Kafka rannalla - Haruki Murakami8.74

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Miika Pölkki. Suomennettu englanninkielisestä käännöksestä Kafka on the Shore. Kansi: Kazuko Otsuka. Sidottu, kansipaperi.

World Fantasy -palkinto 2006, Franz Kafka -palkinto 2006, Tähtifantasia-palkinto 2010.

Maaginen romaani japanilaisen nykykirjallisuuden mestarilta

15-vuotiaan Kafka Tamuran äiti ja sisar ovat lähteneet omille teilleen Kafkan ollessa neljävuotias. Siitä lähtien Kafka on asunut kuuluisan kuvanveistäjäisänsä kanssa kahdestaan. Nyt hän varastaa isältään rahaa, pakkaa reppunsa ja suuntaa kohti Shikokua – joko paetakseen julmaa profetiaa tai etsiäkseen äitinsä ja sisarensa.

Kuusikymppinen Satoru Nakata ei ole koskaan toipunut oudosta sota-aikaisesta tapahtumasta, jossa hän menetti muistinsa täydellisesti. Hän ei vieläkään osaa lukea eikä kirjoittaa, mutta hän osaa keskustella kissojen kanssa ja on siksi hyvä löytämään kadonneita kissoja. Erään kissan kohtaloa selvittäessään hän joutuu Koichi Tamuran eli Kafkan isän taloon, ja sen jälkeen hänen yksinkertainen, rutinoitunut elämänsä suistuu raiteiltaan. Nakata joutuu pakenemaan.

Sekä Kafka että Nakata päätyvät Shikokun saarelle. Heidän tarinansa kietoutuvat pikkuhiljaa yhteen, ja kertomus vangitsee lukijan omalaatuisen unenomaiseen maailmaan. Kafka rannalla on toisaalta klassinen kertomus totuuden etsimisestä, toisaalta tutkielma niin myyttisistä kuin nykyaikaisistakin tabuista. Ennen kaikkea se on äärimmäisen vetävä ja moniulotteinen romaani, joka tarjoaa hypnoottisen matkan realismin tuolle puolen.

yksi pitkään aikaan parhaista lukemistani suomennoksista.” Olli Mäkinen, Opettaja 2009/25

Henkilöt ovat kiinnostavia juuri siksi, että he ovat monien ulottuvuuksien hahmoja. Kerronta on erityisen elinvoimaista sen runollisen kielen ansiosta.”
Tiedonantaja 12.6.2009

Murakami pitää taitavasti langat käsissään, mutta ei solmi niistä mitään lopullista ratkaisua. Kerronta on metaforien ja symbolien ilotulitusta.
Murakamia lukiessa tuntee olevansa koko ajan jännittävästi eksyksissä.” Eeva Sasesmaa, Keskisuomalainen 8.6.2009

Kirja on kauneimpia pitkään aikaan lukemiani.”
Marjatta Ripsaluoma, Keskipohjanmaa 5.6.2009

Jos haluatte lukea hauskan ja kummallisen kesäkirjan, niin tässä on hyvä ehdokas.”
Anu Kantola, Suomen kuvalehti 21/2009

Murakamilla on taito lumota.”
Pentti Orhanen, Ilkka 15.4.2009

“Kafka rannalla on moninainen ja maukas, huumorillakin maustettu keitos, joka ei paljasta salaisuuksiaan helposti.
Se ruokkii mielikuvitusta vielä pitkään viimeisen sivun jälkeen.” Harri Römpotti, Helsingin sanomat 8.4.2009

... kirjailijana hän on nero. Niin yksiselitteisen loistelias on hänen uusin suomennettu romaaninsa Kafka rannalla. Turhaan ei Murakamia ole jo useiden vuosien ajan pidetty yhtenä pääehdokkaista kirjallisuuden Nobel-palkinnon saajaksi. – – Vaikka Kafka rannalla on tiiliskiven kokoinen, sen mikään sivu ei ole turha. Yksi kerrallaan sen sanat tekevät pesän lukijan sydämeen.”
Erkki Kanerva, Turun sanomat

”Se kuinka Murakami tekee näin villistä tarinasta näin vastustamattoman ja koskettavan, on osoitus hänen neroudestaan.”
The Globe and Mail

”Murakami on kuin taikuri, joka paljastaa temppunsa salat, ja saa silti uskomaan, että hänellä on yliluonnollisia voimia.”
The New York Times Book Review

Ei pelkästään suuri japanilainen kirjailija vaan suuri kirjailija, piste.“ Los Angeles Times Book Review

Riippuvuutta aiheuttava... riemastuttava... nautinnollinen...”
– Evening Standard

Hypnoottinen, lumoava” – The Times

Lumoava kirja etsimisestä, rajoista ja keskusteluista kissojen kanssa.– Tähtivaeltaja-palkintoraati

Keskustelua: Haruki Murakami :: viestejä 24 kpl

Muokattu: joulukuu 26, 2014

Kirja-arvioita

10/10 |
joulukuu 16, 2016
Kuuntelin tämän englanninkielisenä äänikirjana ja pidin todella paljon. Kirja itsessään on erinomainen ja äänikirjana paras kuuntelemani, lukijoilla oli selkeä brittiaksentti ja erittäin miellyttävä ääni.
8/10 |
maaliskuu 15, 2016
Kafka rannalla oli paksuksi kirjaksi yllättävän nopealukuinen. Välillä tarinaa ahmi malttamattomana ja sitten taas välillä tuli olo, että kirja piti jättää hautumaan, piti pohtia asioita ennen kuin jatkoi. Kirjan päähenkilöpoika ei ...
9/10 |
lokakuu 22, 2015
Kafka on 15-vuotias poika, joka karkaa kotoaan. Kafka ei oikeastaan ole hänen oikea nimensä, vaan hän itse on sen valinnut, koska halusi jättää taakseen vanhan nimensä hän lähtiessään kotoaan ja jättäessään taakseen vanhan elämänsä ...
9/10 |
heinäkuu 19, 2014
Minulla ei ollut tästä kirjasta juuri mitään ennakkotietoa eikä sen juonta pysty oikein kuvailemaankaan paljastamatta liikaa. Tykkäsin Kafka rannalla- kirjasta todella paljon. Se oli virkistävän yllättävä, veikeä, outo ja tabuja rikkova. ...
10/10 |
heinäkuu 12, 2010
Sain tämän loppuun viime yönä suurin piirtein puoli kahden paikkeilla. Ja täytyy kyllä sanoa, että yksi mieleenpainuvimmista kirjoista, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Kirja kertoo 15-vuotiaasta Kafka Tamurasta, joka karkaa kotoaan ...