Devoted Souls: Peliromaani

Eija Lappalainen, Anne Leinonen
Julkaistu: 2007 (WSOY)
Tyylit: fantasia, mainstream, nuoret
Avainsanat: kotimainen

Kuvittanut Markku Lappalainen. Sidottu.

Nelli elää kahdessa maailmassa. Arjessa hän pakertaa pelikaupassa ja haaveilee kihlasormuksesta, vapaa-aikanaan hän uppoutuu uuteen verkkoroolipeliin. Devoted Soulsin virtuaalimaailmassa eri jumaluudet ja heidän kannattajansa taistelevat maailman herruudesta. Aiemmin valtaa pitänyt pääjumala on kadonnut hämärissä olosuhteissa. Mystisten johtolankojen seuraaminen vie Nellin pelin perimmäisen salaisuuden ytimeen…

Todellisuus ja peli lomittuvat jännittäväksi kudelmaksi, jossa Nelli joutuu kyseenalaistamaan elämänsä tärkeimmät totuudet. Kerronnan kanssa keskustelee erottamattomasti Markku Lappalaisen sarjakuvakuvitus, joka herättää eloon pelin fantasiamaailman.

Arvosteluotteita:

”Eija Lappalaisen ja Anne Leinosen Devoted Souls –peliromaani yhdistääkin mielenkiintoisella tavalla kahta funktiota, joille tuntuu olevan tilausta: teos on sekoitus perinteisempää nuortenromaania ja ominaisuuksiltaan edistyksellistä verkkopeliä. – – Pelimaailmaa elävöittävät lukijalle myös autenttinen pelislangi hymiöineen sekä Markku Lappalaisen sarjakuvahenkinen kuvitus, joka flirttailee niin japanilaisen mangan kuin läntisen taidehistoriankin kanssa. Kirja kuvaakin peliä niin aidontuntuisesti, että lukijalle muodostuu illuusio siitä, että hän on todella ollut osallisena jonkinlaisessa ykkösten ja nollien ilotulituksessa.” – Sanna-Mari Niemi, VIP-lehti, heinäkuu/elokuu 2007

””Kirja sopii hyvin nykypäivään ja saattaa jopa auttaa pelaavien lasten vanhempia ymmärtämään heidän pelaamistaan paremmin. – – Kokonaisuutena kirjailijat ovat onnistuneet luomaan erittäin jännittävästi pelin ja tosielämän toisiinsa sulauttavan teoksen, joka etenkin minun kaltaiselleni pelaavalle lukijalle on suorastaan pakko-ostos.” – Janne Eskola, Hämeen Sanomat 30.10.2007

(muokattu 30.12.2014)

Salainen tehtäväTorakin merkki (Muinainen pimeys, #4)Korpinportti (Viisi vartijaa, #1)Liekehtivä leijona (Pronssisoturit, #2)Tulisydän

Freiwynn avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Emppu101 avatar
Romaani oli monipuolinen ja hauska. Pidin kirjan päähenkilön tavasta tarkastella oikeaa maailmaa ja jopa vertailla sitä pelimaailmaan. Pidin sarjakuvaosuuksista, ne olivat kivaa vaihtelua pelkän tekstin välillä. Päähenkilö joutuu kirjassa ottamaan hyvän otteen oikeasta maailmasta ja lopussa hän löytää tasapainon kummankin maailman, sekä peli-että oikean maailman välillä.
Annav
Uusin jäsen: ArunaK