Maameren tarinat 1–4

Maameren tarinat 1–4

Ursula K. Le Guin
Julkaistu: heinäkuu 30, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Earthsea Quartet
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, kokoelma

Suomentanut Kristiina Rikman. Kannen kuva: Sami Saramäki. Sidottu. Sisältää teokset:

• Maameren tarinat 1: Maameren velho. (A Wizard of Earthsea, 1968).
  • Maameren tarinat 2: Atuanin holvihaudat. (The Tombs of Atuan, 1971).
  • Maameren tarinat 3: Kaukaisin ranta. (The Farthest Shore, 1972).
  • Maameren tarinat 4: Tehanu. (Tehanu, 1990).

Maameri... velhojen ja varjojen sirpaleinen saaristo... lohikäärmeiden ja labyrinttien sokkeloinen maailma

Maameren tarinoiden ensimmäisessä osassa Maameren velhossa nuori Varpushaukka vihitään aikuiseksi ja hänestä tulee Ged, yksi Maameren saariston mahtavista velhoista. Ged joutuu suuren haasteen eteen taistellessaan irtipäästämäänsä pahan varjoa vastaan.

Tarinoiden toinen osa Atuanin Holvihaudat kertoo Tenarista, Nimettömien nuoresta ylipapittaresta, joka vartioi Atuanin pyhien hautojen koskemattomuutta. Vain hän voi johdattaa Gedin labyrintin kolkkojen käytävien läpi.

Kolmannessa osassa, Kaukaisin ranta, Enladin prinssi Arren tuo hälyttäviä uutisia läntisten velhojen hiipuvista taikavoimista, ja arkkimaagi Gedin on lähdettävä Arrenin kanssa pitkälle purjehdukselle etsimään syytä taikuuden katoon.

Neljäs osa Tehanu jatkaa Gedin ja Tenarin tarinaa vuosia myöhemmin. Tenarin on autettava paitsi taikavoimansa menettänyttä Gediä myös pahan vainoamaa tyttöä, jonka tulevaisuudella on tärkeä rooli Maameren historiassa.

Ursula K. Le Guinin taianomaisen, syvää viisautta tihkuvan fantasiasarjan neljä ensimmäistä osaa on nyt koottu yksiin kansiin. Näihin kertomuksiin pohjautuva Maameren tarinat -piirroselokuva saapuu Suomeen syksyllä 2007. Palkitun Hayao Miyazakin Ghibli-studion tuottama ja Goro Miyazakin ohjaama animaatio sai Japanin ensi-iltansa heinäkuussa 2006. Maameren tarinat oli kotimaansa katsotuin elokuva viiden viikon ajan.

(muokattu 27.03.2019)

Brisingr (Perillinen, #3)Pääskytorni (The Witcher – Noituri, #6)Lasipalatsi (Throne of Glass, #1)Savuvarkaat (Savuvarkaat, #1)Matkalaiset (Syysmaa, #6)

Twist avatar
Raikas tuulahdus fantasian maailmaan. Ei mikään normaali villitys, kuten Potterit sun muut, vaan omalaatuisen upea ja valloittava teos päätöksistä, ystävyydestä, uskosta yms. fantasian voimin. Kuuluu jokaisen itseään kunnioittavan fantasiankeräilijän hyllyyn koko sarja, niin mahtavan erilainen tämä on. Neljä ensimmäistä osaa kattavat mukavan pitkät ja innoittavat tarinat, joista ei mielikuvitusta ja persoonallisuutta puutu. Le Guin osaa hommansa kertakaikkisen hyvin. Täytyy ... (lisää)
TheBookWorm avatar
mitä muuta voin enää tehdä luettuani tämän nidoksen, en tiedä itkeäkkö vai nauraa. olen vihdoin löytänyt kirjan jota sanon oikeasti HYVÄKSI ilman että joku ystävistäni on sitä mieltä. (massojen vanki kun olen näissä mielipiteissä) rakastuin Ursulan luomaan maailmaan niin kovasti että välillä teki mieli muuttua itsekkin lohikäärmeeksi. nämä teokset ovat henkeä salpaavia mestarillisia tarinoita. voisin hehkuttaa kirjoja kunnes luuni muuttuvat tomuksi mutta taidan jättää väliin ja annan sinun miettiä rauhassa.
saaris5 avatar
4.5
Hienosti kirjoitettu tarina. Ei turhaa sankaripalvontaa vaan loistavaa juonenkuljetusta alusta loppuun.
Rauros avatar
Kirja on HYVÄ! Oikeasti hyvä! Olen nähnyt leffan ja ajattelin lukea kirjatkin! Niin siinä sitten kävi ja nyt ne on luettu! Mutta voisin lukea uudestaankin! Paras kamuni on kirjahullu ja suosittelin kirjaa hänellekkin! Tämä kirja oli 5/5
haplotus avatar
En olisi itsekään uskonut, mutta neljä ensimmäistä Maameren tarinaa todellakin ansaitsevat viisi tähteä. Vaikka tarinat ovatkin kevyitä lukea, ne sisältävät yllättävän raskaitakin teemoja ja, mikä tärkeintä, uskottavassa ja taitavasti luodussa maailmassa. Kaikissa neljässä tarinassa oli selkeä omanlaisensa koukku. Ensimmäinen ja kolmas tutkivat luotua maailmaa ja eteneminen sen eri kulmille tuntui sekin uskottavalta. Mutta ehkä kaikkein suurimman vaikutuksen teki Tehanu, ... (lisää)
Uusin jäsen: Antero Stenhammar