Emma Gloria ja Kalamaran varjo

@ Henrika Andersson
Emma Gloria ja Kalamaran varjo - Henrika Andersson 5.34   12

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Helene Bützow. Kansi: Rönns Christel. Sidottu.

Finlandia junior -palkintoehdokas 2006.

Peilin kautta voi päästä toiseen maailmaan.

Näin kuinka äiti ojentautui ja kuiskasi jotakin Viggenin korvaan. Eteisen peiliin ilmestyi varjo, se oli violetti ja peitti melkein koko lasin, niin että vain yläreunassa näkyi vähän valoa. Minua alkoi paleltaa, sillä tiesin heti, että se oli Kalamaran varjo. Hän pystyi peilautumaan ovien läpi mutta ei voinut tulla meidän luoksemme. Ei ollut voinut ainakaan ennen.

Emma Gloria Mustelin ja hänen isoveljensä Viggen jäävät kahdestaan kotiin, kun heidän äitinsä lähtee matkalle Ison Parran kanssa. Koulussa on arkkienkeleitä, jotka haluavat muuttaa maailmaa kauniimmaksi auttamalla rumia, pahalta haisevia, hankalia ja leuhkoja ihmisiä. Mutta niin koulussa kuin kotonakin on myös yliluonnollisia voimia ja olentoja toisesta todellisuudesta. Yllätyksiä riittää: kaikkialla on reikiä ja säröjä, peilejä ja ovia joiden kautta pääsee toiselle puolelle. Ja juuri nyt rajat ovat vartioimattomia, puolin ja toisin.

Vaikuttava ja moniulotteinen kirja nuoren tytön kasvusta.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu lokakuu 29, 2007 (Tammi)
Alkuperäinen nimi 'Emma Gloria och de Levande Varslarna'

Arvosanat 270
Kirja-arviot 38
tammikuu 4, 2008
4 / 10

Tämä on oudoimpia lukemiani kirjoja: ei voi olla varma onko kaikki vain Emman kuvitelmaa vai todellisuutta. En juurikaan pitänyt kirjailijan hyppivästä ja herkästä tyylistä, mutta kirja oli ilman muuta kiehtova toisine puolineen ja ja olenteineen (kyllä, kirjoitin olenteet aivan oikein). Kirja oli ohut ja nopeasti luettava, mutta ei kuitenkaan kevyttä luettavaa. Jotakin syvällisempää siinä oli. En tiedä kannattaako tätä suositella kenellekään: kirjan luki, mutta ei se paljoa antanut tai edes ollut hirveän nautinnollista luettavaa.

Ageha
Ageha