Lankhmarin varkaat

Fritz Leiber
fantasia > miekka ja magia, novellikokoelma
Lankhmarin varkaat (Lankhmar #1) - Fritz Leiber6.80

Alkuteos ilmestynyt 1970. Suomentanut Mervi Hämäläinen. Kansi: Jani Nummela. Nidottu.

Sisältää johdannon ja seuraavat novellit:

• Lumentulon naiset (The Snow Women, 1970)
  • Pahuuden malja (The Unholy Grail, 1962) – Hugo-palkintoehdokas 1963
  • Kohtalokkaita kohtaamisia Lankhmarissa (Ill Met in Lankhmar, 1970) – Hugo-palkinto 1971, Nebula-palkinto 1970

Seikkailut Lankhmarissa alkavat!

Fafhrd on kookas pohjoisen barbaari, notkea varreltaan ja vahva miekkakädeltään. Harmaa Hiirestäjä on pieni ja ketterä varas sekä entinen velhon oppipoika. Yhdessä he muodostavat toisiaan täydentävän parivaljakon, jonka teot Lankhmarin suurkaupungin hämärillä kujilla nostavat heidät legendojen joukkoon.

Lankhmarin varkaat on ensimmäinen osa Fafhrdin ja Harmaan Hiirestäjän kokevat seikkailuista. Kolme tarinaa kertoo, kuinka sekä Fafhrd että Hiirestäjä jättävät vanhat elämänsä taakseen ja kohtaavat viimein Lankhmarissa. Heitä uhkaavat niin armottomat noidat, rappeutuneet aateliset kuin pelätyt varkaatkin, mutta mikäpä muu kuin vaarojen voittaminen tekisi heistä sankareita?

Useasti palkittu amerikkalainen Fritz Leiber (1910–1992) on monipuolinen kirjailija, jonka fantasiatarinoita yhdistävät eläväinen kieli, yllättävät juonenkäänteet ja humoristinen perussävy. Parivaljakon seikkailut muodostavat yhtenäisen tarinakokonaisuuden, mutta toimivat myös itsenäisinä novelleina. Jokainen kertomus on omanlaisensa, ja Leiber on vaikuttanut moneen myöhempään fantasiakirjailijaan. Monet pitävätkin Fritz Leiberiä parhaimpana ja omaperäisimpänä miekka ja magia -kirjailijana.

Kirja-arvosteluja:

”Suosittelen Lankhmarin varkaita lämpimästi niin aloituksena merkittävään fantasiasarjaan kuin uuden kustantajan lupaavana pelinavauksenakin.” – Juhani Hinkkanen, Portti

”Leiberin kirja oli perusteellinen nostalgiatrippi huolella luotuun fantasiamaailmaan, jossa ei säästellä puku- ja maisemakuvauksissa.” – Salla Brunou, Etelä-Saimaa

”Toivon mukaan Vaskikirjojen teokset löytävät hetimiten yleisön, joka osaa arvostaa klassista, hyvin kirjoitettua fantasiaa. Fritz Leiberin tarinoita lukiessa sitä tietää aina olevansa taitavan ja sanavalmiin kertojan seurassa.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

”Leiberin tarinoita ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua erityisen älyllisiksi, mutta pimeisiin talvi-iltoihin ne sopivat viihteeksi kuin miekka kouraan.” – Vesa Sisättö, Vihreä Lanka 21.12.2007

”Korkeakirjallisuuden ystäville näistä tarinoista tuskin on, mutta omassa lajissaan ne toimivat hyvin. – Erkki Widenius, Lapin kansa 24.2.2008

”Leiber ei yllä miekka ja magia -kuningas Robert E. Howardin tasolle, mutta peittoaa nykyiset perässähiihtäjänsä mennen tullen. Hyvää viihdettä, toivottavasti jatkoa tulee. – Janne Kemppi, Spin 3/2007

”Kiitos Vaskikirjoille, että kaupunkifantasia tunkeutuu viimein tänne kylmään pohjolaankin. Lankhmar-sarja on hyvä tapa aloittaa tutustuminen Miekkaan ja Magiaan. Tästä se vain paranee. – Mika-Petri Lauronen, Legolas 2/2007

Julkaistu: syyskuu 28, 2007
Kustantaja: Vaskikirjat
Tyylit: fantasiamiekka ja magia, novellikokoelma
Alkuperäinen nimi: Swords and Deviltry
Arvosanalla: 6.80/10
Arvosanoja: 69
Muokattu: heinäkuu 04, 2018

Lankhmar -kirjasarja

Lankhmar-sarjaan kuuluu kaikkiaan seitsemän osaa. Vain ensimmäinen kirja suomennettiin.

Lankhmarin varkaat (Lankhmar #1)6.80

Kirja-arvioita

8/10 |
helmikuu 04, 2017
Luin Fafhrdin ja Harmaan Hiirestäjän ensimmäiset seikkailut suurin piirtein silloin, kun kokoelma saatiin suomeksi. Olin siinä toivossa, että jatkoa olisi luvassa suomeksi, mutta valitettavasti niin ei käynyt. Nyt otin uudelleen luvun ...
6/10 |
lokakuu 03, 2009
Fritz Leiber kirjoittaa seikkailutarinoitaan monimutkaisen koristeellisella kielellä, joka tekee lukemisen paikoin hitaaksi mutta tekee teksteistä omalla tavallaan mielenkiintoisia. Tässä suhteessa heikoin on teoksen keskimmäinen tarina, joka ...
8/10 |
syyskuu 27, 2009
Olen miekka ja magia -kirjallisuuden ystävä, joten Lankhmarin varkaat teki vaikutuksen. Leiber kirjoittaa tyylilajia todella hyvin. Kokoelmassa minua häiritsi se, että "päätarina" Kohtalokkaita kohtaamisia Lankhmarissa on ennestään tuttu ...
6/10 |
toukokuu 09, 2008
'Lankhmarin varkaat' oli varsin mielenkiintoinen luettava. Vaikka se ei olekaan mitenkään erityinen fantasiateos ja se noudatteleekin osittain vanhoja miekka&magia-tyylin kliseitä, siinä silti on jotakin mikä koukuttaa lukijan. Leiber onnistuu ...