Kalin laulu

Julkaistu: 2001 (Like)
Alkuperäinen nimi: Song of Kali
Tyylit: kauhu
Avainsanat: world fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1985. Suomentanut Hannu Tervaharju. Saul Bellow -sitaatin suomentanut Kai Kaila. William Butler Yeats -sitaatin suomentanut Aale Tynni. Kansi: Tommi Hänninen. Nidottu. 2. laitos: Like-pokkari, 2009. Uusi kansikuva.

World Fantasy -palkinto 1986.

”Jotkut paikat ovat liian pahoja, jotta niiden olemassaolo voitaisiin sallia. Jotkut kaupungit ovat sietämättömän pahoja. Kalkutta on sellainen paikka. Ennen Kalkuttaa olisin nauranut tuollaiselle ajatukselle. Ennen Kalkuttaa en uskonut pahuuteen – ainakaan voimana, joka olisi riippumaton ihmisten teoista. Ennen Kalkuttaa olin typerys.

Toimittaja Robert Luczak matkustaa vaimonsa ja pienen tyttärensä kanssa kuumaan, kaoottiseen Kalkuttaan. Amerikkalainen Luczak etsii kuolleeksi luultua intialaista kirjailijaa, M. Dasia, ja tämän uutta käsikirjoitusta. Oudot kirjoitukset antavat aihetta epäillä kirjailijan olevan elossa – mutta missä? Hän on kadonnut saastaisen suurkaupungin syövereihin.

Kali, tuhon kuoleman ja viettelyksen palvottu jumalatar, vartioi kotikaupunkiaan. Kukaan ei ole turvassa kammottavalta Kalin laululta.

Dan Simmons on amerikkalainen bestsellerkirjailija. Hänen teoksensa ovat saavuttaneet mainetta ja kunniaa ympäri maailmaa. Kalin laulu on voittanut World Fantasy Award -palkinnon. Simmonsilta Like on julkaissut myös hypersuositut Hyperion, Hyperionin tuho, Endymion ja Endymionin nousu -kirjat.

"Tämän lajin paras romaani mikä minulle tulee mieleen. Dan Simmons on nero!" – kirjailija Dean R. Koontz

”Simmonsin romaani on taitavaa, vetoavaa ja älykkäästi kirjoitettua kauhuproosaa, joka jää soimaan mieleen kuin Kalin laulu. – – Lue ensimmäiset rivit, ahmi pari ensimmäistä sivua ja hotki koko kirja.” – Tähtivaeltaja

(muokattu 29.12.2016)

Varjo menneisyydestä ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #2)IhmissatamaRuumiittomat: Suomalaisia aavenovellejaKuvernöörin nousu (The Walking Dead: Kuvernööri-sarja, #1)Staalo

Aarni avatar
Aiempi kokemukseni Dan Simmonsista ulottuu Hyperion-sarjaan ja Ilium/Olympos-duologiaan, joten oli kiinnostavaa nähdä, olisiko hänellä annettavaa tieteiskirjallisuuden ulkopuolella. Kyllä olisi. Simmonsin esikoisromaani Kalin laulu on niin sujuvasti ja tyylitajuisesti kirjoitettu ja rakenteeltaan harkittu, ettei lainkaan ihmetytä että vain muutamaa vuotta myöhemmin Hyperionissa mentiin jo todella kunnianhimoisissa sfääreissä. Alussa väläytetyn amerikkalaisen kirjallisuuslehden ... (lisää)
Wuntvor, NoctilucA
Uusin jäsen: Onni