Locke Lamoran valheet

Scott Lynch
fantasia > korkea fantasia
Locke Lamoran valheet (Herrasmiesroistot #1) - Scott Lynch8.84

Locke Lamoran valheet: Herrasmiesroistojen ensimmäinen tarina. Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Tero Valkonen. Päällys: Sami Saramäki. Lista-sarja. Sidottu, kansipaperi.

World Fantasy -palkintoehdokas 2007, British Fantasy -palkintoehdokas 2007, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2007, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2008.

Hurja ja hurmaava veijarifantasia

Muinaista Venetsiaa muistuttavassa Camorrin kaupungissa elää myytti tarunomaisesta mestarivarkaasta. Vainolaisen huhutaan kävelevän seinien läpi, ilmestyvän tyhjästä ja käyttävän miekkaansa mestarin tavoin. Puolet kaupungista uskoo taruun ja pitää sankariaan Robin Hoodin kaltaisena köyhien puolustajana, toinen puoli viittaa jutulle kintaalla. Kumpikaan ei ole täysin oikeassa.

Totuuden tietää herrasmiesroistoksi itseään kutsuva Locke Lamora, joka elää varasjoukkoineen kirjaimellisesti maan alla, piilossa vanhan Perelandron temppelin uumenissa. Turvatakseen elantonsa ja pitääkseen uteliaat silmät loitolla he antavat tarinan Vainolaisesta elää omaa elämäänsä. Jo vuosien ajan herrasmiesroistot ovat häpeämättä rikkoneet kaupungin kirjoittamatonta lakia ja putsanneet varakasta aatelistoa, jonka jopa rosvoruhtinas Barsavi on luvannut jättää rikoksilta rauhaan.

Huolella rakennettu selusta alkaa kuitenkin murtua, kun Locke kumppaneineen saa vastaansa haastajan, joka tunnetaan nimellä Harmaa kuningas. Juonien verkko tiivistyy ja panokset kovenevat. Kun Camorrin kujille alkaa ilmestyä poikkeuksellisen paljon ruumiita, myös Locke tajuaa kuinka vaarallisille vesille hän on ajautumassa…

Kirja-arvosteluja:

”Raikas, omaperäinen ja jännittävä kertomus. Fantasiakirjallisuuden uusi, kirkas ääni.” – George R. R. Martin

”Nautinnollinen, riehakas riemupläjäys. Juonenkäänteet tekevät kirjasta hellittämättömän lukukokemuksen. Locke Lamora muistuttaa Errol Flynniä parhaimmillaan.” – Hal Duncan

”Erittäin korkeatasoinen fantasiaromaani. Locke Lamoran valheet on täsmälleen kuten anti-sankarinsakin – rohkea, naseva ja lukijansa yllättävä.” – Dreamwatch

”Locke Lamoran valheet ei ole vain hervoton kirja – se on kaikkien hervottomien kirjojen äiti.” – Andrew Wheeler, Science Fiction Book Club

”Scott Lynchin esikoisromaani Locke Lamoran valheet tarjoaa kutkuttavaa epätietoisuutta ja taitavasti rakennettuja juonenkäänteitä. Se vie lukijansa rikos-ja fantasiaseikkailuun, joka on vastustamattoman mukaansatempaava.” – Times

”Juoni vetää alusta loppuun kuin jukuripää muuli amfetamiineissa.” – Elli Leppä, Tähtivaeltaja

”-- poikkeuksellisen hyvä hävyttömyydessään -- Fantasian kohdalla palkinnot ovat harvoin merkki omaperäisyydestä, mutta nyt poikkeus vahvistaa säännön.” – Markku Soikkeli, Turun Sanomat

”Esikoisromaanissaan Lynch on lähtenyt selkeästi luomaan omaperäistä fantasiamaailmaa, joka poikkeaa edukseen fantasialle niin tyypillistä miekka ja käärme -kuvioista.” – Juha K. Tapio, Kaleva

”Yhdysvaltalaisen Scott Lynchin (s. 1978) veijarifantasia Locke Lamoran valheet on esikoisteokseksi häkellyttävän rikkaasti kerrottu. -- Lynchin teoksessa parasta on tarinaniskemisen ilo. Lamoran ja hänen koplansa seikkailuja on nautinto lukea.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat

”Rakenteeltaan älykäs ja juoneltaan jännittävä esikoisromaani huijareiden ja varkaiden maailmasta.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Keskustelua: Scott Lynch :: viestejä 83 kpl

Arvosanalla: 8.84/10
Arvosanoja: 284
Muokattu: syyskuu 09, 2017

Herrasmiesroistot -kirjasarja

Sarjasta on tulossa seitsenosainen. Suomentaminen lopetettiin ensimmäiseen kirjaan.

Kuuluu yläsarjaan Lista

Locke Lamoran valheet (Herrasmiesroistot #1)8.84

Kirja-arvioita

8/10 |
tammikuu 15, 2018
Mielestäni kirja oli nopea tempoinen ja piteli minut näpeissään loppuun saakka. Locke Lamora oli henkilönä mielenkiintoinen ja samaistuttava, ehdottomasti kirjan moniuloitteisin henkilö. Kirjailija oli kuitenkin onnistunut luomaan monia ...
maaliskuu 05, 2016
Rakasti kirjan juonnittelua. Loppuratkaisua ei pysytynyt arvaamaan samalla tavoin kuin monissa muissa kirjoissa. Toivottavasti muut osat suomennetaan joskus tai pitää vain lukea ne sitten alkuperäiskielellä.
6/10 |
marraskuu 04, 2015
Kaikesta hehkutuksesta huolimatta, itse pidin kirjaa aika keskinkertaisena..
7/10 |
heinäkuu 17, 2014
Locke Lamoran valheet ei ollut lukukokemuksena niin mahtavan poikkeuksellinen kuin kaiken ylistyksen perusteella odotin, mutta silti selvästi positiivinen. Huumori oli hauskaa ja päähenkilön kohtalosta jaksoi välittää. Maailman historiasta ...
9/10 |
heinäkuu 08, 2014
Locke Lamoran valheet on mahtava kirja. Se on mukavan raikas ja hauska sekä tarjoaa yllättäviä juonenkäänteitä. Pidin siitä, että henkilöt eivät olleet liian sankarimaisia ja tarinaa kerrotaan roiston näkökulmasta. Kirjan huumori oli myös mieleeni.
kesäkuu 20, 2014
Locke Lamoran valheet nousi heti yhdeksi parhaimmaksi kirjaksi jonka olen lukenut. Juoni oli todella ennalta-arvaamaton ja melkein jokaisen luvun lopussa tapahtui jotain todella odottamatonta, mutta silti kaikki oli todentuntuista ja realistisesti ...
maaliskuu 21, 2014
Oooh, ihana kirja. Illalla ei olisi millään malttanut mennä nukkumaan ja laskea kirjaa kädestä. Juoni eteni koko ajan eteenpäin ja asiat loksahtelivat kohdilleen. Pakko luettavaa meilkein joka ikäiselle!!
9/10 |
huhtikuu 16, 2013
Minulle suositeltiin kyseistä kirjaa, ja kaiken onneksi otin neuvosta vaarin; kyseinen eepos oli minulle järisyttävä kokemus. Rakastin kirjan kerrontaa ja omaperäistä tarinaa, henkilöhahmoja ja juonea. Luin kirjan kaksi kertaa perätysten! ...
joulukuu 16, 2012
Kirja oli upea ja riemastuttava alusta loppuun. Herrasmiesroistot ovat hervottomia ja pilke silmäkulmassa - tyyppejä, jotka yllättävät teoillaan. Pidin juonesta, koska Locke osasi yllättää kerta toisensa jälkeen. Camorrin tapahtumat olivat ...
marraskuu 20, 2012
Kirjasta tekee kiinnostavan sen värikäs kieli ja veijarimaiset hahmot. Lukisin sarjan muutkin osat mielelläni suomeksi sillä käännöskin on hyvin onnistunut. Saksankielisestä käännöksestä en pitänyt yhtä paljon. Suosittelen lämpimästi.