Kuninkaan lohikäärme

@ Naomi Novik
Kuninkaan lohikäärme (Temeraire #1) - Naomi Novik 8.10   151

Alkuteos ilmestynyt 2006. Julkaistu Britanniassa nimellä Temeraire ja Yhdysvalloissa nimellä His Majesty's Dragon. Suomentanut Tero Valkonen. Kuvitus: Gayle Marquez. Lista-sarja. Sidottu, kansipaperi.

Locus-palkinto (paras esikoisromaani) 2007, Hugo-palkintoehdokas 2007.

Napoleonin sotien melskeissä Britannian laivaston kapteeni Will Laurence tekee löydön, joka muuttaa hänen elämänsä kulun. Hän lyö joukkoineen taistelussa ranskalaisen laivan, jonka ruumaan on kätketty erittäin harvinaisen lohikäärmeen muna.

Eri maiden armeijoilla on tukenaan älykkäisiin, puhuviin lohikäärmeisiin perustuvat ilmavoimat. Willin löytämä lohikäärme on kuitenkin lajissaan ainutlaatuinen…

Alkaa tarina ihmeellisen lohikäärme Temerairen ja tämän nuoren lentäjän välisestä ystävyydestä. Yhdessä heidän on opittava ilmasodan salat, sillä Ranska – uskaliaan Bonaparten johdolla – kokoaa jo omia lohikäärmeitään voidakseen valloittaa Britannian maaperän. Laurence ja Temeraire valmistautuvat tulikasteeseen!

Kuninkaan lohikäärme on uransa tietokonepelien suunnittelijana aloittaneen newyorkilaisen Naomi Novikin (s. 1973) esikoisromaani. Tolkienin ja puolalaisten satujen kasvattama Novik asuu syntymäkaupungissaan New Yorkissa miehensä ja tietokoneiden kanssa.

”Kun luin Kuninkaan lohikäärmettä, se heräsi eloon sieluni silmissä. Kauniisti kirjoitettu romaani raikas, persoonallinen ja nopealukuinen ja täynnä ihmeellisiä hahmoja, joilla on todellinen sydän.” – Peter Jackson

”Kuninkaan lohikäärme on todella viihdyttävä fantasiaromaani.” – Stephen King

En saanut kirjaa mielestäni, vaan minun oli jätettävä arjen askareet kesken voidakseni jatkaa lukemista. Kuninkaan lohikäärmeeseen jää koukkuun…” – Ain't It Cool News

”Upeasti kirjoitettu teos (…) Kirjan ahmii yhdeltä istumalta, sillä lukijan on pakko saada tietää, mitä kapteeni Laurencelle ja Temerairelle tapahtuu seuraavalla sivulla. Henkilöhahmot valloittavat sydämen.” – Booklist

”Toimintajaksot ovat jännittäviä ja hahmot lumovoimaisia. Lupaus jatko-osista ilahduttaa.” – Locus

”Vain harvoin voin varauksetta suositella esikoiskirjaa. Kuninkaan lohikäärme on kuitenkin juuri sitä, mitä esikoisromaanin tulisikin olla. Novik on rakentanut täysin kehittyneen, persoonallisen ja vaihtoehtoisen todellisuuden, jossa lohikäärmeet elävät. Henkilöhahmojen luonteet saavat lukijan välittämään heistä.” – David Weber

”Novik on loistava kirjailija ja hänen kerrontansa on todellakin mestarillista…” – Jenny Davidson, Light Reading

”Virkistävän persoonallinen fantasiaseikkailu. Jännittävä juoni, voimakkaat hahmot ja aivan uusi maailma lukijan tutkittavaksi. En malta odottaa kirjalle jatkoa.” – Martha Wells

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu huhtikuu 8, 2008 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Temeraire
Tietoja muokattu tammikuu 23, 2015

Temeraire -kirjasarja

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Yhdeksänosainen sarja, jonka suomentaminen jäi kesken.

Pääsarja Lista

Kirja-arviot 109
Viestit 1639
heinäkuu 16, 2008
8 / 10

Kuninkaan lohikäärme on Naomi Novikikin hypetetty esikoisteos, joka avaa Temeraire-sarjan. Täytyy sanoa, että kirjasta ei pahemmin löydy syvyyttä, vaan se on puhdasta viihdettä. Teos on helppolukuinen, vauhdikas ja varsin lyhyt alle 300-sivuisena. Mutta minä pidin, kirjailija ei varmasti ole vakavampaan pyrkinytkään. Romaanin idea, älykkäät ja miehitetyt lohikäärmeet sodankäynnissä tuliaseiden aikakaudella, on hieno ja omaperäinen. Lopputaistelu oli kirjoitettu todella jännittävästi, ja tarinan maailma kiinnostaa minua. Päähenkilö Laurence on ajanjakson moraalikäsityksineen onnistunut hahmo, hänen ja Temeraire-lohikäärmeen suhdetta kuvattiin hyvin. Kuninkaan lohikäärmettä voi pitää vastapainona vakaville ja synkille fantasiasaagoille. Toivottavasti WSOY jatkaa sarjan suomentamista.

Midori
Arvosanat 323
Kirja-arviot 37
toukokuu 30, 2009
10 / 10

Tajunnan mullistava vaihtoehtoinen historia Napoleonin ajoilta. Kirja muuntaa hauskasti koulussa luetun historian ja kutoo siihen uusia hauskoja ulottuvuuksia. Napoleonin aikaan ei taisteltukkaan laivatojen tykkien turvin vaan käytettiin lohikäärmelaivueita. Nuoren laivasto kapteenin ja harvinaisen lohikäärmeen yhteinen matka ja varttuminen on kiinnostavaa luettavaa. Myös tarinaan ujutet yksityiskohdat ovat varsin piristäviä. Kirja yllätti iloisesti sekä juonen että tarinan suhteen. Kirjaan tarttuessani odotin keskiverto fantasiaa, joka sekoittuu massaan, mutta Kuninkaan lohikäärmen kuitenkin erottui edukseen.

Jackalbury
Arvosanat 872
Kirja-arviot 179
heinäkuu 17, 2008
8 / 10

'Kuninkaan lohikäärme' oli iloinen yllätys minulle. Kirjan nimen ja sen, että se on Novikin esikoisteos, perustaalla odotin jotakin 'Eragonin' kaltaista, mutta kenties parempaa, koska kyseessä kuitenkin oli aikuinen nainen. (Älä koskaan kirjoita ennen kuin olet vähintään 20!) No, takaisin aiheeseen. Kirja oli mahtava yllätys, eräänlainen kirjallinen tämän kesän pommi. Novikin hahmot ovat syvällisiä ja heissä on ristiriitoja, jotka tekevät kirjasta kiintoisan. Tarinassa tapahtuu fyysisen maailman lisäksi paljon myös hahmojen suhteissa ja henkisellä tasolla. Novik on myös onnistunut luomaan loistavan vaihtoehtohistorian Napoleonin sotien ajasta. Lohikäärmeet on saatu täysin järjellisesti sidottua kiinni tarinan maailmaan. Novik liittyy näin mukaan Susanna Clarken ja monen muun aloittamaan 1800-luvun buumiin fantasiassa. Jos aiemmin kirjoissa elettiin keskiaikaa, nyt monissa tarinoissa liikutaan 1800-luvulla. Kirjan paras hahmo oli minusta Temeraire, vaikka myös Laurence, Choiseul ja Levitas keräsivät pisteitä. Temeraire hallitsee tarinaa, joka tavallaan kietoutuu Temerairen ympärille, vaikka Laurence onkin enemmän pääosassa. Temerairen hahmo on myös siitä herkullinen, että hän kyseenalaistaa asioita, kuten omistajuuden käsitettä Madeiralla ja uskollisuutta isänmaalle Englannissa. Näin Temeraire saa myös Laurencen pohtimaan hänen ennen täysin hyväksymiään asioita. Temeraire on kenties inhimillisin lohikäärme, johon olen tähän mennessä törmännyt. (Tosin Hobbin Tintaglia on heti perässä.) Kirjan kenties naurettavimmat kohdat minulle, olivat ne missä Laurence ja muut britit harrastavat niin peribrittiläistä pokkurointia etiketin, käytöstapojen ja sellaisen muiden kansojen mielestä epäkäytännöllisen käytöksen parissa. Kirjassa myös tulee loistavasti esiin brittien taito vältellä loukkaavien tai epäsopivien asioiden sanomista silloin kun olisi tarvetta. 'Kuninkaan lohikäärmessä' onkin minusta tuotu parhaiten esiin brittejä koskevat yleiset stereotypiat. Novikilla ei juurikaan esiinny kliseitä ja hän ihastuttavan runsaasti onnistunut luomaan omia originaaleja ideoita. Tämä teos on tämän vuoden Tapaus. Tarina vie mennessään ja Novikin kirjoitustyyli onkin suleva ja koko ajan eteenpäin vievä. Tarinan lopussa jää koukuttuneena odottamaan jatko-osia ja Jacksonin mahdollista elokuvaversiota kirjasta. Koskettavin kohta oli ehdottomasti Levitasin kuolema Doverissa. Lisäksi kirja onnistui saamaan minut miettimään, minkähänlainen olisi suomalainen lohikäärme, jos Novik sellaisen toisi tarinaansa. Suosittelen kirjaa ehdottomasti kaikille fantastikoille. Arvosana: 10-.

Nashira
Arvosanat 189
Kirja-arviot 2
toukokuu 10, 2008
10 / 10

Kirjassa lohikäärmeitä lähestytään tuoreella tavalla: siinä lukijoita ei viedä maailmaan, jossa asustaa lohikäärmeitä vaan lohikäärmeet tuodaan meidän maailmaamme, ne liitetään historiaamme ja niistä tehdään osa maailmaa, jota me asutamme. Temeraire oli kirjan hahmoista kaikkein koskettavin eikä siitä voinut olla pitämättä. Sen kasvu ja ongelmat ,joita on varmaan ollut meillä jokaisella tai on edelleen, tekivät siitä inhimillisen ja helposti samaistuttavan. Tietenkään Lawrencea ei sovi unohtaa. Pidin heti alusta lähtien hänen henkilöhahmostaan ja hänen pakonomainen hyvientapojen noudattaminen ja niiden noudattamisen vaatiminen oli jotenkin todella liikuttavaa, jos asiaa voi niin edes ilmaista. Tykästyin kirjaan heti ensimmäisestä sivusta lähtien ja odotan innolla jatkoa, jos sellaista on tulossa.

Xariel
Arvosanat 625
Kirja-arviot 34
Viestit 187
toukokuu 10, 2008
10 / 10

Kuninkaan lohikäärmeen minä lisäsin lukulistalleni heti, kun kuulin että se suomennetaan. Se vaikutti hyvältä, ja sitä se todella onkin. Se on älyttömän hieno teos, se maailma yhdistettyinä lohikäärmeisiin on suoraan sanottuna paras oman lajinsa edustaja. Nelson ja Bonaparte sotivat toisiaan vastaan, molemmilla on omat lohikäärmensä ilmavoimissa ja lohikäärmeitä on muillakin valtioilla. Yksi hienoimmista asioista tässä tarinassa ja sen maailmassa ja hahmoissa on se, miten elävän tuntuisia ne ovat. Erityisesti niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin hahmojen suhtautuminen lohikäärmeisiin oli ihastuttavaa. Lawrencen ennakkoluulot ilmavoimia kohtaan murtuivat, kun hän ymmärsi lohikäärmeen ja sen lentäjän suhteen syvyyden. Jokainen hahmo tiesi lohikäärmeet, ja se oli osaltaan auttamassa sitä, että tuntui kuin lohikäärmeet olisivat aina olleet osa meidän maailmaamme. Päähekilö Will Lawrence on hyvä mies, koskettavakin. Loistava hahmo. Temeraire (<3) taas... Sen identiteettiongelmia, muiden joukkoon sovittautumista, kasvamista, oppimista ja sen kehittymistä lukiessa tuli täysin luonnollinen olo. "Niin sen kuuluukin olla." Muut hahmot olivat myös hienoja, yhtään selvästi ohutta henkilöä ei ollut. Joitakin nimiä sekoitti, mutta ei se haitannut ollenkaan. ^^ Ja lopuksi haluan vielä sanoa komppaavani täysin ylempänä mainittua Terry Brooksin kommenttia kirjasta. ”Juuri kun luulet lukeneesi kaikki mahdolliset lohikäärmetarinat, Naomi Novik osoittaa, että olet väärässä.” – Terry Brooks Suoraan sanottuna... rakastan tätä kirjaa. Lukekaa ihmeessä, kaikki.

tammikuu 17, 2020
Antoi 8 / 10 arvosanan kirjalle