Locke Lamoran valheet (Herrasmiesroistot, #1)

Locke Lamoran valheet

Scott Lynch
Julkaistu: kesäkuu 21, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Lies of Locke Lamora

Tyylit: fantasiakorkea fantasia

Locke Lamoran valheet: Herrasmiesroistojen ensimmäinen tarina. Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Tero Valkonen. Päällys: Sami Saramäki. Lista-sarja. Sidottu, kansipaperi.

World Fantasy -palkintoehdokas 2007, British Fantasy -palkintoehdokas 2007, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2007, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2008.

Hurja ja hurmaava veijarifantasia

Muinaista Venetsiaa muistuttavassa Camorrin kaupungissa elää myytti tarunomaisesta mestarivarkaasta. Vainolaisen huhutaan kävelevän seinien läpi, ilmestyvän tyhjästä ja käyttävän miekkaansa mestarin tavoin. Puolet kaupungista uskoo taruun ja pitää sankariaan Robin Hoodin kaltaisena köyhien puolustajana, toinen puoli viittaa jutulle kintaalla. Kumpikaan ei ole täysin oikeassa.

Totuuden tietää herrasmiesroistoksi itseään kutsuva Locke Lamora, joka elää varasjoukkoineen kirjaimellisesti maan alla, piilossa vanhan Perelandron temppelin uumenissa. Turvatakseen elantonsa ja pitääkseen uteliaat silmät loitolla he antavat tarinan Vainolaisesta elää omaa elämäänsä. Jo vuosien ajan herrasmiesroistot ovat häpeämättä rikkoneet kaupungin kirjoittamatonta lakia ja putsanneet varakasta aatelistoa, jonka jopa rosvoruhtinas Barsavi on luvannut jättää rikoksilta rauhaan.

Huolella rakennettu selusta alkaa kuitenkin murtua, kun Locke kumppaneineen saa vastaansa haastajan, joka tunnetaan nimellä Harmaa kuningas. Juonien verkko tiivistyy ja panokset kovenevat. Kun Camorrin kujille alkaa ilmestyä poikkeuksellisen paljon ruumiita, myös Locke tajuaa kuinka vaarallisille vesille hän on ajautumassa…

Kirja-arvosteluja:

”Raikas, omaperäinen ja jännittävä kertomus. Fantasiakirjallisuuden uusi, kirkas ääni.” – George R. R. Martin

”Nautinnollinen, riehakas riemupläjäys. Juonenkäänteet tekevät kirjasta hellittämättömän lukukokemuksen. Locke Lamora muistuttaa Errol Flynniä parhaimmillaan.” – Hal Duncan

”Erittäin korkeatasoinen fantasiaromaani. Locke Lamoran valheet on täsmälleen kuten anti-sankarinsakin – rohkea, naseva ja lukijansa yllättävä.” – Dreamwatch

”Locke Lamoran valheet ei ole vain hervoton kirja – se on kaikkien hervottomien kirjojen äiti.” – Andrew Wheeler, Science Fiction Book Club

”Scott Lynchin esikoisromaani Locke Lamoran valheet tarjoaa kutkuttavaa epätietoisuutta ja taitavasti rakennettuja juonenkäänteitä. Se vie lukijansa rikos-ja fantasiaseikkailuun, joka on vastustamattoman mukaansatempaava.” – Times

”Juoni vetää alusta loppuun kuin jukuripää muuli amfetamiineissa.” – Elli Leppä, Tähtivaeltaja

”-- poikkeuksellisen hyvä hävyttömyydessään -- Fantasian kohdalla palkinnot ovat harvoin merkki omaperäisyydestä, mutta nyt poikkeus vahvistaa säännön.” – Markku Soikkeli, Turun Sanomat

”Esikoisromaanissaan Lynch on lähtenyt selkeästi luomaan omaperäistä fantasiamaailmaa, joka poikkeaa edukseen fantasialle niin tyypillistä miekka ja käärme -kuvioista.” – Juha K. Tapio, Kaleva

”Yhdysvaltalaisen Scott Lynchin (s. 1978) veijarifantasia Locke Lamoran valheet on esikoisteokseksi häkellyttävän rikkaasti kerrottu. -- Lynchin teoksessa parasta on tarinaniskemisen ilo. Lamoran ja hänen koplansa seikkailuja on nautinto lukea.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat

”Rakenteeltaan älykäs ja juoneltaan jännittävä esikoisromaani huijareiden ja varkaiden maailmasta.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Muokannut Jussi (09.09.2017)

Camaro avatar
Loistavaa! Vihdoinkin jotain uutta! Kirja kyllä sai silmäni pyöristymään jo ensimmäisellä sivulla. Selkeästi se on fantasiaa, koska toinen maailma löytyy... mutta se on todella erilaista. Mitään ei etsitä. Taikuudella ei mässäillä. Ei lohikäärmeitä, kääpiöitä tai haltioita. Ihmisiä. Uskomatonta. Lähes kaikki vakioelementit on onnistuttu välttämään. Kirjan hahmojen kieli on värikästä. Erilaista ja piristävää. Tätä ei kuitenkaan sovi suositella kovin ... (lue lisää)
Nenive avatar
Maailma on synkkä ja vaarallinen, täynnä sääntöjä joita kaikki rikkovat ja täynnä ihmisiä joita ei kannata suututtaa ja Locke onnistuu varmaan suututtamaan kaikki sellaiset. Alkemistit ovat tehneet tässä maailmassa liki kaiken mahdolliseksi ja sen mikä on mahdotonta hoitavat palkkavelhot. Uskottavuudella ei välttämättä ole mitään tekoa maailman taikuuksien kanssa, mutta eipä se menoa juurikaan haitannut, ei tätä taatusti ole tarkoitettukaan luettavaksi suurella ... (lue lisää)
sansa avatar
Tässä on tarjolla tarina, joka latoo esiin toinen toistaan mieleenpainuvampia henkilöhahmoja. Tarina on niin hyvin kerrottu, ettei irti voi päästää:) alkuun juonen kulkuun voi olla vaikea päästä mukaan, sillä tarina hyppii päähenkilön, Locke Lamoran, menneisyydestä nykypäivään tiheäänkin tahtiin. harmittamaan jäi myös ajoittain puutteelliset paljastukset henkilöhahmoista, jotka olennaisesti kuuluvat tarinaan. Rakastin sitä, että Camorrin Vainolainen veti minuakin ... (lue lisää)
Jackalbury avatar
'Locke Lamoran valheet' on yksi tämän vuoden parhaimmista fantasiakirjoista ja kuuluu ehdottomasti fantasian ykkösluokkaan. Kirja oli arvaamaton ja lähes kokonaan vailla kliseitä. Lisäksi se teki realistisen vaikutelman, koska lähes Martinin tapaan ruumiita tulee ja verta valuu. Kirjassa uusi ja mielenkiintoinen tyyli olivat lukujen väliin sijoitetut Välinäytökset, joissa paljastettiin Herrasmiesroistojen menneisyyttä sekä myös kerrottiin Camorrista ja Camorrin maailmasta. Näin ... (lue lisää)
Maneki neko avatar
Maailman ihanin kirja. Hyvin taitavasti kirjoitettu, vaikka juonessa on välillä vaikea pysyä mukana. Henkilöihin on helppo samastua, sillä kukaan ei ole täydellinen. Camorrin maailma on hyvin koukuttava ja monimutkainen joten kannattaa todellakin pysyä tarkkaavaisena.
Nukkis avatar
Kirja on loistavan rikas kuvaillultaan ja henkilöhahmoiltaan, ja suosittelen lämpimästi sen lukemista oikein tarkkaan, jotta jokainen loistava kirous ja kuvailu eivät jää huomaamatta. Camorrin maailma on synkkä ja verinen, samaan aikaan kaunis ja persoonallinen. Juoni on monista kohtaa raa'ahko. vankien kiduttamisesta kerrotaan tarkkaan, eikä Lockekaan selviä ilman munaskuille potkua, ja montaa muuta ruhjetta. Suomennoskin on oikein onnistunut. Ainakin se tuntuu siltä, en ole lukenut englanniksi. Kirjasta on suunnitteilla elokuva. Toivottavasti siittä tulee yhtä loistokas, kuin tästä kirjasta.
Jehudiel avatar
Yksi persoonallimpia fantasiakirjoja pitkään aikaan. Ei kääpiöitä, ei haltioita, ei lohikäärmeitä. On Palkkavelhoja ja pirullisen ovelia rikollisia, sekä räävitöntä kieltä ja irstaita, itsekkäitä ihmisiä. Verta ja rapaa löytyy myös. Mielenkiintoinen kaupunki, löytyy. Sekä mutkikas, mutta kasassa pysyvä juoni, jonka päähenkilöjen taustoja selitellään omalaatuisissa välinäytöksissä, löytyy. Kaikki tämä täyteläisellä ja värikkäällä tekstillä kerrottuna. ... (lue lisää)
satunen avatar
Pidin valtavasti. En yleensäkään tartu kliseisiin,niiden puuttuminen ei tee kirjasta uutta. Kirjasta tekee uuden monikerroksisuus,yllättävyys. Ei ennalta arvaa mitä tapahtuu seuraavaksi. Visuaalinen, joka on se mikä minua aina kirjassa vetää puoleensa. Vanhatkin elementit,jos ne saadaan tekstiin mieleen nousevina kuvina, ovat puoleensa vetäviä. Odottelen jatkoa.
Ingrid_ avatar
Kertakaikkisen nerokas, upea ja hauska kirja. Mielettömän hyvä juoni, joka todellakin tempaa mukaansa. Aivan uskomattoman hieno lukukokemus; humoristinen, jännittävä ja uskottava. Erilaisuus viehätti, se että päähenkilö ei olekaan sankari vaan varas, pahis. Henkilöhahmot oli hyvin toteutettu ja tarina kulki juuri niiden voimalla eteenpäin. Tästä tulee uusi suosikkini, ehdottomasti!
Glaurung avatar

Rakasti kirjan juonnittelua. Loppuratkaisua ei pysytynyt arvaamaan samalla tavoin kuin monissa muissa kirjoissa. Toivottavasti muut osat suomennetaan joskus tai pitää vain lukea ne sitten alkuperäiskielellä.

Lepi avatar
Kaikesta hehkutuksesta huolimatta, itse pidin kirjaa aika keskinkertaisena..
Milu avatar
3.5
Locke Lamoran valheet ei ollut lukukokemuksena niin mahtavan poikkeuksellinen kuin kaiken ylistyksen perusteella odotin, mutta silti selvästi positiivinen. Huumori oli hauskaa ja päähenkilön kohtalosta jaksoi välittää. Maailman historiasta oli kiinnostavia vihjauksia ja kulttuuria ja teknologiaa oli kiinnostavasti tuotu esiin. Muutamia ällöjä tai pysäyttäviä raakuuksia oli siellä täällä ja tämäkin edisti juonen seuraamista, mutta raadollisuus tuntui välillä hiukan ... (lue lisää)
lonelydragon avatar
4.5
Locke Lamoran valheet on mahtava kirja. Se on mukavan raikas ja hauska sekä tarjoaa yllättäviä juonenkäänteitä. Pidin siitä, että henkilöt eivät olleet liian sankarimaisia ja tarinaa kerrotaan roiston näkökulmasta. Kirjan huumori oli myös mieleeni.
Ana Nas avatar
Locke Lamoran valheet nousi heti yhdeksi parhaimmaksi kirjaksi jonka olen lukenut. Juoni oli todella ennalta-arvaamaton ja melkein jokaisen luvun lopussa tapahtui jotain todella odottamatonta, mutta silti kaikki oli todentuntuista ja realistisesti kerrottua. Hahmot ovat kaikki mielenkiintoisia ja aitoja. Locken salaisuudet ja temput olivat ällistyttäviä ja myöhemmin kun kaikki palaset loksahtivat paikoilleen kaikki oli selvää. Muutaman asian takia mietin pitäisikö antaa täydet 5 ... (lue lisää)
Waola avatar
Oooh, ihana kirja. Illalla ei olisi millään malttanut mennä nukkumaan ja laskea kirjaa kädestä. Juoni eteni koko ajan eteenpäin ja asiat loksahtelivat kohdilleen. Pakko luettavaa meilkein joka ikäiselle!!
Mostguilty avatar
4.5
Minulle suositeltiin kyseistä kirjaa, ja kaiken onneksi otin neuvosta vaarin; kyseinen eepos oli minulle järisyttävä kokemus. Rakastin kirjan kerrontaa ja omaperäistä tarinaa, henkilöhahmoja ja juonea. Luin kirjan kaksi kertaa perätysten! Odotan innolla että saan luettua jatko-osan, ja toivottavasti lisää on tiedossa. Scott Lynchille kiitos ja kumarrus Locke Lamoran tuomisesta keskuuteemme! :)
Saru avatar
Kirja oli upea ja riemastuttava alusta loppuun. Herrasmiesroistot ovat hervottomia ja pilke silmäkulmassa - tyyppejä, jotka yllättävät teoillaan. Pidin juonesta, koska Locke osasi yllättää kerta toisensa jälkeen. Camorrin tapahtumat olivat synkkiä huijaamisia, murhia ja verta, mutta niiden toteutustapa oli nerokasta. Kaikki hahmot, joita kirjassa esiintyi, olivat kiinnostavia. Silti lempihahmojani ovat päähenkilön lisäksi Galdo ja Calo. Pidin kovasti, kun kirjoittaja kertoi ... (lue lisää)
Lady Kissane avatar
Kirjasta tekee kiinnostavan sen värikäs kieli ja veijarimaiset hahmot. Lukisin sarjan muutkin osat mielelläni suomeksi sillä käännöskin on hyvin onnistunut. Saksankielisestä käännöksestä en pitänyt yhtä paljon. Suosittelen lämpimästi.
Reta Anna Maria avatar
Aina kun tarina kerrotaan konnan näkökulmasta, olen minä täysillä mukana. Nautin kirjasta, mutta loppu jäi hieman turhauttamaan. Jatko-osia ei kai ole suomennettu. Lukisin mielelläni.
Hopeakielo avatar
Kirja oli kaikin puolin erilainen kuin odotin, toisin sanoen siis jotain uutta, mitä ei voi aavistaa tai arvata ennalta. Ja tämähän on aina plussaa. Mitä vähemmän lukija voi arvata tulevista tapahtumista, sitä parempi. Ja tässä ei voinut kertakaikkiaan arvata laisinkaa. Kerronta on tyyliltään jotain erilaista, mielenkiintoista ja ainutlaatuista. Oli upeaa ujuttaa kirjaan kuin kaksi tarinaa: toinen kertoi takaumien avulla Locken lapsuudesta. Myös tapahtumat, Camorrin kullttuuri ... (lue lisää)
Paikalla 0 jäsentä ja 32 vierailijaa:

Uusin jäsen: Päivi Heikkinen