Pedot - Frank Schätzing 6.92   27

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Heli Naski. Sidottu, kansipaperi.

Kalastaja katoaa jäljettömiin Perun edustalla. Erittäin myrkylliset meduusat piirittävät Australian rannikkoa valtavina parvina. Valaat saapuvat Kanadan edustalle epätavallisen myöhään ja käyttäytyvät oudon aggressiivisesti. Samaan aikaan öljynporaajat löytävät Norjanmeren pohjasta miljoonittain outoja matoja, joilla on valtavat pihtileuat. Tapahtumilla ei näytä olevan yhteyttä toisiinsa, mutta Sigur Johanson, biologi ja kaunosielu, ei usko sattumaan. Myös valastutkija Leon Anawak tekee pelottavia johtopäätöksiä ja pian tiedemiehet joutuvat kohtaamaan pahimmat painajaisensa.

Jokin on kääntänyt meressä elävät olennot ihmistä vastaan. Edessä häämöttävä katastrofi saattaa vaarantaa ihmisrodun tulevaisuuden. Mutta kuka tai mikä on katastrofin käynnistäjä?

Pedot julkaistiin saksaksi vuonna 2004. Jännitysromaanista tuli heti bestseller, jota on myyty Euroopassa jo yli 4 miljoonaa kappaletta. Kirjan käännösoikeudet on myyty 18 maahan, ja Uma Thurman ja saksalaiset tuottajat Ica ja Michael Souvignier ovat ostaneet elokuvaoikeudet (The Swarm). Saksan bestsellerlistoilla Pedot on ollut jo 2 vuotta.

"Maailma voisi tuhoutua ympäriltäsi lukiessasi Petoja, etkä huomaisi mitään." – Die Welt

"Tietoisuutemme maailmasta on rajallinen ja lyhytkestoinen." – Frank Schätzing

Luokitus: Scifi Jännitys

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 5, 2007 (Bazar)
Alkuperäinen nimi 'Der Schwarm'

Kirja-arviot 50
Viestit 10
heinäkuu 3, 2014
3 / 10

En tiedä, voinko arvostella tätä kirjaa, sillä luin siitä 726 sivua ja kirjassa oli kokonaisuudessaan 1032 sivua (kirja oli pokkarina). Alku oli mielenkiintoinen, mutta siihen kirja lopahtikin. En tykännyt yhtään PITKISTÄ (siis oikeasti usean sivun pituisia selityksiä madoista ja mitä ne tekevät) tieteellisistä selityksistä, joita suurimman osan on varmasti vaikea ymmärtää. Kirjassa ei tapahtunut juuri mitään mikä olisi herättänyt erityisiä tunteita ja käytännössä pakotin itseäni lukemaan tätä, mutta lopulta oli pakko luovuttaa, niin tylsä ja pitkästyttävä tämä kirja on. En saanut tästä kirjasta minkäänlaista nautintoa ja en suosittele tätä kenellekään, joka ei satu olemaan scifistä pitävä tiedemies. Kuten aiemmassa arvostelussa sanottiin, kirjasta olisi saanut huomattavasti lyhyemmän, jos turhat selitykset olisi jätetty pois. Kaduttaa kun tuhlasin tähän kirjaan kolme hidasta viikkoa, joiden aikana olisin voinut lukea monta oikeasti hyvää kirjaa.

Joonas
Arvosanat 452
Kirja-arviot 10
Viestit 15
joulukuu 12, 2013
10 / 10

Pedot on epäilyksettä yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista. Ahmin opuksen parissa päivässä, enkä varmasti olisi huomannut, vaikka maailma olisi tuhoutunut ympäriltäni. Juoni soljui mukavasti eteenpäin, ja teksti oli hyvin ravitsevaa. Vaikka tieteellä ja tutkimuksilla oli melko suuri osuus teoksessa, asiat pysyivät hyvin ymmärrettävinä, eikä maallikon tarvinnut pyöritellä päätään ymmärtämättömyydelleen. Juoni oli täyttä rautaa, henkilöhahmot erinomaisia, ja tunnelma äärimmäisen tiivis. Kirja oli mainio yhdistelmä tiedettä, mysteeriä, jännitystä ja toimintaa. Kiintoisaa luettavaa ensimmäiseltä viimeiselle sivulle.

tintti89
Arvosanat 119
Kirja-arviot 119
maaliskuu 25, 2008
6 / 10

Kirjan idea oli mielestäni erittäin hyvä! Kirjailija osaa kirjoittaa, mutta erittäin paljon miinusta kirjalle antaa turhat selittelyt aina siellä täällä. Kirjasta olisi saanut huomattavasti paremman ja lyhyemmän, jos jaarittelut olisi tiivistetty. Jotenkin myös kirjan petojen alkuperä oli hieman kaukaa haettu, olisin itse toivonut ihan luonnollista selitystä merieläinten käyttäytymiselle. Kirjan henkilöitä oli aivan liikaa. Menin itse sekaisin koko ajan kuka oli kenenkin ystävä ja mitä kukin tekee. Henkilöistä paljastuu kirjassa koko ajan uutta, eikä juurikaan mikään jää avoimeksi. Henkilöt ovat hyvin aitoja, eikä kirjassa juurikaan kahtaa samanlaista ole. Pidin paljon myös kahden päähenkilön voimien yhdistämisestä kirjan loppupuolella. Kirjan lopetus oli erittäin omaperäinen, mutta se oli jotenkin erittäin töksähtävä ja lyhennetty muuhun kirjaan verrattuna. Se jäi myös hieman liiankin avoimeksi. Itse en tästä lopetuksesta tykännyt, sillä se meni liian scifimäiseksi. Suosittelisin kirjaa kaikille ekologisista trillereistä kiinnostuneille, mutta jos pelkäät faktoja, älä lue tätä kirjaa. Tähän on saatu ovelasti ujutettua maantieteellisiä faktoja läpi kirjan. Ihan nuorille en myöskään kirjaa suosittelisi sen raakuuden vuoksi.

mörrimöykky
mörrimöykky