Ase itse (Ensimmäinen laki, #1)7.90

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kansi: Laura Brett. Sidottu, kansipaperi.

Compton Crook -palkintoehdokas 2008, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2010, Prix Imaginales -ehdokas 2010.

Miekkoja, magiaa ja mustaa huumoria

Logen Yhdeksänsormi on pahamaineinen barbaari ja pohjoisen pelätyin mies. Oikeastaan hän haluaisi vain elää rauhassa, mutta hänen lukuisat vihollisensa yrittävät kaikin tavoin saattaa hänet haudan lepoon.

Kapteeni Jezal dan Luthar on itseriittoinen aatelismies ja keikari, jonka mielessä ei ole mitään sen vaarallisempaa kuin ystävien kyniminen kortinpeluussa ja unelmat miekkailukilpailun voitosta. Mutta sota on tulossa, ja pohjoisen taistelukentillä kamppaillaan kaikin puolin verisemmin säännöin.

Inkvisiittori Glokta on entinen sotasankari, nykyinen raajarikko ja kiduttaja. Hän näkisi mielellään Jezalin palaavan kotiin arkussa, mutta toisaalta Glokta inhoaakin kaikkia: petturuuden kitkeminen Unionista tunnustus kerrallaan jättää niukalti aikaa ystävyyssuhteille. Hänen tuorein ruumiilla viitoitettu polkunsa saattaa johdattaa hänet suoraan hallinnon korruptoituneeseen ytimeen... jos hän pystyy selviämään hengissä riittävän pitkään seuratakseen sitä.

Vaarallisia salaliittoja paljastuu, vanhoja velkoja erääntyy maksettavaksi, ja raja sankarin ja roiston välillä on viiltävän terävä. Ennalta arvaamaton, vastustamaton, julman hauska ja mieliin painuvien henkilöhahmojen täyttämä Ase itse on fantasiaa terävimmillään.

Joe Abercrombie on englantilainen kirjailija ja videoleikkaaja. Ase itse on hänen ensimmäinen kirjansa ja Ensimmäinen laki -trilogian avausosa.

"Hauska, väkivaltainen ja nerokas. Kuvittele, millainen Quentin Tarantinon kirjoittama miekka ja magia -romaani olisi." – unshelved.com

"Ihastuttavan kieroutunut ja häijy." – Guardian

"Jännittävä uutuus sankarifantasian rintamalla – raivokas, rohkea ja omaperäinen." – Jeff VanderMeer

"Jos pidät verettömästä, mahtipontisesta fantasiasta, jossa henkilöhahmot ovat paperinohuita ja tylsiä pyhäkoululaisia, Joe Abercrombie tulee totisesti pilaamaan päiväsi." – Scott Lynch

”Sankarifantasiaa mustalla huumorilla päivittävä railakas lukuromaani pitää otteessaan.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Arvona kirjalle

Arvosanalla: 7.90/10
Arvosanoja: 188
Tietoja päivitetty 01.01.2015

Kirja-arvioita

10/10 - Kaimaani (06.12.2010)
Kas tässä oiva kirja hieman vakavammasta ja kenties myös hieman väkivaltaisemmastakin fantasiasta pitäville. Saattaa kuulostaa synkältä, mutta huumoriakin löytyy. Tästä kiitos muutamille mainiosti suunnitelluille henkilöhahmoille, kuten ... Lue lisää
8/10 - Eija (05.11.2009)
Pidin Ase itse kirjasta. Kirjassa esiintyy paljon hyvää tilannehuumoria ja inkvisiittori Gloktan ajatukset hymyilyttivät. Henkilögalleria on monipuolinen ja hyvin kuvattu. Tarinakin on hyvin rakennettu - mikään osio kirjassa ei ole tylsä vaan ... Lue lisää
5/10 - Werian (22.11.2013)
Täytyy myöntää, että itse olin aika pettynyt. Tätä kirjaa on hehkutettu paljon ja Suomalaisen kirjakaupan tilaustappelun jälkeen olin aika innoissani saadessani lukea tarinan. En tiedä odotinko sitten liikoja. Henkilöhahmot jäivät ... Lue lisää