Kauhun ja kauneuden valtakunta

Kauhun ja kauneuden valtakunta

Libba Bray
Julkaistu: elokuu 28, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: A Great and Terrible Beauty
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia, nuoret
Avainsanat: 1800-luku

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Laura Honkasalo. Sidottu.

”Jos kuuntelet, kerron tarinan, jonka kummituksia takkatulen kotoinen rätinä ei karkota. Kerron miten me päädyimme valtakuntaan, jossa unet syntyvät ja kohtalot valitaan, ja taika on yhtä luonnollista kuin kämmenenjälki lumessa. Me kajosimme sisäisiin Pandoran lippaisiimme… mitä seuraavaksi tapahtuu, sitä en tiedä.”

Gemma Doyle on 16-vuotias, kun hänen lapsuutensa päättyy dramaattisesti. Perhe ja koti Intiassa vaihtuvat Lontoon liepeillä sijaitsevaan Spencen sisäoppilaitokseen. Viktoriaanisen ajan Englanti tiukkoine käyttäytymissääntöineen ja yhteiskuntaluokkineen saa Gemman tuntemaan itsensä ulkopuoliseksi. Voimakkaat mielipiteet ja terävä kieli eivät kuulu vallitseviin hyveisiin, ja sisäoppilaitoksen tehtävä on muokata kasvattinsa ajan naisihanteen mukaiseksi. Menneisyydestä jäävät muistoksi vain piinaava syyllisyys äidin kuolemasta ja kuin tyhjästä ilmestyvät salaperäiset näyt.

Gemma kiinnostuu mystisestä salaseurasta, Neitokunnasta, johon hänen äidillään on ollut yhteys: hän löytää oven tuntemattomiin valtakuntiin, missä hän ystävineen on vapaa maanpäällisistä huolista. Mutta kun portit on kerran aukaistu, mahtavat voimat pääsevät valloilleen… Pystyykö Gemma hallitsemaan pelottavia kykyjään, joista hän ei ole ollut tietoinen? Ja antavatko ne vastauksia menneisiin tapahtumiin vai johtavatko kohti tuntemattomia vaaroja?

(muokattu 06.08.2017)

Rottien kaupunki (Deltoran vyö, #3)Pimeä nousee I–IIIMustan tornin valtias (Taistelupeli, #2)Keisarin pandaPronssiavain (Magisterium, #3)

TheDarkMission avatar
Ei epäilystäkään, etteikö Libba Brayn opus olisi parhaita lukemiani kirjoja pitkään aikaan, jopa elämäni aikana. Kirjassa oli juuri sellaista magiaa, jota tyttöfantasia kaipaa - ehkä pikkuisen kliseistä, mutta loistavaa kuvailua ja tunteiden kerrontaa. Lukemisen tarkoitushan on opettajani mukaan herättää ihmisessä ajatuksia, ja tämä onnistuu siinä loistavasti. Entä jos kaikki onkin vain illuusiota, päätämme itse siitä, mikä on totta, ja mikä ei? Kirjailija toi ... (lisää)
Katjuska avatar
4.5
Tämä kirja oli hieman pelottava ja tosi hyvä. Tykkäsin hirveästi siitä, kun tapahtumat sijoittuivat 1800-luvun loppupuolen Lontooseen. Kirjassa oli hyvin kuvattu Gemman luonne ja tyttöjen yhteiskunnan nokkimisjärjestys. Oli myös kiva, kun päähahmoilla oli oikea persoona, sillä useimmissa kirjoissa on vikana liian täydelliset ja persoonattomat henkilöt. Juoni kulki hyvin, eikä tökkinyt, minkä vuoksi luin kirjan nopeasti. Kokonaisuutena todella hyvin toteutettu kirja. Olen hyvin surullinen siitä, että jatko-osia ei suomenneta, mutta kai ne on sitten luettava englanniksi.
Myrsky10 avatar
Valitsin kirjan kannen perusteella ja kyllä se kannatti. Kirja oli hyvä. Harmillista kuitenkin on, ettei muita osia ole suomennettu. Tarina jäi mielestäni kesken, joten muut osat on kai sitten luettava englanniksi.
Mystinen tyttö avatar
Kirja Gemma Doylesta oli ihana! Rakastuin heti epätäydelliseen Gemmaa, josta oikeasti huomasi, että hän ei ole täydellinen, että hänkin tekee virheitä. Myös Gemman ystävien luonteen piirteet eivät olleet täydellisiä, mikä oli oikeastaan aika virkistävää. Ainoastaan kirjaa oli hiukan vaikea lukea, koska koko ajan epäilin, että Gemman ystävät niin sanotusti pettävät hänet, minkä vuoksi luin kirjan hiukan varoen. Juoni kulki todella vauhdikkaasti, en itse ainakaan ... (lisää)
Mai00 avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Janski_ avatar
Kirjan aloitus oli todella tylsä ja muutenkin puolet alusta oli aika tylsää, mutta loppua kohti kirja vain parani... Aika mahtava loppu huonon alun vastapainoksi.
Arwina avatar
4.5
Gemma, joka omainen kuolee. Hänet pakotetaan pois. Salainen Neitokunta. Vielä salaisemmat mahtavat voimat. Tuon perusteella, en olisi lukenut, mutta kansi sai muínut toisiin ajatuksiin. Nyt olen kiitollinen kannen tekijälle, koska ilman häntä en olisi lukenut tätä yllättävän hyvää romaania.
Akvaariokala avatar
HYvä kirja, vaikka puutteitakin oli. KEkseliäs ajatus toisesta maailmasta piti mielenkiinnon vireillä loppuun saakka, samoin Kartik. Välillä tuli tylsempikin kohta, mutta kokonaisuus oli melko hyvä. Ainakin lukemisen arvoinen!
Cherin avatar
Tykkäsin että kirja sijoittui 1700- lukuun. Ihana kirja, vioistaan huolimatta, harmi, ettei muita osia ole suomennettu :|
Bellatrix Fair avatar
Kirja oli loistava! Olen todella nirso kirjojen suhteen, mutta tämä sytytti tosissaan minut. Kirja oli kyllä kirjoitettu hieman huonosti, koska se oli preesensissä, eikä imperfektissä, mutta se ei paljon haitannut. Myös muutamia huonoja juoneen liittyviä valintoja oli kirjoittaja laittanut, mutta kokonaisuudessaan mahtava.
MintFirefly avatar
Tämä kirja oli ihan ok, alku tuntui hyvin mielenkiintoiselta ja tihkuin intoa kun Kartik astui kuvioihin. Myöhemmin petyin kun romanssi ei oikein päässyt kukoistamaan. Juoni tempaisi mukaansa ja luin vielä yö myöhälläkin,ja vaikka hirveästi jännitystä kirjassa ei ollutkaan, niin selkäpiitä kyllä karmi ja kurkistin pari kertaa olan taakse, ettei ovella ole ketään.. Harmitti kun sotkeuduin pari kertaa henkilöissä ja muutenkaan henkilöiden persoonista ei oikein kunnolla saanut otetta.Eikä valtakunnatkaan oikein kiehtoneet. Mutta oli kyllä hyvin kirjoitettu, niin sain kepeästi luettua ja en kadu.
Uni avatar
Ehdottomasti yksi lempikirjoistani! En tiedä mikä tässä alunperin sai minut innostumaan, mutta tämä on sellainen kirja, jota ei unohda. Aina tekee mieli napata se kirjaston hyllystä ja lukea uudelleen. Se vain on täydellinen yhdistelmä fantasiaa, romantiikkaa ja vanhaa aikaa, joista aina vähintään yksi on yleensä oma syyni jonkun kirjan valintaan. Romantiikkaa vain saisi olla vielä enemmän.. Kartik on ehdottomasti kirjan kiinnostavin henkilö ja niin ihanan salaperäinen. Se, ... (lisää)
Serafia avatar
Tartuin tähän kirjaan kirjastossa, sillä se oli hyvin esillä, hienon nimen sekä mielenkiintoisen kannen takia. Takakansi oli vielä kiinnostava, joten päätin lainata sen; Eikä muuten yhtään kaduta. Harmittaa vain, kun muita sarjan osia ei suomenneta. Voisin lainata kirjastosta joskus, kun satun menemään pääkirjastossa, katsoin ja onnekseni huomasin jatko-osien olevan kirjastossani englanniksi :> Loppu oli hämmentävä ja olisi mukava saada tietää, mitä tapahtuu jatko-osissa.
Fallen angel avatar
Ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja. Jäi kirjastossa käteen hienon kannen ja mielenkiintoisen nimen takia ja hyvä, että jäi. Sillä vaikka kirja oli välillä vähän lapsenomaisestikin kirjoitettu se kuvasi hyvin tyttöjen elämää ja yliluonnollisia valtakuntia. Oli erittäin mukava, että Felicity ja Pippa liittyivät Gemman kavereihin nihkeän alun jälkeen. Henkilönä Gemma ei ehkä ollut kaikkein mielenkiintoisin, vaan jotkut sivuhahmoista saivat suuremman tiedonjanon syttymään. ... (lisää)
alice_60 avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
fisu avatar
Kirja oli hyvä. Sitä oli mukavaa lukea muttä loppui häiritsevästi ihan kesken tarinaa... katselin Googlesta niin tämän jatko osia ei aiota suomentaa!
tintti89 avatar
Kirja alkaa hyvin vauhdikkaasti. Se on juoneltaan hyvä, mutta tapahtumia olisin toivonut kirjaan enemmän. Vaikka kirja toimii näinkin hyvin eikä ollut laisinkaan puuduttavaa luettavaa, niin varsinaiset tapahtumat jäivät hieman taka-alalle. Pitkät päiväkirjaosiot olivat mielestäni hieman tylsiä, ne olisi voinut kirjoittaa hieman eläväisemmin. Itseäni ärsytti hieman kirjan henkilöiden esittelemättä jättäminen. Minulta meni kauan hiffata, kuka nyt onkaan kuka ja minkä ... (lisää)
Kuupposen päivä
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen