Kirjanvartija (Kuolemattoman Nicholas Flamelin salaisuudet, #1)

Kirjanvartija

Michael Scott
Julkaistu: tammikuu 23, 2008 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Alchemyst

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Paula Korhonen. Sidottu.

Muinainen kirja on kadonnut – maailma saattaa revetä liitoksistaan hetkellä millä hyvänsä.

Totuus: Nicholas Flamel syntyi Pariisissa 28. syyskuuta 1330. Likimain 700 vuotta myöhemmin hänet muistetaan aikansa suurimpana alkemistina, jonka huhuttiin pitelevän käsissään ikuisen elämän salaisuutta. Historiankirjojen mukaan Flamel kuoli vuonna 1418, mutta hänen hautansa on tyhjä.

Legenda: Aikamme suurin alkemisti elää, mutta vain vuosisatojen ajan nauttimansa elämän eliksiirin voimin. Himottu salaisuus on piilotettu kirjaan jota hän suojelee, kaikkien aikojen mahtavimpaan teokseen. Vääriin käsiin joutuessaan se tuhoaa koko maailman.

Kaiken inhimillisen hävitys on myös alhaisen tohtori John Deen perimmäinen aikomus hänen kaapatessaan sekä kirjan että Flamelin puolison. Ihmiskunta uinuu autuaan tietämättömänä kohtalostaan, ja vanhan ennustuksen mukaan teinikaksoset Sophie ja Josh Newman ovat ainoat, joilla on mahdollisuus estää paholaismainen suunnitelma.

Kirjanvartija on irlantilaisen kirjailijan Michael Scottin seikkailuhenkinen fantasiaromaani, joka vie lukijansa San Franciscosta Alcatrazin kellareihin ja salaperäiseen varjovaltakuntaan. Teos vietti 12 viikkoa New York Timesin bestseller-listalla ja sen kaikki hahmot kaksosia lukuun ottamatta perustuvat aitoihin historiallisiin henkilöihin tai mytologian olentoihin. Sormusten Herra -elokuvista vastannut New Line Cinema tuottaa kirjasta version valkokankaalle.

(muokattu 17.01.2009)

Vainottu (Yön talo, #5)Suomea lohikäärmeilleSinitähden tarina (Soturikissat-erikoisseikkailut, #3)Rubiininpuna (Rakkaus ei katso aikaa, #1)Gregor ja rottien koodi (Alismaan tarinat, #5)

Jackalbury avatar
'Kirjanvartija' tuntui jotenkin nuorten versiolta Gaimanin 'Unohdetuista jumalista'. Samalla lailla kuin Gaimanilla, myös Scottin kirjassa matkustetaan ja kohdataan koko kokoelma mytologisia olentoja, kuin Cotterellin kirjassa konsanaan. 'Kirjanvartijan' alku on hiukan kliseinen, mutta tempaa nopeasti mukaansa ja tapahtumat tuntuvatkin vyöryvän nopeassa tahdissa eteenpäin, lukija ehtii hädin tuskin rauhoittua ja miettiä, että mitä nyt kävikään. Juttu Valituista kaksosista tuntui ... (lisää)
Namine avatar
Kirjan vartija oli alusta alkaen turhan kliseinen ja jokseenkin turhauttava sen suhteen. Juoni kuitenkin etenee mukavan joutuisasti ja kuvailu on silmää miellyttävää. Lukeminen on mukavaa ja kokonaisuus sinänsä hyvä. Tosiaan, turhat kliseet, kuten valitut kaksoset, joilla on vähän ystäviä, mutta aina toisensa, olisi ehkä ollut syytä häivyttää... Arvosana: 8+
Mirelle avatar
Kirjan juoni oli yksinkertainen. Tarpeettomia yksityiskohtia oli paljon, kun taas tärkeät juonenkäänteet oli selitetty hieman töksähtävästi. Plussaa oli, että kirjan fiktiivinen juoni taidokkaasti luotiin ihmisten mytologian ja historian ympärille.
Kastehelmi avatar
2.5
No, kirja oli mielestäni ihan hyvä, joskaan ei niitä parhaimpia lukemiani. Sopi kyllä hyvin kesälukemiseksi, kun ei ollut muitakaan kirjoja lähettyvillä. Juoni ei mielestäni ollut kovin kummoinen vaan pikemminkin helposti ennalta-arvattava. Tosin jotkut asiat pääsivät yllättämään siellä täällä. Kaiken kaikkiaan ihan mukavaa luettavaa.
Mister Book avatar
3.5
1300-luvulla syntynyt alkemisti Nicholas Flamel on pysynyt kuolemattomana elämän eliksiirin avulla, jonka resepti löytyy maailman vaarallisimman kirjan - Koodeksin -sivuilta. Kaksoset Josh ja Sophie Newman tutustuvat Nicholashiin ja hänen vaimoonsa Perenelleen, ollessaan kesätöissä San Franciscossa. Yhtäkkiä kaksoset huomaavat olevansa mukana oudossa ja vaarallisessa seikkailussa myyttien ja mytologioiden maailmassa, kun Koodeksi sekä Pernelle kaapataan. Maailman tuho on lähellä ... (lisää)
Soturiorava avatar
1.5
Kaksoset työskentelevät kaupassa ja seuraavana päivänä ovat sodassa. Mielestäni tämä kirja oli tylsä ja sitä kuvaa se, että paremmuus alkoi vasta viimeisellä 20:llä sivulla. Siis en pitänyt kirjasta juuri lainkaan.
Lady_ avatar
3.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Snowshadow avatar
2.5
Luin kirjan pari sitten ja silloin Se tuntui aivan mahtavalta kirjalta, nyt kun on lukenut enemmän, niin en ehkä enää sanoisi kuuluvan parhaitten lukemieni kirjojen joukkoon.. Mut ei tämä ihan liipu laapu roskaakaan ole. Ihan perus hyvä fantasia kirja.
Katjuska avatar
2.5
Tämä kirja oli hivenen yksinkertainen. Tai siis tykkäsin tästä, mutta tämä sopisi paremmin 9-10 vuotiaille. Mutta nyt se tuntui siltä kuin olisin lukenut tämä aikaisemmin (en ole). Tämä kirja ei varmastikaan jää mieleeni, joten en aio lukea seuraavia osia, mutta suosittelen kirjaa jos tykkää yksinkertaisesta fantasiasta ja nuoremille suunnatuista kirjoista.
ellue avatar
En olisi itse välttämättä tarttunut tälläiseen kirjaan, jos se olisi tullut vaikka kirjastossa vastaan. Vaikka pidänkin fantasiasta kovasti. Meille annettiin koulussa kaksi vaihtoehtoa mistä pitää valita kumman luet. Joku länkkärikirja Juna seis! tai tämä. Valitsin tämän, koska en pidä länkkäreistä, ja pidän fantasiasta. Kirja tempasi mukaansa ja luin sen parissa päivässä. Juoni kulki välillä nopeasti ja välillä hitaasti. Kirjailija on mielestäni hyvä ... (lisää)
muikku, Roy, Kirsi , Pisania
Uusin jäsen: ArunaK