Lydian salaisuus – matka maalausten taakse

@ Finn Zetterholm
Lydian salaisuus – matka maalausten taakse - Finn Zetterholm 6.82   47

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Sanna Manninen.

1. painos: Otava, 2007. Sidottu.
2. painos: Otava, 2008. Seven. Nidottu.

Lumoava aikamatka taiteen maailmaan

Piirtämistä rakastavan Lydian elämä mullistuu, kun hän saa selville, kuinka taulujen kautta voi matkustaa taiteen historiaan.

Lydia päätyy huikealle seikkailulle halki vuosisatojen – muun muassa Rembrandtin Hollantiin, Leonardo da Vincin Italiaan ja Salvador Dalin Espanjaan.

Lydia ystävystyy suurten taiteilijoiden kanssa ja pääsee seuraamaan heidän työskentelyään – mutta kuinka hän pääsee takaisin kotiin?

Ruotsalaisen Finn Zetterholmin (s. 1945) fantastinen, useisiin maihin myyty lukuromaani tarjoaa runsaasti tietoa taidehistoriasta ja sopii monenikäisille lukijoille. Taiteilijoiden maalaukset on esitelty kirjan esilehdissä.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu lokakuu 22, 2007 (Otava)
Alkuperäinen nimi 'Lydias hemlighet – ett magiskt konstäventyr'

Kirja-arviot 25
Viestit 39
tammikuu 24, 2017
8 / 10

Kirja on loistava! Se vie mukanaan eikä lukemista malta lopettaa. Lydia on mielenkiintoinen päähenkilö ja pidän hänestä kovasti. Maalareista ja maalausten malleista suosikkini ovat Leonardo da Vinci ja Mona Lisa. Maalareista hauskimpia ovat Leonardo da Vinci ja Salvador Dali.

Mai00
Arvosanat 141
Kirja-arviot 61
Viestit 5
joulukuu 7, 2013
7 / 10

Kirja oli hyvä. Olen lukenut erään toisenkin taidehistoriasta ja vanhoista taiteilijoista kertovan kirjan ja tämä kyllä voitti sen mennen tullen. Luulen, että se johtu osittain siitä, että se toinen kirja oli tarkoitettu hieman vanhemmille, vaikka otinkin sen kyllä nuortenkirjoista kirjastossa. Lydian salaisuudessa juoni ei ollut mitenkään erikoinen, mutta se ei haitannut, sillä tapahtumat olivat kuitenkin jännittäviä ja hauskoja. Kirjasta oppii kiinnostavia asioita historiallisista taitelijoista ja heidän töistään. Suosittelen lukemaan!

Reta Anna Maria
Arvosanat 176
Kirja-arviot 50
Viestit 60
huhtikuu 13, 2013
7 / 10

Luin tämän 16-vuotiaana ja koska olen kiinnostunut taiteesta, romaanimuodossa kerrottu taidekirja oli kiinnostava. Opin kirjasta kiinnostavia asioita taiteesta, mutta juoni ei sinäänsä ole kauhean erikoinen, mutta se ei haitannut.

tintti89
Arvosanat 119
Kirja-arviot 119
toukokuu 17, 2009
4 / 10

Kirja on selkeästi suunnattu lapsille. Lauserakenteet ja sanavalinnat eivät ole turhan vaativia, minkä lisäksi siinä on erittäin lapsenomaista fantasiaa (lintupoika). Siinä toistetaan asioita erittäin paljon ja tapahtumat ovat hyvin ennalta-arvattavia. Kirjassa myös hypitään menneisyydestä nykyisyyteen, ja aina välillä saa olla miettimässä tapahtuuko tämä nyt oikeasti vai onko se vain Lydian kuvitelmaa. Itse päähenkilö on erittäin raivostuttava. Tyypillinen 12-vuotias, vaikka olisi miten vakava tilanne, häntä ei huolestuta. Loppuvaiheilla myös Lydian asenne omiin piirustuksiin alkaa ärsyttää, siinäkin käytetty liikaa toistoa. Itse taiteilijat ovat hyvinkin erilaisia, siinä alkaa miettimään, onko kirjailija tehnyt jotain taustatyötä taiteilijoiden luonteista. Kaikki tunteet ovat kuitenkin hyvin pinnallisia tässä kirjassa. Kirja olisi ollut huomattavasti parempi jonkun muun kirjoittamana. Loppu suoraan sanottuna töksähtää, ja viimeiseen maalaukseen siirtyminen ihmetyttää, sillä miksi juuri se maalaus olisi poikkeus menneisyyteen siirtymisen suhteen? Vähän liian helppo ratkaisu kirjailijalta. Itseäni jäi myös mietityttämään, miksi kirjaan on valittu noinkin tuntemattomat maalaukset. Ainut, minkä itse tunnistan, on Mona Lisa. En kyllä ihan heti lähtisi kirjaa kenellekään suosittelemaan, enkä ainakaan yli 14-vuotiaille.

KirjojenAhmija
Arvosanat 17
Kirja-arviot 13
toukokuu 29, 2008
10 / 10

Tykkäsin kirjasta kovasti. Kirjaan on valittu juuri oikeat henkilöt ja taiteilijat. Pidän itsekkin maalaamisesta ja piirtämisestä, joten kirja oli juuri oikeanlainen. Lydia vierailee maalausten välityksellä ajasta toiseen ja tapaa samalla aikojen kuuluisampia taiteilijoita. Hän käy myös Leonardo da Vincin luona. Suosittelen tätä kirjaa kaikille niille, jotka pitävät piirtämisestä, maalaamisesta tai historiasta. Kirjan lumoavat juonen käänteet pitävät sinut juonessa mukana.

TheDarkMission
Arvosanat 272
Kirja-arviot 38
tammikuu 3, 2008
6 / 10

Lydian salaisuus oli aika keskinkertainen kirja. Ei juurikaan moitittavaa, mutta ei niin paljoa ylistettävääkään. Sellainen "ihan kiva". Kirjailijalla on loistava huumorintaju ja kerronta sujuu, kuvailu on ihastuttavaa. Vaikka aikamatkailu on käsitelty aihe, jaksaa kirja innostaa - oli tavattoman mielenkiintoista lukea kirjailijan henkilökuvauksia kuuluisista taiteilijoista. Jotenkin tuntui, että kirjailija tunsi jonkun tytön joka oli kuin Lydia. Tai on. Tämä täytyi lukea yhdeltä istumalta, ja siinä olikin aika tapahtumarikasta ja ajatuksia antavaa sisältöä. Toisaalta tuntui että kirjailija piti lukijaa aika tyhmänä. Eikä kysymyksiin kuulunut vastauksia - se ei kyllä haitannut, vaan kuului jotenkin kirjan maailmaan. Kaiken kaikkiaan todella kiehtova ja kiinnostava - ja aika outokin (Mona Lisalla ilmavaivoja?) Suosittelen, jos taide kiinnostaa ja olet seikkailuihminen ja riittävän joustava lukemaan ruotsalaisesta 12-vuotiaasta.

people
Arvosanat 17