Muuntohiili

Muuntohiili

Richard Morgan
Julkaistu: lokakuu 12, 2007 (Like)
Alkuperäinen nimi: Altered Carbon
Tyylit: scifikyberpunk
Avainsanat: philip k. dick -palkinto, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Einari Aaltonen.

1. painos: Like, 2007. Nidottu.
2. painos: Like-pokkari, 2018. Tv-sarjakansi.

Philip K. Dick -palkinto 2003. Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2003.

”Tämä kyberpunkin ja kovaksikeitetyn dekkarin saumaton yhdistelmä on hämmästyttävä esikoisromaani.” – The Times

Kuoleman ei pitäisi olla juuri muuta kuin pieni piippaus näyttöpäätteellä. Takeshi Kovacsille ammus, joka repi reiän hänen rintaansa, oli vasta alkua.

Ihmiskunta on levittäytynyt ympäri linnunrataa, ja digitaalinen tietoisuus voidaan ladata aina uuteen kehoon. Uskomattoman rikas Laurens Bancroft tuo tarinan antisankarin Kovacsin maan päälle selvittämään Bancroftin omaa kuolemaa, jonka poliisi on julistanut itsemurhaksi.

Tutkimusten edetessä tulevaisuuden epäinhimillisimmät kidutuskeinot ja ihmiskehojen laiton kauppa näyttäytyvät kaikessa karmeudessaan. Kovacs huomaa myös nykyisten lainakasvojensa olevan turhan tutut sekä poliisille että alamaailmalle.

Ennen kuin englantilaisen Richard Morganin (s. 1965) esikoisromaani Muuntohiili julkaistiin, hän hankki elantonsa opettamalla englantia ympäri maailmaa. Sitten hän kirjoitti Muuntohiilen. Gollancz julkaisi sen, Hollywood osti sen, ja Morgan lopetti päivätyönsä. Yhdysvalloissa kirja on voittanut arvostetun Philip K. Dick -palkinnon.

”Erinomainen scifi noir -trilleri... todella merkittävä. Röyhkeä ja väkivaltainen, erittäin älykäs ja erittäin viihdyttävä.” – SF Revu

”Kunnianosoitus vanhan koulukunnan kyberpunkille... Muuntohiiltä lukee kuin hypermodernia vampyyriromaania.” – The Guardian

”Pidän tästä kovaksikeitetyn ja scifin yhdistelmää eräästä parhaimmista lukemistani. – Harri Erkki, Portti

(muokattu 18.03.2018)

Peililasit: Cyberpunk-antologia (Jalavan SciFi-sarja, #18)Sovituksen kuilu (Ilmestysten avaruus, #4)NeurovelhoKuilukaupunki (Ilmestysten avaruus, #2)Pysy erossa lohikäärmeistä (Shadowrun: Vallan salat, #1)

Jussi avatar
4.5
Muuntohiili on ensimmäinen Richard Morganilta suomennettu teos, ja myös kirjailijan esikoisromaani. Se yhdistää kyberpunkia yksityisetsivätarinaan. Kirja toi minulle vähän mieleen Locke Lamoran valheet; molemmissa juoni etenee huimaa vauhtia alusta loppuun, ruumiita kerääntyy paljon matkan varrelle eikä kirosanoissa säästellä. Mutta ei tämä todellakaan ole mikään veijariromaani, vaan minä-muodossa kerrottu väkivaltainen scifi-dekkari, josta ei kovin paljon löydy huumoria. ... (lisää)
LordStenhammar
Uusin jäsen: Susa Leppänen