Lydian salaisuus – matka maalausten taakse

Lydian salaisuus – matka maalausten taakse

Finn Zetterholm
Julkaistu: lokakuu 22, 2007 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Lydias hemlighet – ett magiskt konstäventyr
Avainsanat: aikamatkustus

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Sanna Manninen.

1. painos: Otava, 2007. Sidottu.
2. painos: Otava, 2008. Seven. Nidottu.

Lumoava aikamatka taiteen maailmaan

Piirtämistä rakastavan Lydian elämä mullistuu, kun hän saa selville, kuinka taulujen kautta voi matkustaa taiteen historiaan.

Lydia päätyy huikealle seikkailulle halki vuosisatojen – muun muassa Rembrandtin Hollantiin, Leonardo da Vincin Italiaan ja Salvador Dalin Espanjaan.

Lydia ystävystyy suurten taiteilijoiden kanssa ja pääsee seuraamaan heidän työskentelyään – mutta kuinka hän pääsee takaisin kotiin?

Ruotsalaisen Finn Zetterholmin (s. 1945) fantastinen, useisiin maihin myyty lukuromaani tarjoaa runsaasti tietoa taidehistoriasta ja sopii monenikäisille lukijoille. Taiteilijoiden maalaukset on esitelty kirjan esilehdissä.

muokattu 25.01.2017

Pyövelin vallankumous (W.A.R.P., #2)Historian vartijat: Circus Maximus (Historian vartijat, #2)Muotimatkaaja Titanicin kannellaSalamurhaajan oppipoika (W.A.R.P., #1)Tulikronikka (Kirja aikojen alusta, #2)

KirjojenAhmija avatar
Kirjoittanut
Tykkäsin kirjasta kovasti. Kirjaan on valittu juuri oikeat henkilöt ja taiteilijat. Pidän itsekkin maalaamisesta ja piirtämisestä, joten kirja oli juuri oikeanlainen. Lydia vierailee maalausten välityksellä ajasta toiseen ja tapaa samalla aikojen kuuluisampia taiteilijoita. Hän käy myös Leonardo da Vincin luona. Suosittelen tätä kirjaa kaikille niille, jotka pitävät piirtämisestä, maalaamisesta tai historiasta. Kirjan lumoavat juonen käänteet pitävät sinut juonessa mukana.
tintti89 avatar
2.0
Kirja on selkeästi suunnattu lapsille. Lauserakenteet ja sanavalinnat eivät ole turhan vaativia, minkä lisäksi siinä on erittäin lapsenomaista fantasiaa (lintupoika). Siinä toistetaan asioita erittäin paljon ja tapahtumat ovat hyvin ennalta-arvattavia. Kirjassa myös hypitään menneisyydestä nykyisyyteen, ja aina välillä saa olla miettimässä tapahtuuko tämä nyt oikeasti vai onko se vain Lydian kuvitelmaa. Itse päähenkilö on erittäin raivostuttava. Tyypillinen 12-vuotias, ... (lisää)
TheDarkMission avatar
Kirjoittanut
Lydian salaisuus oli aika keskinkertainen kirja. Ei juurikaan moitittavaa, mutta ei niin paljoa ylistettävääkään. Sellainen "ihan kiva". Kirjailijalla on loistava huumorintaju ja kerronta sujuu, kuvailu on ihastuttavaa. Vaikka aikamatkailu on käsitelty aihe, jaksaa kirja innostaa - oli tavattoman mielenkiintoista lukea kirjailijan henkilökuvauksia kuuluisista taiteilijoista. Jotenkin tuntui, että kirjailija tunsi jonkun tytön joka oli kuin Lydia. Tai on. Tämä täytyi lukea yhdeltä ... (lisää)
PercyJacksonfani avatar
Kirjoittanut

Kirja on loistava! Se vie mukanaan eikä lukemista malta lopettaa. Lydia on mielenkiintoinen päähenkilö ja pidän hänestä kovasti. Maalareista ja maalausten malleista suosikkini ovat Leonardo da Vinci ja Mona Lisa. Maalareista hauskimpia ovat Leonardo da Vinci ja Salvador Dali.

people avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Mai00 avatar
3.5
Kirja oli hyvä. Olen lukenut erään toisenkin taidehistoriasta ja vanhoista taiteilijoista kertovan kirjan ja tämä kyllä voitti sen mennen tullen. Luulen, että se johtu osittain siitä, että se toinen kirja oli tarkoitettu hieman vanhemmille, vaikka otinkin sen kyllä nuortenkirjoista kirjastossa. Lydian salaisuudessa juoni ei ollut mitenkään erikoinen, mutta se ei haitannut, sillä tapahtumat olivat kuitenkin jännittäviä ja hauskoja. Kirjasta oppii kiinnostavia asioita historiallisista taitelijoista ja heidän töistään. Suosittelen lukemaan!
Reta Anna Maria avatar
3.5
Luin tämän 16-vuotiaana ja koska olen kiinnostunut taiteesta, romaanimuodossa kerrottu taidekirja oli kiinnostava. Opin kirjasta kiinnostavia asioita taiteesta, mutta juoni ei sinäänsä ole kauhean erikoinen, mutta se ei haitannut.
Rinja
Uusin jäsen: Topi Kopakkala