelle ensilumen aikaan. Aika kuluu pelottavan nopeasti, ja Orrin joutuu käyttämään kaiken nokkeluutensa ja rohkeutensa päästäkseen takaisin Usvasaarelle.

Samaan aikaan Usvasaaren veli Fir havaitsee mittaamattoman arvokkaan Sydänkiven jäljennökseksi, ja aito kivi on kadonnut jäljettömiin. Usvasaaren kohtalo on jälleen vaakalaudalla, ja oikeamieliset eläimet joutuvat taistelemaan pahuuden ja ahneuden voimia vastaan.

Jatkoa teokselle Orrin, Usvasaaren sankari. Lumoava, lämmin ja jännittävä saturomaani inhimillistetyistä eläimistä ja heidän valtakunnastaan. Omar Ryannin mustavalkoinen piirroskuvitus. Trilogian käännösoikeudet on myyty lukuisiin maihin ja tarinasta on tekeillä myös animaatioelokuva.

Julkaistu: huhtikuu 12, 2007
Kustantaja: Tammi
Tyylit: fantasiaeläinfantasia, nuoret
Alkuperäinen nimi: Urchin and the Heartstone
Arvosanalla: 7.46/10
Arvosanoja: 51
Muokattu: joulukuu 21, 2014

Usvasaari -kirjasarja

Sarjan suomenkielinen nimi ei ole tiedossa. Viidettä eli viimeistä kirjaa Urchin and the Rage Tide (2010) ei suomennettu.

Orrin, Usvasaaren sankari (Usvasaari #1)7.50
Orrin ja Sydänkivi (Usvasaari #2)7.46
Orrin ja Usvasaaren perillinen (Usvasaari #3)7.56
Orrin ja korppisota (Usvasaari #4)8.26

Kirja-arvioita

9/10 |
maaliskuu 30, 2017
Pidin tästä kirjasta. Juoni oli jännittävä ja vaihtelua ensimmäisestä kirjasta, Orrin, Usvasaaren sankari. Oli toki mukavaa, että kirja oli saman päähenkilön näkökulmasta, (en pidä siitä kun päähenkilöt vaihtuvat) mutta oli myös ...
9/10 |
joulukuu 30, 2014
Ihana kirja. Alku oli tylsä, mutta loppua kohden alkoi tapahtua. Erityistä plussaa kirjalle Juniperistä ja Setristä. Pidin paljon kirjasta. Suosittelen tätä kaikille, jotka tykkää eläimistä ja erityisesti oravista, siileistä, myyristä ja saukoista.
8/10 |
heinäkuu 30, 2009
Luin Orrinit hieman väärässä järjestyksessä, 'Usvasaaren sankarit' ensin, sitten 'Usvasaaren perillisen' ja vasta nyt viimeisenä 'Sydänkiven'. 'Sydänkivi' jatkaa tuttua eläinfantasiasaagaa Orrin-oravasta, joka nyt kaapataan Usvasaarelta ...