Kuolleiden puolustaja (Ender, #2)

Kuolleiden puolustaja

Orson Scott Card
Julkaistu: 1991 (Ursa)
Alkuperäinen nimi: Speaker for the Dead
Tyylit: scifi
Avainsanat: hugo-palkinto, locus-palkinto, nebula-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1986. Suomentanut Veikko Rekunen. Esipuhe: Anetta Meriranta. Päällys: Vesa Lempiäinen. Ursa Science Fiction 17. Nidottu.

Hugo-palkinto 1987, Nebula-palkinto 1986, Locus-palkinto (paras sf-romaani) 1987.

Possukat tuntuivat harmittomilta olennoilta, vaikka kukaan ei ymmärtänytkään heidän tapojaan ja elämäänsä. Mutta kun possukat tappoivat heitä tutkimaan tulleet biologit, koko maailma kääntyi possukoiden maailmaa vastaan.

Pystyisikö Ender, kuolleiden puolustaja, kokonaisen rodun murhaaja, estämään uuden sodan?

(muokattu 23.01.2015)

Neljä anteeksiantoaVieterivoiman valtakuntaKunnian sirpaleita (Vorkosigan, #1)Mehiläisten historiaPitkä sota (Pitkä Maa, #2)

Jussi avatar
Kuolleiden puolustaja on ensimmäinen jatko-osa Enderille. Mutta tämä oli hyvin eri tyylinen romaani, sen ymmärtäminen ei vaadi Enderin lukemista. Kirja sijoittuu lähes kokonaan Lusitanian planeetalle, jossa elää brasilialaisalkuperää olevien ihmisuudisasukkaiden lisäksi älyllinen possukoiden laji. Pidin erityisesti kirjailijan hahmonkuvauksesta. Cardilla oli humaani suhtautuminen henkilöihin, uskonnollisisesti jyrkkämieliset ihmisetkin esitettiin moniulotteisesti. Ei tämä ... (lisää)
Echramath
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson