Kauhun ja kauneuden valtakunta

@ Libba Bray
Kauhun ja kauneuden valtakunta - Libba Bray 7.18   174

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Laura Honkasalo. Sidottu.

”Jos kuuntelet, kerron tarinan, jonka kummituksia takkatulen kotoinen rätinä ei karkota. Kerron miten me päädyimme valtakuntaan, jossa unet syntyvät ja kohtalot valitaan, ja taika on yhtä luonnollista kuin kämmenenjälki lumessa. Me kajosimme sisäisiin Pandoran lippaisiimme… mitä seuraavaksi tapahtuu, sitä en tiedä.”

Gemma Doyle on 16-vuotias, kun hänen lapsuutensa päättyy dramaattisesti. Perhe ja koti Intiassa vaihtuvat Lontoon liepeillä sijaitsevaan Spencen sisäoppilaitokseen. Viktoriaanisen ajan Englanti tiukkoine käyttäytymissääntöineen ja yhteiskuntaluokkineen saa Gemman tuntemaan itsensä ulkopuoliseksi. Voimakkaat mielipiteet ja terävä kieli eivät kuulu vallitseviin hyveisiin, ja sisäoppilaitoksen tehtävä on muokata kasvattinsa ajan naisihanteen mukaiseksi. Menneisyydestä jäävät muistoksi vain piinaava syyllisyys äidin kuolemasta ja kuin tyhjästä ilmestyvät salaperäiset näyt.

Gemma kiinnostuu mystisestä salaseurasta, Neitokunnasta, johon hänen äidillään on ollut yhteys: hän löytää oven tuntemattomiin valtakuntiin, missä hän ystävineen on vapaa maanpäällisistä huolista. Mutta kun portit on kerran aukaistu, mahtavat voimat pääsevät valloilleen… Pystyykö Gemma hallitsemaan pelottavia kykyjään, joista hän ei ole ollut tietoinen? Ja antavatko ne vastauksia menneisiin tapahtumiin vai johtavatko kohti tuntemattomia vaaroja?

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu elokuu 28, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi A Great and Terrible Beauty

Kirja-arviot 50
Viestit 3
huhtikuu 15, 2015
8 / 10

Kirja Gemma Doylesta oli ihana! Rakastuin heti epätäydelliseen Gemmaa, josta oikeasti huomasi, että hän ei ole täydellinen, että hänkin tekee virheitä. Myös Gemman ystävien luonteen piirteet eivät olleet täydellisiä, mikä oli oikeastaan aika virkistävää. Ainoastaan kirjaa oli hiukan vaikea lukea, koska koko ajan epäilin, että Gemman ystävät niin sanotusti pettävät hänet, minkä vuoksi luin kirjan hiukan varoen. Juoni kulki todella vauhdikkaasti, en itse ainakaan tylsistynyt missään vaiheessa, oli myös odottamattomia käännöksiä. Tapahtuma paikka oltiin hyvin kuvailtu, pidin ylipäätään Brayn kirjoituksesta, sitä oli helppo lukea, ei tarvinnut miettiä mitä siinä kohdassa tarkoitettiin. Valitettavasti jatko-osia ei taideta suomentaa ja haluaisin kovasti lukea kirjasarjan loppuun. En ole todellakaan hyvä lukemaan englanninkielisiä kirjoja, mutta katsotaan otanko haasteen vastaan. Suosittelen ehdottomasti!

Katjuska
Arvosanat 97
Kirja-arviot 50
Viestit 10
joulukuu 20, 2013
9 / 10

Tämä kirja oli hieman pelottava ja tosi hyvä. Tykkäsin hirveästi siitä, kun tapahtumat sijoittuivat 1800-luvun loppupuolen Lontooseen. Kirjassa oli hyvin kuvattu Gemman luonne ja tyttöjen yhteiskunnan nokkimisjärjestys. Oli myös kiva, kun päähahmoilla oli oikea persoona, sillä useimmissa kirjoissa on vikana liian täydelliset ja persoonattomat henkilöt. Juoni kulki hyvin, eikä tökkinyt, minkä vuoksi luin kirjan nopeasti. Kokonaisuutena todella hyvin toteutettu kirja. Olen hyvin surullinen siitä, että jatko-osia ei suomenneta, mutta kai ne on sitten luettava englanniksi.

Janski_
Arvosanat 55
Kirja-arviot 54
Viestit 13
lokakuu 14, 2013
8 / 10

Kirjan aloitus oli todella tylsä ja muutenkin puolet alusta oli aika tylsää, mutta loppua kohti kirja vain parani... Aika mahtava loppu huonon alun vastapainoksi.

Myrsky10
Arvosanat 257
Kirja-arviot 155
kesäkuu 28, 2013
8 / 10

Valitsin kirjan kannen perusteella ja kyllä se kannatti. Kirja oli hyvä. Harmillista kuitenkin on, ettei muita osia ole suomennettu. Tarina jäi mielestäni kesken, joten muut osat on kai sitten luettava englanniksi.

Arwina
Arvosanat 40
Kirja-arviot 38
toukokuu 3, 2013
9 / 10

Gemma, joka omainen kuolee. Hänet pakotetaan pois. Salainen Neitokunta. Vielä salaisemmat mahtavat voimat. Tuon perusteella, en olisi lukenut, mutta kansi sai muínut toisiin ajatuksiin. Nyt olen kiitollinen kannen tekijälle, koska ilman häntä en olisi lukenut tätä yllättävän hyvää romaania.

Akvaariokala
Arvosanat 39
Kirja-arviot 32
huhtikuu 6, 2013
8 / 10

HYvä kirja, vaikka puutteitakin oli. KEkseliäs ajatus toisesta maailmasta piti mielenkiinnon vireillä loppuun saakka, samoin Kartik. Välillä tuli tylsempikin kohta, mutta kokonaisuus oli melko hyvä. Ainakin lukemisen arvoinen!

Cherin
Arvosanat 32
Kirja-arviot 7
helmikuu 26, 2013
6 / 10

Tykkäsin että kirja sijoittui 1700- lukuun. Ihana kirja, vioistaan huolimatta, harmi, ettei muita osia ole suomennettu :|

Bellatrix Fair
Arvosanat 25
Kirja-arviot 1
joulukuu 9, 2012
10 / 10

Kirja oli loistava! Olen todella nirso kirjojen suhteen, mutta tämä sytytti tosissaan minut. Kirja oli kyllä kirjoitettu hieman huonosti, koska se oli preesensissä, eikä imperfektissä, mutta se ei paljon haitannut. Myös muutamia huonoja juoneen liittyviä valintoja oli kirjoittaja laittanut, mutta kokonaisuudessaan mahtava.

MintFirefly
Arvosanat 113
Kirja-arviot 31
syyskuu 11, 2012
6 / 10

Tämä kirja oli ihan ok, alku tuntui hyvin mielenkiintoiselta ja tihkuin intoa kun Kartik astui kuvioihin. Myöhemmin petyin kun romanssi ei oikein päässyt kukoistamaan. Juoni tempaisi mukaansa ja luin vielä yö myöhälläkin,ja vaikka hirveästi jännitystä kirjassa ei ollutkaan, niin selkäpiitä kyllä karmi ja kurkistin pari kertaa olan taakse, ettei ovella ole ketään.. Harmitti kun sotkeuduin pari kertaa henkilöissä ja muutenkaan henkilöiden persoonista ei oikein kunnolla saanut otetta.Eikä valtakunnatkaan oikein kiehtoneet. Mutta oli kyllä hyvin kirjoitettu, niin sain kepeästi luettua ja en kadu.

Uni
Arvosanat 8
Kirja-arviot 3
heinäkuu 25, 2012
10 / 10

Ehdottomasti yksi lempikirjoistani! En tiedä mikä tässä alunperin sai minut innostumaan, mutta tämä on sellainen kirja, jota ei unohda. Aina tekee mieli napata se kirjaston hyllystä ja lukea uudelleen. Se vain on täydellinen yhdistelmä fantasiaa, romantiikkaa ja vanhaa aikaa, joista aina vähintään yksi on yleensä oma syyni jonkun kirjan valintaan. Romantiikkaa vain saisi olla vielä enemmän.. Kartik on ehdottomasti kirjan kiinnostavin henkilö ja niin ihanan salaperäinen. Se, että jatko-osia ei suomenneta on aina suututtanut.. Olen kyllä lukenut ne englanniksi, mutta kun on kyse yhdestä lempparisarjasta niin haluaisin upota sen maailmaan täysin, mikä ei ole täysin mahdollista kun samalla pitäisi ymmärtää sekä teksti, että kieli.. Kun yhtäkkiä ei tajuakaan muutamaa lausetta niin koko lukeminen töksähtää ja jos jotain tärkeää jää tajuamatta niin siitä on haittaa koko lopulle kertomukselle.

Serafia
Arvosanat 146
Kirja-arviot 18
heinäkuu 12, 2012
8 / 10

Tartuin tähän kirjaan kirjastossa, sillä se oli hyvin esillä, hienon nimen sekä mielenkiintoisen kannen takia. Takakansi oli vielä kiinnostava, joten päätin lainata sen; Eikä muuten yhtään kaduta. Harmittaa vain, kun muita sarjan osia ei suomenneta. Voisin lainata kirjastosta joskus, kun satun menemään pääkirjastossa, katsoin ja onnekseni huomasin jatko-osien olevan kirjastossani englanniksi :> Loppu oli hämmentävä ja olisi mukava saada tietää, mitä tapahtuu jatko-osissa.

Fallen angel
Arvosanat 69
Kirja-arviot 36
Viestit 1
heinäkuu 4, 2012
6 / 10

Ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja. Jäi kirjastossa käteen hienon kannen ja mielenkiintoisen nimen takia ja hyvä, että jäi. Sillä vaikka kirja oli välillä vähän lapsenomaisestikin kirjoitettu se kuvasi hyvin tyttöjen elämää ja yliluonnollisia valtakuntia. Oli erittäin mukava, että Felicity ja Pippa liittyivät Gemman kavereihin nihkeän alun jälkeen. Henkilönä Gemma ei ehkä ollut kaikkein mielenkiintoisin, vaan jotkut sivuhahmoista saivat suuremman tiedonjanon syttymään. Esim. Kartik oli loppuun asti aikamoinen mysteeri. Jos satun lukemaan jatko-osia englanniksi toivon, että hänestä ja mahdollisesti Felicitystä kerrottaisiin enemmän. Oli muuten aikamoinen loppu.

fisu
Arvosanat 4
Kirja-arviot 2
syyskuu 13, 2011
8 / 10

Kirja oli hyvä. Sitä oli mukavaa lukea muttä loppui häiritsevästi ihan kesken tarinaa... katselin Googlesta niin tämän jatko osia ei aiota suomentaa!

tintti89
Arvosanat 119
Kirja-arviot 119
toukokuu 10, 2009
8 / 10

Kirja alkaa hyvin vauhdikkaasti. Se on juoneltaan hyvä, mutta tapahtumia olisin toivonut kirjaan enemmän. Vaikka kirja toimii näinkin hyvin eikä ollut laisinkaan puuduttavaa luettavaa, niin varsinaiset tapahtumat jäivät hieman taka-alalle. Pitkät päiväkirjaosiot olivat mielestäni hieman tylsiä, ne olisi voinut kirjoittaa hieman eläväisemmin. Itseäni ärsytti hieman kirjan henkilöiden esittelemättä jättäminen. Minulta meni kauan hiffata, kuka nyt onkaan kuka ja minkä näköinen. Muuten pidin erittäin paljon henkilöistä, heidät oli kuvattu erittäin hyvin tyypillisiksi, nuoriksi tytöiksi, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma napa. Mielestäni varsinaisiin päähenkilöihin pääsi myös hyvin sisälle. Kirjan loppu jäi häiritsevästi kesken, tosin toivon seuraavien osien vastaavan avoimiin kysymyksiin. Kirjassa on hyvin kuvailtu sekä paikat että ihmiset. Hieman siinä oli tosin liikaa viljelty sivistyssanoja. Kirja on kuitenkin erittäin suositeltava, vaikka varsinaista fantasiaa kirjassa ei hirveästi ollut.

TheDarkMission
Arvosanat 270
Kirja-arviot 38
helmikuu 3, 2008
8 / 10

Ei epäilystäkään, etteikö Libba Brayn opus olisi parhaita lukemiani kirjoja pitkään aikaan, jopa elämäni aikana. Kirjassa oli juuri sellaista magiaa, jota tyttöfantasia kaipaa - ehkä pikkuisen kliseistä, mutta loistavaa kuvailua ja tunteiden kerrontaa. Lukemisen tarkoitushan on opettajani mukaan herättää ihmisessä ajatuksia, ja tämä onnistuu siinä loistavasti. Entä jos kaikki onkin vain illuusiota, päätämme itse siitä, mikä on totta, ja mikä ei? Kirjailija toi ajatuksiaan loistavasti esille ja loi maailman, johon tahtoo uppoutua ikiajoiksi. Kirjailijan henkilöhahmot olivat aika pintariipaisuja, joten toivottavasti jatko-osat kertovat enemmän. Myös ympäristön kuvailu olisi voinut olla laajempaa, eniten häiritsi, miten nopeasti ratkaisevat kohdat soljuivat ohi. Kirjan romanttinen sivujuoni oli kutkuttava, mutta tuntui hieman ylimääräiseltä, kun Kartik jäi niin salamyyhkäiseksi ja taustalle. Tässäkin asiassa luotan paljon jatko-osiin. Juoni pelasti paljon, eikä puutteisiin kiinnittänyt sen enempää huomiota. Kaiken kaikkiaan kirja oli loistava esimerkki tyttöfatsusta ja hieman erilaisesta magian valtakunnasta. Kirja oli loistava lukunautinto ja toivon muidenkin löytävän tämän! Plussaa nimestä, joka kertoo hyvin kirjan ideasta, ettei kaikki ole ihan miltä näyttää.

Mai00
Arvosanat 141