Ingo – Syvyyksien salaisuus (Ingo, #3)

Ingo – Syvyyksien salaisuus

Helen Dunmore
Julkaistu: maaliskuu 6, 2008 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: The Deep

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen suunnittelu: Jenni Noponen. Alkuperäiskannen kuvitus: Denis Scott, Stuart Westmorland ja Zena Holloway.

1. painos: Gummerus, 2008. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2009. Nidottu.

Suositun Ingo-kirjasarjan odotettu kolmas osa.

Kraken-hirviö on herännyt ja uhkaa tuhota Ingon. Meren kansan tietää, että ainoa, joka pystyy pelastamaan maailman hirviön tuholta, on ihminen, jonka suonissa virtaa Meren kansan veri. Ingolaiset pyytävät apua Sapphirelta, tytöltä jonka isä on jättänyt salaperäisesti perheensä ja palannut Meren kansan pariin. Sapphire suostuu palaamaan meren syvyyksiin ja kohtaamaan hirviön silmästä silmään, mutta vain yhdellä ehdolla: Meren kansan on luovutettava Sapphiren isä takaisin maanpäällisen perheensä pariin. Lempeän äitivalaan kyydissä pelokas Sapphire aloittaa matkan meren pimeimpään kolkkaan. Seurakseen Sapphire saa veljensä Conorin sekä uskollisen ystävänsä Faron.

Ingo – Syvyyksien salaisuus päättää Helen Dunmoren suositun nuortenkirjatrilogian. Teos on kirjasarjan itsenäinen osa ja se jatkaa kahdesta ensimmäisestä teoksesta, Meren kansa ja Vuorovetten vartija, tuttua tarinaa Ingosta, ihmeellisestä vedenalaisesta maailmasta ja sen kansasta, josta sisarusten isä lauloi ihmeellisiä lauluja. Ingo on tarina ystävyydestä ja omien pelkojensa kohtaamisesta. Se on myös kertomus siitä, miltä lapsesta tuntuu, kun perhe hajoaa.

(muokattu 12.01.2009)

Rautakoe (Magisterium, #1)Okaruusujen valtakunta (Valtakunta, #1)Näkö (Soturikissat: Kolmikon mahti, #1)Kertomattomia tarinoitaUhanalainen (Susiraja, #2)

TheDarkMission avatar
Kirjan alku ei ollut järin innostava, mutta riittävän houkutteleva kiirehtimään lukemisen kanssa. Vaikka kirja oli kaiken kaikkiaan nautinto, trilogian lopetukseksi se oli hienoinen pettymys. Kirjan suunnittelu on mennyt hieman mönkään, kun kaikki toiminta on keskivaiheilla ja loppupuoli kirjasta on pelkkää lopettamisen yritystä. Vaikka kirja jätti ihan sopivasti kutkuttavia salaperäisyyksiä ja aukkoja, lopetuksen ei tulisi kestää sataa sivua. Tuntui, että kirjailija yritti ... (lisää)
Milzu avatar
Vaikka kirja onkin vanhemman puoleinen, se vetää vertoja uusimmille hitti kirjoille.
Niittysalvia avatar
Tavoitteessa lukea pian uudelleen. Alku oli ehkä vähän tylsempi, mutta loppua kohden kirja pääsee valloilleen ja kietoo lukijan pauloihinsa! :') Rakastuin juuri tuohon syvänmeren kohtaan, sen pimeyteen ja aavemaisuuteen. Tuolloin mukana oli sopivasti jännitystä turvan jouduttakin yllättäen pulaan. Suosittelen!
Kastehelmi avatar
Mielestäni kirjan alku oli tylsä, kuten monet muutkin tuossa ovat kommentoineet, mutta loppua kohden kirja parani. Tämä oli ehkä huonoin osa sarjasta, ainakin minun mielestäni.
Lukutoukka8 avatar
Kirjan alku oli tylsä ja lopuksi meinasin jättää lukemisen kesken, mutta kirjaa kannattisilti lukea vaikka lempikirjani se ei ole.
Uusin jäsen: Aada