Maameren tarinat 1–4

Ursula K. Le Guin
fantasia > korkea fantasia, kokoelma
Maameren tarinat 1–4 - Ursula K. Le Guin8.36

Suomentanut Kristiina Rikman. Kannen kuva: Sami Saramäki. Sidottu. Sisältää teokset:

• Maameren tarinat 1: Maameren velho. (A Wizard of Earthsea, 1968).
  • Maameren tarinat 2: Atuanin holvihaudat. (The Tombs of Atuan, 1971).
  • Maameren tarinat 3: Kaukaisin ranta. (The Farthest Shore, 1972).
  • Maameren tarinat 4: Tehanu. (Tehanu, 1990).

Maameri... velhojen ja varjojen sirpaleinen saaristo... lohikäärmeiden ja labyrinttien sokkeloinen maailma

Maameren tarinoiden ensimmäisessä osassa Maameren velhossa nuori Varpushaukka vihitään aikuiseksi ja hänestä tulee Ged, yksi Maameren saariston mahtavista velhoista. Ged joutuu suuren haasteen eteen taistellessaan irtipäästämäänsä pahan varjoa vastaan.

Tarinoiden toinen osa Atuanin Holvihaudat kertoo Tenarista, Nimettömien nuoresta ylipapittaresta, joka vartioi Atuanin pyhien hautojen koskemattomuutta. Vain hän voi johdattaa Gedin labyrintin kolkkojen käytävien läpi.

Kolmannessa osassa, Kaukaisin ranta, Enladin prinssi Arren tuo hälyttäviä uutisia läntisten velhojen hiipuvista taikavoimista, ja arkkimaagi Gedin on lähdettävä Arrenin kanssa pitkälle purjehdukselle etsimään syytä taikuuden katoon.

Neljäs osa Tehanu jatkaa Gedin ja Tenarin tarinaa vuosia myöhemmin. Tenarin on autettava paitsi taikavoimansa menettänyttä Gediä myös pahan vainoamaa tyttöä, jonka tulevaisuudella on tärkeä rooli Maameren historiassa.

Ursula K. Le Guinin taianomaisen, syvää viisautta tihkuvan fantasiasarjan neljä ensimmäistä osaa on nyt koottu yksiin kansiin. Näihin kertomuksiin pohjautuva Maameren tarinat -piirroselokuva saapuu Suomeen syksyllä 2007. Palkitun Hayao Miyazakin Ghibli-studion tuottama ja Goro Miyazakin ohjaama animaatio sai Japanin ensi-iltansa heinäkuussa 2006. Maameren tarinat oli kotimaansa katsotuin elokuva viiden viikon ajan.

Keskustelua: Ursula K. Le Guin :: viestejä 13 kpl

Arvosanalla: 8.36/10
Arvosanoja: 137
Muokattu: maaliskuu 27, 2019

Maameren tarinat -kirjasarja

Alasarja Maameren tarinat (sarjakuva)

Maameren velho (Maameren tarinat #1)7.94
Maameren tarinat 5–68.24

Kirja-arvioita

9/10 |
marraskuu 01, 2014
Hienosti kirjoitettu tarina. Ei turhaa sankaripalvontaa vaan loistavaa juonenkuljetusta alusta loppuun.
toukokuu 13, 2014
Kirja on HYVÄ! Oikeasti hyvä! Olen nähnyt leffan ja ajattelin lukea kirjatkin! Niin siinä sitten kävi ja nyt ne on luettu! Mutta voisin lukea uudestaankin! Paras kamuni on kirjahullu ja suosittelin kirjaa hänellekkin! Tämä kirja oli 5/5
joulukuu 28, 2011
mitä muuta voin enää tehdä luettuani tämän nidoksen, en tiedä itkeäkkö vai nauraa. olen vihdoin löytänyt kirjan jota sanon oikeasti HYVÄKSI ilman että joku ystävistäni on sitä mieltä. (massojen vanki kun olen näissä ...
heinäkuu 24, 2011
En olisi itsekään uskonut, mutta neljä ensimmäistä Maameren tarinaa todellakin ansaitsevat viisi tähteä. Vaikka tarinat ovatkin kevyitä lukea, ne sisältävät yllättävän raskaitakin teemoja ja, mikä tärkeintä, uskottavassa ja ...
8/10 |
syyskuu 08, 2010
Raikas tuulahdus fantasian maailmaan. Ei mikään normaali villitys, kuten Potterit sun muut, vaan omalaatuisen upea ja valloittava teos päätöksistä, ystävyydestä, uskosta yms. fantasian voimin. Kuuluu jokaisen itseään kunnioittavan ...