Suomu

Sari Peltoniemi
fantasia, vaihtoehtohistoria, nuoret
Suomu - Sari Peltoniemi6.44

Kansi: Sari Airola. Sidottu.

Topelius-palkintoehdokas 2007, Kuvastaja-palkintoehdokas 2008.

Kun taas virkosin, makasin rannalla selälläni. Taivas oli tummunut. Hyvin korkealla lensi lentokone - tai niin minä luulin. Vain sen kaukainen siluetti erottui, jyrinää en kuullut. Koko ruumistani särki. En millään jaksaisi uida takaisin. Kaikki tavarani olivat toisella rannalla, eikä Lilli taatusti pitäisi niistä huolta. Kännykkä ja kukkaro oli ehkä jo varastettu.

Olisi pakko nousta ylös, lainata jonkun puhelinta ja soittaa äidille.

Oona on niin raivoissaan, että kävelee vaatteet päällä järveen ja ui pitemmälle kuin ikinä ennen. Vedessä jokin raapaisee Oonaa, niin että hän saa syvän haavan. Vastarannalla maisema on muuttunut ja ihmiset vaikuttavat merkillisiltä. Suomen presidenttinä kuuluu olevan J. K. Paasikivi, eikä kenelläkään ole kännykkää. Oona uskoo siirtyneensä ajassa taaksepäin, mutta huomaa pian, että jotain muutakin on vinksallaan.

Kun Oona aloittaa työt kenkätehtaassa, hän ymmärtää, että jokin pahuus kuristaa koko kylää. Mikä se on ja miksei siitä puhuta?

Suomu on nuortenromaani, joka sukkuloi liskon lailla sujuvasti ajassa ja todellisuudessa. Se ammentaa aineksia niin Suomen lähihistoriasta kuin vampyyritarinoista ja fantasiasta.

Entäpä jos maailma olisikin suomun verran toisenlainen?

Sari Peltoniemi on Lempäälässä asuva nuortenkirjailija ja äidinkielen opettaja. Hän on julkaissut tätä ennen seitsemän lasten- ja nuortenkirjaa, joista fantasiaromaani Hirvi on ollut vuoden 2001 ja lastenromaani Kukka Kaalinen koulutiellä vuoden 2002 Finlandia Junior -palkintoehdokkaana. Hirvi sai Suomen Tolkien -seuran Kuvastaja-palkinnon 2002.

Kirja-arvosteluja:

”Ainutlaatuinen yhdistelmä kasvukertomusta ja fantasiaa, vampyyritarinaa ja vaihtoehtohistoriaa. Kirja joka antaa uskoa suomalaisen nuorisoromaanin omapäiseen kehittymiseen. Tässäpä meille Suomen philip pullman?” – Markku Soikkeli, Turun sanomat

”Suomu on vaihtoehtoisen historian kuvaus, aikamatka, kasvukertomus, fantasiatarina elinvoimmaa ihmisistä keräävistä kuolemattomista ja heidän uhreistaan. Suomu on myös ihmissuhderomaani parhaimmillaan. – Marketta Härkönen, Virikkeitä 4/2007

”Jos kirja voi olla uni, niin tämä on sellainen. Suomu on kuin unien varjoisassa todellisuudessa kirjoitettu nuortenromaani, joka ihmeellisellä tavalla pysyy koossa myös valvemaailmassa.” – Pasi Jääskeläinen, Tähtivaeltaja 4/2007

Peltoniemi hallitse rakenteen ja kielensä sekä kirjallisen perinteen.– Karo Hämäläinen, Suomen kuvalehti 47/2007

Suomua on helppo pitää Sari Peltoniemen vahvimpana teoksena. Itselleni – fantasiaa vieroksuvanakin jo muutaman vuoden takainen Hirvi (2001) oli valloitava kokemus, eikä Suomuun tarvitse pettyä. – – Nuortenkirjaksi Suomuun on saatu mahtumaan monia tasoja, ja se käsittelee myös Peltoniemen aiemmista teoksista ttuksi tulleita toiseuden tuntoja ja erilaisuuden hyväksymisen teemoja.– Maaria Rousu, Pohjalainen 16.11.2007

Mielestäni Suomu on Sari Peltoniemen (toistaiseksi) paras romaani, ehjä ja monitasoinen työ, joten suosittelen sitä lämpimästi muillekin lukijoille.– Portti 3/2007

Sari Peltoniemen Suomu on hyvin omaperäinen teos, joka ammentaa sisältöä monesta eri kirjallisuuden tyylilajista erottuen tuoreella tavalla kotimaisen fantasiakirjallisuuden joukosta.– Janne Puustinen, Uutis-jousi 11.10.2007

Peltoniemi ja kansanperinteen elementtejä ja kauhua. Hän saa aikaan tiiviin, jopa hyytävän tunnelman. Dialogi on hauskaa, muttei silti löysää.– Marika Riikonen, Hämeen sanomat 28.10.2007

Keskustelua: Sari Peltoniemi :: viestejä 4 kpl

Muokattu: huhtikuu 26, 2017

Kirja-arvioita

6/10 |
tammikuu 15, 2008
Kirjan alku oli nopea ja mukaansa tempaava. Oona ui vihoissaan järven yli ja vedessä jokin viiltää häntä jalkaan. Vastarannalla Oona saa huomata päätyneensä toiseen todellisuuteen, Suomeen jossa eletään vuotta 1947 ja Ruotsia vastaan ...
8/10 |
syyskuu 29, 2007
Päähenkilö Oona kävelee suutuspäissään vaatteet päällä järveen. Vastarannalla hän huomaa päätyneensä kummalliseen vuoden 1947 Suomeen, missä historia on vinksahtanut radaltaan. Sota käytiin Neuvostoliiton sijaan Ruotsia vastaan ja ...