Rama II

Julkaistu: 1991 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: Rama II
Tyylit: scifi
Avainsanat: avaruusmatkat

Alkuteos ilmestynyt 1989. Suomentanut Pekka Markkula. Päällys: Piotr Tomaszewski. Sidottu.

Rama II on jatkoa jo klassikoksi muodostuneelle teokselle Uhka avaruudesta, josta Arthur C. Clarke sai science fiction -kirjallisuuden kolme arvostetuinta palkintoa: Hugo-, Nebula- ja John W. Campbell -palkinnot.

V. 2130 Aurinkokuntaan saapui salaperäinen miehittämätön avaruusalus, joka ristittiin Ramaksi ja jonka ihmeellisyyksiä alettiin selvittää. Kun Rama sitten myöhemmin suuntasi kulkunsa uuteen määräpaikkaan, monia ihmeitä oli nähty mutta harvoja niistä selvitetty. Vain yksi asia näytti varmalta: kaiken minkä Raman arvoitukselliset rakentajat tekivät, he tekivät kolmin kappalein.

Romaanissa Rama II eletään vuotta 2200. Aurinkokuntaan on saapunut toinen Rama. Alusta tutkimaan lähetetään 12 hengen Newton-retkikunta, jolla on haasteenaan koko joukko vaikeita kysymyksiä: Mitä tämä valtava kapistus täällä tekee? Miten se liittyy ihmisiin? Ketkä sitä ohjailevat?

Rama II tarjoaa yllätyksen jos toisenkin. Se pitää sisällään sekä ystävällismielisiä että vihamielisiä elämänmuotoja mutta itse ramalaiset eivät suostu astumaan esiin. Ihmiskunta päättää – alus on tuhottava!

Paljon ehtii kuitenkin tapahtua ennen kuin pöly laskeutuu. Newton-retkikunnan tutkimusmatka Rama II:een päättyy kaikkea muuta kuin odotetulla tavalla!

(muokattu 01.11.2015)

Heltymätön (Kadonnut laivasto, #5)Miljoona aurinkoa (Across the Universe, #2)Musta helminauhaTerästuulen yllä (Poseidonin lapset, #2)Kuunnousu
Uusin jäsen: Maija