Tove Jansson: Sanat, kuvat, elämä

Tove Jansson: Sanat, kuvat, elämä

Boel Westin
Julkaistu: huhtikuu 19, 2008 (Schildts)
Alkuperäinen nimi: Tove Jansson: Ord, bild, liv
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjaelämäkerta
Avainsanat: kotimainen

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Jaana Nikula. Sidottu, kansipaperi. Nidottu painos 2013.

”Ehkä meidän Tovestamme tulee vielä kerran suuri taiteilija. Todella suuri!”

Näin kirjoitti nuori sotilas Viktor Jansson rintamalta rakastetulleen Signelle, kun Suomessa riehui sisällissota. Viktor Janssonin haave toteutui. Tovesta tuli todella suuri taiteilija, joka kuvillaan ja teksteillään teki Janssonin nimen tunnetuksi kaukana Suomen ja Euroopan rajojen ulkopuolella.

Tove Janssonin värikäs elämä on etsinnän, työn ja rakkauden täyteinen kertomus. Menestystarina sai alkunsa jo 1950-luvulla, kun muumikuume levisi ensimmäistä kertaa. Maalausten ja muumipeikkojen taustalla taiteilija kävi jatkuvaa kamppailua velvollisuuksien ja toiveiden, oman tahdon, halun ja vastuun välillä. Tove Jansson etsi koko elämänsä uusia ilmaisun tapoja taiteessa ensimmäisistä piirroksista viimeiseen kirjaansa saakka.

Boel Westin on ainoa tutkija, joka on saanut vapaasti tutustua koko Tove Janssonin yksityiseen arkistoon. Tämän ensimmäisen suuren Tove Janssonin elämäkerran perustana ovat lukuisat aiemmin tuntemattomat kirjeet perheelle ja ystäville, päiväkirjat, luonnoskirjat ja muu materiaali.

(muokattu 25.06.2016)

Tolkien: Elämä ja teoksetC. S. Lewis: ElämäkertaHämärä teehetki - Scififanin pitkä pimeä matkakertomusJ. R. R. Tolkien: ElämäkertaAyn Rand: Kapitalismin valtiatar
Pisania, Darkki, Jussi
Uusin jäsen: Irma Niemiaho