Haiteksti

@ Steven Hall
Haiteksti - Steven Hall 7.38   50

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Kaijamari Sivill.

1. painos: WSOY, 2007. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Loisto, 2008. Nidottu.

Borders Original Voices -palkinto 2007, Somerset Maugham -palkinto 2008. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2008, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2008.

Hai hyökkää – pakene henkesi edestä!

Eric Sanderson on hädissään: hän on menettänyt täysin muistinsa. Psykiatri kertoo, että sen on aiheuttanut rakkaan ihmisen järkyttävä poismeno, ja vakuuttaa, että hoito auttaa.

Eric saa salaperäisiä kirjeitä, joita psykiatri kieltää avaamasta. Kiellosta huolimatta hän lukee kirjeitä, joissa väitetään, ettei psykiatri voi auttaa häntä jäljittämään menneisyyttään. Kirjeiden neuvoilla hän sen sijaan pystyisi voittamaan vaarat, joihin pian joutuisi. Eric saa tietää salakirjoitetuista teksteistä, jotka hänen on selvitettävä, ja muistia ahmivasta haista, jota vastaan hänen on taisteltava. Hänen tarkoin hallittu elämänsä muuttuu hurjaksi pakomatkaksi, joka ylittää arkitodellisuuden rajat.

Brittiläisen esikoiskirjailijan Steven Hallin vauhtijännäri on uskomaton kansainvälinen menestys – se oli Lontoon kirjamessujen kuumin puheenaihe 2006, sen oikeudet on myyty 30 maahan, ja siitä on suunnitteilla elokuva. Mestarin ottein kirjoitettu trilleri tuo mieleen unohtumattomia jännärielämyksiä David Lynchistä William Gibsoniin, Matrixiin, Tappajahaihin ja Da Vinci -koodiin.

Steven Hall (s. 1975 Derbyshiressä) on opiskellut kuvataidetta Sheffield Hallam Universityssä. Tämä näkyy Haitekstin omaperäisessä ja mielikuvitusta ruokkivassa ”kuvituksessa”.

Arvostelut kiittävät haitekstiä:

”Häikäisevän hyvä romaani – – älykäs, hauska, koskettava ja kaihomielinen. Vaikka tämä mielikuvituksen ja toiminnan ainutlaatuinen sekoitus on jo saanut erään internet-kriitikon kutsumaan kirjaa ’ideaksi jollaisen saa vain kerran elämässä’, olen varma, että tämä on vain hämmästyttävän uran alku.” – Stuart Kelly, Scotland on Sunday

”Kerrankin romaani, joka on erilainen kuin kaikki aikaisemmin lukemani kirjat.” – Matt Thorne, The Independent

”Steven Hall on tehokas sekä kauhu- että seikkailutarinan kirjoittajana.” – Patrick Ness, The Guardian

”Hänen harvinaisen rikas mielikuvituksensa ja varma juonenkuljetuksensa tekevät romaanista kihelmöivän jännittävän. – – Kiehtova ajatusleikki ideoiden voimasta ja identiteetin saloista yhdistyy hurjaan haijahtiin.” – Chris Power, BBC Collective

”Steven Hall on kekseliäs, hauska ja erittäin älykäs kirjoittaja. – – Kirjassa on kaikuja kyberpunkista, Borgesilta ja Austerilta; on meriseikkailua, menetettyä rakkautta ja tutkielmaa siitä, millaista on olla ihminen älykoneiden aikaan. Haiteksti on huikean hauska, suosittelen sitä lämpimästi.” – Audrey Niffenegger

”Kirjallinen hai syö muistoja omaperäisessä älyllisessä jännärissä.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Kirja julkaistu kesäkuu 9, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Raw Shark Texts
Tietoja muokattu maaliskuu 8, 2016

Nafisan
heinäkuu 19, 2016

Hallilla on erikoinen tapa kirjoittaa. Hän on pyrkinyt kirjoittamaan jokaisen lauseen epätyypillisellä tavalla, esimerkiksi päähenkilön (Eric Sanderson) psykiatrin silmiä kuvataan strontiuminharmaiksi. Sanoilla kikkailu on raskasta lukijalle ja tyyliin tottuminen vie aikaa, mutta siihen tottuu melko nopeasti.

Poimin Hallilta (tai no, itseasiassa suomentaja Kaijamari Sivillin suodattamana) monta todella hauskaa sanaa ja ilmaisua, joita olen alkanut viljelemään puheissani teoksen luettuani. Tällaisia ovat esimerkiksi elämiskone, kellokoneistomaailma, flunssapuuroaivot, tiikerinraitainen valo, päivänkakkaroiden hammasrattaat, epätila...

Eija
syyskuu 10, 2009

Sopivan mittaisen kirjan alku lähti käyntiin mielenkiintoisin asetelmin. Eric Sanderson herää makuuhuoneensa lattialta ja ei muista juuri mitään menneisyydestään. Siitä lähtee käyntiin etsintä minuudesta, parannuskeinosta ja syistä tapahtumaan sekä mennään heti todella kummallisiin asioihin ja tapahtumiin. Tarinan kuljetus on sujuvaa ja alkupuoliskolla tuntunut liiankin outo asetelma ei enää häirinnyt vaan sen hyväksyi ja kirjaa luki jännittävänä kertomuksena eteenpäin. Jännitystarinan rinnalla eli rakkaustarina. Ihan hyviä oivalluksia ja heittoja oli matkan varrella, mutta toivoin lopusta jotain omaperäisempää. Ihan hyvä kirja kuitenkin ja kannatti lukea. Arvosana 3+

Camaro
heinäkuu 19, 2007

Haiteksti hyökkäsi mieleen ja repi pinnan alle. En ymmärrä mitä oikein tapahtui. Oikeastaan en pitänyt kirjasta, mutta en voinut sitä lopettaa keskenkään. Loistavasti kirjoitettu, piti yllä mielenkiinnon, mutta muistoja syövä käsitteellinen hai ahdisti. Toisinaan nämä käsitteelliset käsitteet menivat pahasti yli minun käsityskykyni. Tämä kirjaa suosittelen heille, jotka tahtovat jotain erilaisempaa, sekä heille, jotka pitävät aivojensa rasittamisesta.

Rohjake
Rohjake