Hopeaevä (Nuori James Bond, #1)

Hopeaevä

Charlie Higson
Julkaistu: 2006 (Otava)
Alkuperäinen nimi: SilverFin
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: jännitys, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Jukka Nyman. Sidottu.

Nuori James Bond pelastaa ihmiskunnan nousemalla säälimättömän liikemiehen tuhoisaa suunnitelmaa vastaan

Ilman nuoren James Bondin rohkeutta, Red Kellyn katuviisautta, Max-sedän ajo-opetusta ja erästä sievää ratsastajatyttöä maailma olisi nyt toisenlainen. Eikä kukaan olisi koskaan kuullut agentti 007:stä. Jo ensimmäisenä päivänään Etonin maineikkaassa collegessa James Bond joutuu törmäyskurssille koulun pahamaineisimman tyypin kanssa. Kaverin amerikkalainen isä sattuu ikävä kyllä olemaan asekaupoilla rikastunut liikemies lordi Randolph Hellebore, jonka avokätisistä lahjoituksista koulu nauttii.

Pääsiäislomallaan Skotlannissa James tutustuu Lontoon kovien katujen kasvattiin Red Kellyyn. Pojat päättävät yhdessä ottaa selvää Redin käsittämättömällä tavalla kadonneen serkun kohtalosta. Yllättäen jäljet johtavat lordi Helleboren syrjäiseen linnaan Hopeaeväjärvelle. Järven musta vesi kätkee kauhean, koko ihmiskuntaa uhkaavan salaisuuden.

Millaista oli maailman kuuluisimman agentin elämä ennen heittoistuimia, Miss Moneypennyä, vodka martineja ja Aston Martineja – silloin, kun hän oli vasta poikanen?

Charlie Higson on tutustunut tarkasti Ian Flemingin James Bondiin ennen kirjoittamaan ryhtymistään. Nuori James Bond -toimintasarjan avausromaani Hopeaevä on ollut huikea myyntimenestys Britanniassa ja muualla maailmassa ja saanut myös kriitikoilta kiitosta kirjallisista ansioistaan.

Charlie Higson (s. 1958)on tunnettu brittiläinen näyttelijä ja kirjailija. Hän on kirjoittanut useita dekkareita ja televisiosarjoja.

(muokattu 25.09.2015)

Maan povessa (Väkiveriset, #4)Ansassa (Kevätuhrit, #2)Nekropolis (Viisi vartijaa, #4)Punainen kuin veri (Lumikki-trilogia, #1)Valkea kuin lumi (Lumikki-trilogia, #2)

Jehudiel avatar
Tämä on taas science fictionia minun makuuni. James Bond oli nuorempana kova sana ja kyllä ne leffat vieläkin menevät. Teini-ikäisen Bondin tarinan kertominen on ideana toimiva. Nämä kirjat toimivat kuin junan vessa. Sain kirjan lahjaksi, kun vietimme joulua Kuusamossa. Ja kyllä se piti otteessaan loppuun asti. Kirja sijoittuu kokonaan Englantiin ja Skotlantiin. Henkilöhahmoista sanon sen verran, että ne ovat varsin uskottavia. Tai niin uskottavia, kuin Bondeilta voi vaatia - ... (lisää)
Reta Anna Maria avatar
Yllätyin kun löysin kirjan täältä, koska en pitänyt tätä itse scifinä. Mutta kun tarkemmin ajattelee, joo, kyllä se oli. Tykkäsin kirjasta todella paljon, koska se pohjustaa mukavasti James Bondin menneisyyttä. Kun luin Young Bond-sarjan kaikki suomennetut osat, huomasin myöhemmin ymmärtäväni paljon paremmin Bond-leffoja.
Uusin jäsen: Maija