Epäilys (Houkutus, #3)

Epäilys

Stephenie Meyer
Julkaistu: lokakuu 16, 2008 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Eclipse
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: elokuva, ihmissudet, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu. WSOY-pokkari, 2010. Nidottu.

"Siinä kuolemanhiljaisuudessa asia äkkiä valkeni minulle yhtenä välähdyksenä, ja jokainen yksityiskohta loksahti paikalleen.

Asia jota Edward ei halunnut minun tietävän.

Asia jonka vuoksi sekä Cullenit että sudet liikkuivat metsässä vaarallisen lähellä toisiaan.

Asia jota olin muutenkin odottanut. Asia jonka tiesin tapahtuvan uudestaan, vaikka hartaasti toivoinkin ettei niin kävisi. Ei kai siitä ikinä tulisi loppua?"

Bella Swan on vaarassa, kun joukkomurhien aalto vavisuttelee Seattlea ja julma vampyyri janoaa kostoa. Kaiken huipuksi hänen on valittava Edwardin rakkauden tai Jacobin ystävyyden välillä, sillä ihmissudet ja vampyyrit eivät tule toimeen keskenään.

Bella on kiintynyt Jacobiin ja viihtyy hänen seurassaan kenties liiankin hyvin. Onko Bella enää varma tunteistaan? Onhan ihmissusi-Jacobissa sentään jotain inhimillisempää kuin Edwardissa...

Ylioppilasjuhlien lähestyessä Bella aikoo tehdä lopullisen päätöksen: Elääkö vai kuolla? Muuttuako vampyyriksi vai säilyä ihmisenä?

Epäilys on kolmas osa kuolematonta rakkaustarinaa. Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet Houkutus (2005) ja Uusikuu (2007).

(muokattu 03.11.2017)

Selviytyjät (Intertwined, #2)Jäljitetty (Susiraja, #3)Bree Tannerin lyhyt elämäIllallinen vampyyrin kanssaUusikuu (Houkutus, #2)

Maryorn avatar
2.0
Taattua Meyer kamaa! Mahtava kirja, ahmittava kerralla, ja kirjasta huomasi Stephenien tyylin muuttuneen hiukan (ei tosin huonompaan suuntaan). Suosittelen kirjaa muillekkin kuin pelkästään entuudestaan Meyer faneille. Mutta suositellessani kirjaa, suosittelen ennen kaikkea englanninkielistä! Anteeksi ryhdittömyyteni, mutta suomennos on jostain kaukaa takapenkiltä ja kirjassa on lukuisia kirjoitusvirheitä ja henkilöiden nimiä kirjoitetaan useaan otteeseen väärin. Uuden suomentajan ... (lisää)
Q_Black avatar
Ehdottomasti suosikkikirjani. En tiedä, miksi tästä tuli niin suuri suosikki. Ehkä ihanaisen Jacobin takia, joka yrittää valloittaa Bellan sydämen. Kun taas viha Edwardia kohtaan vain kasvoi tämän kirjan myötä. Rasittavaa, että hahmosta on tehty niin täydellinen. Kiltti, syntejään katuva, kirjakieltä puhuva yli-romantikko, joka haluaa vain ja ainoastaan Bellan parasta. Jopa niin paljon, että päättää asioita tämän puolesta.
Fubuki avatar
Ensinnäkin täytyy kertoa että aloitin ensin suomenkielisen lukemisen, mutta suomentajan tyyli kävi liian suureksi vastukseksi ja päätin palata englanninkieleen. Täytyy sanoa että yllätyin aivan pikkuisen positiivisesti, sillä Meyer toi vihdoinkin sitä kaivattua syvyyttä vampyyrihahmoihinsa, ja sain viimeinkin otteen Rosalien hahmosta ja melkeinpä kiinnyin tähän. Silti Meyerin kirjoitustyyli kaipaisi edelleen sitä jotakin, joka erottaa sen Demi-lehden toimittajien kuivista ... (lisää)
rina avatar
Upea kirja todellakin, juuri sitä mitä saattoi odottaakin. Houkutus-faneille tietty aivan ihanuus, mutta muitakin voisi kiinnostaa. Ja loppu oli jotenkin niin riipaisevan surullinen ja todella hyvin kirjoitettu. Ainut mikä jäi häiritsemään oli uuden suomentajan erilainen tyylin, kuten Maryornkin mainitsi. Se on aluksi todella ärsyttävää, mutta kyllä siihenkin tottuu; vaikka edellisestä suomentajasta pidin selvästi enemmän. Ja juuri ne kirjoitusvirheet ovat vähän tyhmiä, saa ... (lisää)
Salde avatar

Tämä kirja on romanttisuuden puolesta kirjoista kutkuttavin, vuorilla telttailu sai minut hykertelemään teinityttömäisesti. Juonen puolesta kirja oli vähän liian jännittävä, en tykkää kun joutuu peloissaan miettimään, mitä lempihahmoille mahtaa tapahtua. Kirjoitustyyli oli kuitenkin hyvä tässäkin ja pysyin Jacobin leirissä.

Nella avatar
3.5

Kirja on paljon parempi kuin sarjan toinen osa, Uusikuu, ja melko samaa tasoa kuin Houkutus. Tässä osassa on reilusti romantiikkaa ja tapahtumia, mutta itse aloin välillä ärsyyntyä hahmoihin.

Edward ja Alice ovat aivan suosikkejani koko sarjassa, mutta päähenkilö Bella on kyllä välillä hieman ärsyttävä. Mielestäni hyvä päähenkilö osaa ongelmiin jouduttuaan selvitä edes jollakin tavalla itse, mutta Bella tuntuu niin kovin avuttomalta. Myös ... (lisää)

Adolfina Romanov avatar

Näin päällimmäisenä ei jääoikeastaan mitään mieleen. Ihan okei kirja, ei sinänsä, mitään vikaa, mutta tästä huomaa jo miten sarjan alkuperäinen formaatti alkaa hävitä sekalaisen mäiskinnän ja valintojenteon alle. Menee kohta jo vähän överiksi.

Truuners95 avatar

Kirjassa harmitti se, että siinä ei päästy seuraamaan taistelua vastasyntyneit vastaan, vaikka elokuvassa se oli mukana. Sen tietysti ymmärtää, sillä Bella ei ollut näkemässä sitä ja tarina kerrottiin hänen näkökulmastaan. Edelleen kiinnostuin vain niistä kohdista, missä oli ihmissusia mukana.

inari avatar
Edward sai minut jälleen polttamaan käämini "täydellisyydellään", kuten Q_Black aiemmassa kommentissaan mainitsikin. Muuten kyllä pidin kirjasta paljonkin ja luin päivässä. Ei se kyllä suosikiksi ole noussut, eikä ikinä taidakkaan. Enää viimeinen kirja luettavana :)
WindWizard avatar
4.5
Tämä sentään on parempi siinä mielessä, että tässä on enemmän jännitystä.
Mysi avatar
Paras kirja! Paljon tapahtumia, jännitystä, fantasiaa ja tietenkin romantiikkaa.
Rauros avatar
4.5
Jake on suosikkini! Välillä tuntui että Bella on täysi idiootti ja että Edward oli jotenkin vastenmielinen mun makuun! Mutta mielestäni tämä kirja oli huonoin (Ei pahalla) mutta, jotenkin vaan tuntuu siltä että kirja oli jotenkin..miten sen nyt sanoisi...ähs...en osaa selittää :)! Suosittelen lämpimästi :)
Lilli avatar
3.5
Tykkäsin! Vaikka välillä tuntuukin että Bella on täysidiootti ja Edward on ällön imelä.. Jake pysyy suosikkinani!
w-a-r-i avatar
Kolmas kirja oli parempi kuin kakkonen, enemmän jännitystä, juonen käänteitä ja nopeampi tempo muutenkin. Vastasyntyneet oli ideana ihan hauska, ja toteutus kirjassa toimi ihan hyvin :)
LonelyDiamond avatar
3.5
Kirja on parempi kuin aikaisemmat osat Houkutus ja Uusikuu. Kirjassa on enemmän toimintaa ja tasaisesti koko kirjan ajan kun aiemmissa osissa toiminta on keskittynyt kirjan loppupuolelle. Pidin kirjasta kovasti.
Myrsky10 avatar
Hyvä kirja. Parempi kuin edellinen osa.
Dark Angel avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Camila avatar
Epäilys oli jännittävin, koska siihen tuli ne vastasyntyneet.Lempi kohtaukseni oli taistelu.
Tiittis avatar
Ehkä toiseksi paras kirjasarjasta...
rudi92 avatar
Annan tälle kirjalle neljä tähteä siksi että tämä on kirjasaagan huonoin kirja. Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä että tämäkään olisi mikään huono. Jollain tavalla tämäkin oli hyvä kirja, vaikka loppu olikin surkea. En myöskään pitänyt kirjan puolessavälissä olevasta kertomuksesta "Kolmannesta naisesta." Mielestäni se ei oikein sopinut kirjaan. Mutta muuten kokonaisuutena ihan neljän tähden arvoinen lukukokemus.
ellue avatar
Tämä on mielestäni paras kirja koko kirjasarjasta. Edwardin, Bellan ja Jacobin kolmiodraamaa on kiva lukea ja ilostuin siitä, että Bellan ja Edwardin romanssi syvenee. Ja oli myös erittäin kiva tietää muista vampyyreistä lisää, esimerkiksi Rosaliesta joka kertoi tarinansa ja Jasperista. Tätä kirjaa kyllä jaksaa aina vain lukea uudelleen.
Intiaanikesä avatar
Uusikuun jälkeen tartuin tähän kirjaan ihan hyvillä mielin, vaikka edellisen osan lukemisesta oli jo vierähtänyt jonkin aikaa. Lukiessani juuri harmittelin, ettei lukenut Uusikuuta kertaalleen ennen tarttumista Epäilykseen. Jouduin kyllä pettymään Epäilykseen, vaikka opus jaksoi jonkin verran kiinnostaa, mutta jossain vaiheessa kiinnostus lopahti. Suomentajan vaihdosta ei voinut olla huomaamatta, mutta se ei niinkään haitannut, vaan enemmänkin juoni. Juonen voisi tiivistää ... (lisää)
Jehudiel avatar
Luin Houkutuksesta esimmäisen kerran WSOY:n kotisivuilla ja kiinnostuin aiheesta. Ja kun aloin lukea ekaa kirjaa, jäin koukkuun. Tällainen on kirja, jota täytyy lukea. No, ehkä vähän liioittelin, mutta silti Houkutus on yksi niistä kirjasarjoista, jotka aio hankkia kokonaan itselleni. Luin Epäilyksen alle 26 tunnin, vielä aamukahdeltakin luin sitä mummon huushollin lattialla. Ei voi muuta sanoa, kuin että jos etsit fantasia- ja kauhumausteista rakkausdraamaa, se on tässä. :)
Uusin jäsen: Essi Loponen