Kuningas Gilgameš - Robert Silverberg6.70

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Tiia Löytty. Kansi: Teemu Helenius. Nidottu.

Tähtifantasia-palkintoehdokas 2009.

Urukin kuningas Gilgameš on sankari vailla vertaa, jumalaista syntyperää oleva vahva hallitsija täynnä elinvoimaa ja intohimoa. Sodissa ja uroteoissa hän on voittamaton, ja rakkaudessakin hänen veroisensa on vain yksi nainen, Inannan ylipapitar, josta kohtalo on kuitenkin tekevä hänen vihollisensa. Villimies Enkidusta hän saa kumppanin, mutta kun ystävä riistetään häneltä, hän kääntyy uhmaamaan itse jumaliakin. Gilgameš ryhtyy tavoittelemaan kuolemattomuutta, lahjaa, jonka jumalat ovat tähän saakka ihmisiltä kieltäneet.

Sumerilainen Gilgameš-eepos viiden vuosituhannen takaa on ihmiskunnan vanhin tunnettu tarina. Yhdysvaltalainen Robert Silverberg (1935–) on kirjoittanut tarinan uudelleen modernisti ja asiantuntevasti. Tämän kirjan voi lukea sekä uskottavana historiallisena kuvauksena että kiehtovana fantasiakertomuksena. Muinainen Kaksoisvirranmaa nousee kaikessa loistossaan ja yksityiskohdissaan lukijan silmien eteen. Kuningas Gilgameš on eeppinen kertomus kaikkien myöhempien sankaritarinoiden esikuvasta.

”Silverberg on kirjoittanut ennen kaikkea romaanin, missä Kohtalo on perusteltu inhimilliseksi välttämättömyydeksi. Romaani on minä-muotoinen, ja toden totta sankari on sekä luonnollista kokoa suurempi että ihmisenäkin kaiken keskipiste. Teos on paljon kirjoittaneen veteraanin ammattitaitoista työtä, missä parhaimmillaan tuntuu rituaalirumpujen hypnoottinen kumina.” – Liisa Rantalaiho, Portti 4/1986

Jos olet lukenut Gilgameš-myytin, tahdot ehdottomasti lukea Kuningas Gilgamešin. Jos et tunne myyttiä Urukin suuresta heeroksesta, niin tästä on hyvä aloittaa. En uskalla väittää Kuningas Gilgamešia Silverbergin hienoimmaksi romaaniksi hänen hienoin fantasiaromaaninsa se ilman minkäänlaista epäilystä ainakin on." – Petri Salin, Portti 2/2008

Silverberg on hieno kertoja, jonka teksti soljuu luontevasti. Lisäksi kokonaisuudella on alku ja loppu, mikä ei nykyajan massiivisissa fantasiaeepoksissa ole aina itsestäänselvyys." – Juhani Hinkkanen, Tähtivaeltaja 3/2008

Silverbergin romaani ilmestyy nyt uutena ja erittäin luettavana suomennoksena, mikä sekin omalla tavallaan päivittää ikivanhaa eeposta jälleen uudelle vuosituhannelle. – Mikko Niininen, Kainuun sanomat 26.10.2008

”Kuningas Gilgameš on hyvä kirja. Se toimii sekä puhtaana seikkailuna mutta myös hyvänä ensimmäisenä kirjana vannoutuneille fantasian vihaajille. – Janne Kemppi, Spin 4/2008

Tarkkaan kuvailtu sumerilainen miljöö riitteineen ja loistavine kaupunkeineen koskettaa varmasti kenen tahansa fantasian ystävän mieltä... Teksti on elävää ja miellyttävää lukea, ja kiitos siitä kuuluu myös taitavalle suomennokselle. – Ella Peltonen, Legolas #46

”Historiallinen romaani sankarista, joka etsii kuolemattomuutta ja löytää rauhan.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Julkaistu: kesäkuu 25, 2008
Muokattu: heinäkuu 04, 2018

Kirja-arvioita

7/10 |
syyskuu 27, 2009
Mielenkiintoista oli tutustua ihmiskunnan vanhimpaan taruun ymmärrettävässä muodossa, vaikka tekstissä on luonnollisesti kirjailijan omiakin näkemyksiä. Koko taruun ei olisi tullut tutustuttua ilman tätä kirjaa. Tämä teos luulisi ...