2001 avaruusseikkailu

Julkaistu: 1969 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: 2001: A Space Odyssey
Tyylit: scifi
Avainsanat: avaruusmatkat, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1968. Suomentanut Sakari Ahlbäck.

1. painos: Avaruusseikkailu 2001. Kirjayhtymä, 1969. Nimeke selässä ja irtopäällyksessä: 2001 avaruusseikkailu. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: 2001 avaruusseikkailu. Kirjayhtymä, 1976. Nidottu.
2. laitos: 2001 Avaruusseikkailu. Uusi Kirjakerho Oy, 1976. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Avaruusseikkailu 2001. Kirjayhtymä, 1981. Nimeke selässä ja irtopäällyksessä: 2001 avaruusseikkailu. Päällys: Piotr Tomaszewski. Sidottu, kansipaperi.
4. painos: 2001 avaruusseikkailu. Loisto, 2001. Nidottu.

Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

Maailmankuulun tieteisromaanikirjailijan maineikas teos, elokuvanakin tunnettu 2001 avaruusseikkailu kuvaa jättimäisen avaruusaluksen huimaa matkaa kohti tuntematonta. Tapahtuma-aika on 21. vuosisata, aika jolloin ihminen on jo voittanut avaruusmatkailun vaikeudet ja jolloin eräästä kuun kraatterista tehty löytö horjuttaa ihmisen omaksumaa käsitystä avaruudesta.

Hämmentävän kuulöydön mukaan Löydöksi ristitty avaruusalus syöksyy kohti arvoituksen ratkaisua, kenties kohti tietoa, ettei ihminen ole yksin maailmankaikkeudessa. Mukanaan sillä on viisi matkustajaa, astronautit Bowman ja Boole sekä kolme ”talviuneen” vaivutettua tiedemiestä, jotka on määrä herättää vasta, kun heidän taitojaan tarvitaan.

Kuudes ”matkustaja” ja matkan varsinainen johtaja on HAL 9000, pitkälle kehitetty tietokone, joka osaa keskustella ja jonka "silmät" ja "korvat" valvovat kaikkea. Tämä miltei inhimillinen tietokone joutuu lopulta avoimeen ristiriitaan aluksen miehistön kanssa ja alkaa toimia itsenäisesti. Matka saa yllättävän käänteen. Suhteellisen aikakäsitteen lait kumoutuvat.

(muokattu 14.12.2014)

Taipumaton (Kadonnut laivasto, #1)Heltymätön (Kadonnut laivasto, #5)MaankauhistusMiljoona aurinkoa (Across the Universe, #2)Matka alkaa (Across the Universe, #1)

Emelie avatar

Kirja oli ihan loppua lukuunottamatta mielettömän hyvä ja mielenkiintoinen, ahmin sen nopeasti. Mutta sitten päästiin siihen  loppuun. Mitä ihmettä? Alku- ja keskiosa olivat hyvin tieteellistä, faktahenkistä ja sitten ihan randomisti mentiin mystiikkaan. Tuli kyllä niin nurkan takaa, ettei mitään tolkkua. Joskus happomatkailuhenkisyys toimii kirjoissa (kuten osa Philip K. Dickin kirjoista), mutta silloin sen pitää kattaa koko kirja, ei vaan osaa siitä. Olisin antanut 5 ... (lisää)

saaris5 avatar
4.5
Varmasti eräs niistä kirjoista joka sai kiinnostumaan sciense fiction'sta. Klasikko.
Noohno avatar
2.0
En erityisemmin pitänyt tästä kirjasta. Henkilöhahmot jäivät kaikki persoonattomiksi ja kasvottomiksi, liekö sitten tarkoituksellista tai ei, mutta minulle se on pitkä miinus ja syö pois lukuintoa. Jopa HALin ja miehistön välinen "ristiriita" oli suorastaan vaisu. Tapahtumiin nähden siitä puuttui jokin mikä olisi vetänyt kunnolla tapahtumiin mukaan. Ehkä syynä oli päähenkilön eräänlainen tunteettomuus? Itse matka oli silti ihan kiinnostavaa luettavaa, lähinnä koska ... (lisää)
Nokka10
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen