Kuka Harry Potter? Avain fantasian maailmaan

Kuka Harry Potter? Avain fantasian maailmaan

Tomi Kontio
Julkaistu: maaliskuu 17, 2008 (Minerva)
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: antologia, tietokirjakirjallisuudentutkimus
Avainsanat: harry potter, kotimainen, useita kirjoittajia

Kirjoittajat: Tomi Kontio, Heta Mulari, Riitta Oittinen, Jari Sinkkonen ja Sisko Ylimartimo. Kansi: Jarkko Nikkanen. Sidottu.

Sisällys:

• Sisko Ylimartimo: Potter ja muuta fantasiaa – mitä ja miksi juuri nyt?
  • Tomi Kontio: Kuinka kirjoittaa fantasiaa?
  • Jari Sinkkonen: Poika nimeltä Harry
  • Heta Mulari: Tytöt Harryn maailmassa
  • Riitta Oittinen: Harry vai Harri?
  • Heta Mulari: Kirjasta ilmiöksi

Harry Potterin maailma kiehtoo juuri nyt. Tässä teoksessa etsitään vastauksia kysymyksiin: Millainen poika on Harry Potter ja millaista poikakuvaa Harry edustaa? Millaisia ovat tytöt Potterin ja fantasian maailmassa? Kuinka Potter-kirjoista tuli ilmiö ja kuinka se tuotteistettiin palvelemaan elokuvaa, fanikulttuuria ja musiikkia?

Kirjassa pohditaan, miksi fantasia kiinnostaa juuri nyt, kuinka fantasiahahmo luodaan ja kuinka fantasiakirja kirjoitetaan, samoin kuin sitä, kuinka fantasia kääntyy suomen kielelle. Kirja avaa ovia fantasian maailmaan ja pyrkii ymmärtämään ilmiön suosiota erilaisista näkökulmista.

muokattu 07.05.2018

Muumimaailma ja todellisuus: Tove Janssonin elämä kuvinaPalapeli: Arvosteluja, haastatteluja, keskusteluja 1985–2000Eläköön Nalle Puh! Juhlakirja koko maailman parhaalle karhulleLuettua, läheistä: Juttuja kirjoistaSuomalainen satu 2: Perinteitä ja moni-ilmeisyyttä

max avatar
Kirjoittanut
Kuka Harry Potter? on melko epätasainen esseekokoelma fantasian asemasta nykymaailmassa. Pääosa teksteistä pyörii otsikon mukaisesti Harry Potter-ilmiön ympärillä, mutta välillä kirjoittajat lähtevät sivupoluille, erityisesti Tomi Kontio melko ärsyttävässä "fantasiapizza"-esseessään. Kirjan avaava Sisko Ylimartimon essee sisältää lähinnä melko epäkiinnostavia anekdootteja. Esseekokoelma paranee loppua kohti. Erityisiä valopilkkuja ovat Heta Mularin "Tytöt Harryn ... (lisää)
ms.amadeus avatar
2.0

Esseet rönsyilivät sinne tänne, eikä oikein mistään otettu kunnon otetta. Ja aivan kuin kirjoittajat eivät olisi ollenkaan lukeneet Potter-sarjaa (tai eeposta, niin kuin sarjaa tekstissä luonnehditaan).

Kirjan nimi lupaa aivan liikaa sisältöönsä nähden.

hanhyokkasikimppuuni avatar
2.0
Jaaha. Olin kirjastossa ja Potter-hulluna näin hyllyssä nimen Harry Potter ja lainasin kirjan sen enempiä ajattelematta. Loppujen lopuksi en tullut lukeneeksi kirjaa loppuun. Mielestäni se oli mileti yhtä puuduttava, kuin Sinuhe egyptiläinen- elokuva. Opin kyllä kirjasta joitakin uusia asioita Potteriin liittuen, mutta jotkin esseet olivat tuskastuttavan tylsiä. Ensimmäinen ja luultavasti ainoa Harry Potteriin liittyvä kirja, joka jäi kesken.
punnort
Uusin jäsen: Perus Minä