Harry Potterin ilmestys: Lastenkirjallisuus globalisoituvassa maailmassa

Andrew Blake
Julkaistu: 2004 (Vastapaino)
Alkuperäinen nimi: The Irresistible Rise of Harry Potter: Kid-lit in a Globalised World
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjakirjallisuudentutkimus
Avainsanat: harry potter

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Joel Kuortti. Kansi: Pasi Romppanen. Nidottu.

Harry Potter -kirjoja on myyty maailmalla jo yli 250 miljoonaa kappaletta. Niitä lukevat niin aikuiset kuin lapsetkin. Lukuisille kielille käännetyt romaanit ovat imeneet vanavedessään koko lastenkirjallisuuden myynnin merkittävään nousuun.

Brittiläinen kulttuurintutkija Andrew Blake selvittää teoksessaan nuoren Keski-Englannissa asuvan velhon valtaisan suosion syitä ja seurauksia. Brittien kaihoisa suhde omaan menneisyyteensä osoittautuu keskeiseksi osatekijäksi Harry Potterin voittokulussa. Oma vaikutuksensa oli myös 1990-luvun uudella koulutuspolitiikalla, joka yhdessä Potterin kanssa virkisti nuorison lukuharrastusta.

Harry Potteria on myös markkinoitu taitavasti, mutta menestys ei johdu pelkistä markkinointikampanjoista. Harry Potter on kuitenkin näytellyt oman osansa kustannusteollisuuden tulevaisuuden hyväksi. Taikuutta ja magiaa? Ei siis ihme, että niin monet aikuisetkin samaistuvat häneen.

(muokattu 07.05.2018)

Satusaappaat ja runopilli (Lastenkirjainstituutin julkaisuja, #32)Suomentajan pyhää ja arkeaKirjaseikkailu: Lasten- ja nuortenkirjallisuuden opasYliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa (Savukeitaan kauhuklassikot, #2)Digirakkaus (Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisu, #2)

ShadowMaker avatar
2.0
Tämä kirja oli ehdottomasti aivan liian vaikeaa luettavaa minulle!:D Puolet tekstistä meni ihan yli hilseen ja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!
LordStenhammar
Uusin jäsen: Teemu Sihvonen