Herra Huu, rouva Huu ja vauva Huu (Herra Huu, #6)

Herra Huu, rouva Huu ja vauva Huu

Hannu Mäkelä
Julkaistu: 2006 (Otava)
Tyylit: fantasia, lapset
Avainsanat: kotimainen

Tekijän kuvittama. Sidottu. Satufantasia.

Minä olen tullut vanhaksi, herra Huu ajatteli. Ja kun tulee vanhaksi, ei ole enää samanlainen kuin ennen, nuorempana. Mistä sen huomaa? Siitä että vuodet kuluvat. Ja kun vuodet kuluvat, kuluu ihminenkin. Saati sitten herra Huu.

Mutta maailma on yhä täynnä yllätyksiä. Eräänä päivänä oveen koputetaan ja sisään pyyhältää nainen kahta matkalaukkua kantaen. Mikä se tämmöinen nainen on? – Rouva Huu, nainen muitta mutkitta ilmoittaa ja hymyilee iloisesti. Eikä siinä kaikki, hän jää myös asumaan mökkiin ja on heti kuin kotonaan. Herra Huuta heikottaa: ”Jos tämä on unta, minä herään; jos taas ei, minä nukahdan!” hän päättää, mutta uni ei tule. Sen sijaan tulee kaikenlaista muuta ja herra Huun elämä muuttuu kertaheitolla. Pian herra Huuta jäljittää jo kaksi neiti etsivääkin: naapuritalojen tytöt Maisa ja Kaisa. Herra Huu on kohta heidänkin kanssaan hätää kärsimässä.

Eikä edes tässä ole kyllin: herra Huun elämään astuu vielä suurempi yllätys, jonka rouva Huu eräänä päivänä herra Huulle esittelee. Rouva Huun syliin kun on ilmaantunut vauva Huu; juuri vastikään syntynyt. Herra Huu ei enää tiedä mitä ajatella. Mutta vauva Huu tietää. Hän on isänsä tytär ja on perinyt koko joukon taikavoimia ja – taitoja, jotka herra Huu on lähes unohtanut. Uudet seikkailut odottavat herra Huuta ja saavat vauva Huun ansiosta vauhtia ja väriä. Ja myös onnellisen lopun.

Lämmin, viisas ja hykerryttävän hauska Herra Huu, rouva Huu ja vauva Huu on Hannu Mäkelän kuudes Herra Huu -kirja. Tekijä on kuvittanut sen aiempien tavoin, mutta tähän kirjaan on muun muassa sydämet, niin lävistetyt kuin lentävätkin, piirtänyt Ainu, 7 v.

(muokattu 01.11.2015)

Tulilabyrintti (Lohikäärmekronikka, #2)Muumilaakso juhlii (Muumien suuri juhlakirja, #1)Ripaus taikaa (Lumoleipomo, #2)Kirous (Tähtisilmät, #2)Venesataman Tillinka ja meriseikkailu

Denizen avatar
Kuusi vuotta edellisen osan jälkeen kirjasta ei voinut odottaa, että se olisi aivan samaa kuin edelliset.. Etenkään, kun viime kirjakin muutti Herra Huuta ja tämän maailmaa hyvin paljon. Noh, tavallaan tämä ei ollutkaan, mutta paremmin uskollinen tämä oli ensimmäisille osille, kun edellinen puutarhurin urasta kertova. Tälle kirjalle ominaista on muun muassa kovin monet viittaukset aiempiin osiin, mitä muuten ei Huu-kirjoissa ole enempiä harrastettu. Taustoja jopa hieman avataan. ... (lisää)
Hihhuli, LordStenhammar, punnort, Pisania
Uusin jäsen: Kari Eerola