Ase itse

Joe Abercrombie
fantasia > korkea fantasia + synkkä fantasia
Ase itse (Ensimmäinen laki #1) - Joe Abercrombie7.92

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kansi: Laura Brett. Sidottu, kansipaperi.

Compton Crook -palkintoehdokas 2008, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2010, Prix Imaginales -ehdokas 2010.

Miekkoja, magiaa ja mustaa huumoria

Logen Yhdeksänsormi on pahamaineinen barbaari ja pohjoisen pelätyin mies. Oikeastaan hän haluaisi vain elää rauhassa, mutta hänen lukuisat vihollisensa yrittävät kaikin tavoin saattaa hänet haudan lepoon.

Kapteeni Jezal dan Luthar on itseriittoinen aatelismies ja keikari, jonka mielessä ei ole mitään sen vaarallisempaa kuin ystävien kyniminen kortinpeluussa ja unelmat miekkailukilpailun voitosta. Mutta sota on tulossa, ja pohjoisen taistelukentillä kamppaillaan kaikin puolin verisemmin säännöin.

Inkvisiittori Glokta on entinen sotasankari, nykyinen raajarikko ja kiduttaja. Hän näkisi mielellään Jezalin palaavan kotiin arkussa, mutta toisaalta Glokta inhoaakin kaikkia: petturuuden kitkeminen Unionista tunnustus kerrallaan jättää niukalti aikaa ystävyyssuhteille. Hänen tuorein ruumiilla viitoitettu polkunsa saattaa johdattaa hänet suoraan hallinnon korruptoituneeseen ytimeen... jos hän pystyy selviämään hengissä riittävän pitkään seuratakseen sitä.

Vaarallisia salaliittoja paljastuu, vanhoja velkoja erääntyy maksettavaksi, ja raja sankarin ja roiston välillä on viiltävän terävä. Ennalta arvaamaton, vastustamaton, julman hauska ja mieliin painuvien henkilöhahmojen täyttämä Ase itse on fantasiaa terävimmillään.

Joe Abercrombie on englantilainen kirjailija ja videoleikkaaja. Ase itse on hänen ensimmäinen kirjansa ja Ensimmäinen laki -trilogian avausosa.

"Hauska, väkivaltainen ja nerokas. Kuvittele, millainen Quentin Tarantinon kirjoittama miekka ja magia -romaani olisi." – unshelved.com

"Ihastuttavan kieroutunut ja häijy." – Guardian

"Jännittävä uutuus sankarifantasian rintamalla – raivokas, rohkea ja omaperäinen." – Jeff VanderMeer

"Jos pidät verettömästä, mahtipontisesta fantasiasta, jossa henkilöhahmot ovat paperinohuita ja tylsiä pyhäkoululaisia, Joe Abercrombie tulee totisesti pilaamaan päiväsi." – Scott Lynch

”Sankarifantasiaa mustalla huumorilla päivittävä railakas lukuromaani pitää otteessaan.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Keskustelua: Joe Abercrombie :: viestejä 115 kpl

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: lokakuu 22, 2009
Kustantaja: Kirjava
Tyylit: fantasiakorkea fantasia + synkkä fantasia
Alkuperäinen nimi: The Blade Itself
Arvosanalla: 7.92/10
Arvosanoja: 189
Muokattu: tammikuu 01, 2015

Ensimmäinen laki -kirjasarja

Ensimmäinen laki -trilogia muodostuu kirjoista:

• Ase itse (The Blade Itself, 2006)
  • Ennen hirttämistä (Before They Are Hanged, 2007)
  • Kuninkaiden viimeinen keino (Last Argument of Kings, 2008)

Seuraavaksi Joe Abercrombie kirjoitti kolme samaan maailmaan sijoittuvaa teosta, joista hän käyttää nimitystä "semi-standalone":

• Best Served Cold (2009)
  • The Heroes (2011)
  • Red Country (2012)

Best Served Coldin alkaessa on kulunut noin kaksi vuotta alkuperäisen trilogian lopetuksesta. Red Country tapahtuu jo 13 vuotta Kuninkaiden viimeisen keinon jälkeen.

Abercrombien tämänhetkinen työ on uusi Ensimmäinen laki -trilogia The Age of Madness:

• A Little Hatred (2019)
  • The Trouble with Peace (2020)
  • The Wisdom of Crowds (ilmestyy syksyllä 2021)

Sarja käynnistyy 15 vuotta Red Countryn jälkeen. Lisäksi on olemassa Ensimmäinen laki -novellikokoelma Sharp Ends (2016).

Toistaiseksi vain alkuperäinen trilogia on suomennettu. Abercrombien Särkynyt meri -sarja ei sijoitu Ensimmäisen lain maailmaan.

Ase itse (Ensimmäinen laki #1)7.92
Ennen hirttämistä (Ensimmäinen laki #2)8.46
Kuninkaiden viimeinen keino (Ensimmäinen laki #3)8.38

Kirja-arvioita

5/10 |
marraskuu 22, 2013
Täytyy myöntää, että itse olin aika pettynyt. Tätä kirjaa on hehkutettu paljon ja Suomalaisen kirjakaupan tilaustappelun jälkeen olin aika innoissani saadessani lukea tarinan. En tiedä odotinko sitten liikoja. Henkilöhahmot jäivät ...
10/10 |
joulukuu 06, 2010
Kas tässä oiva kirja hieman vakavammasta ja kenties myös hieman väkivaltaisemmastakin fantasiasta pitäville. Saattaa kuulostaa synkältä, mutta huumoriakin löytyy. Tästä kiitos muutamille mainiosti suunnitelluille henkilöhahmoille, kuten ...
8/10 |
marraskuu 05, 2009
Pidin Ase itse kirjasta. Kirjassa esiintyy paljon hyvää tilannehuumoria ja inkvisiittori Gloktan ajatukset hymyilyttivät. Henkilögalleria on monipuolinen ja hyvin kuvattu. Tarinakin on hyvin rakennettu - mikään osio kirjassa ei ole tylsä vaan ...