Amberin yhdeksän prinssiä (Amberin kronikat, #1)

Amberin yhdeksän prinssiä

Roger Zelazny
Julkaistu: maaliskuu 19, 2008 (Vaskikirjat)
Alkuperäinen nimi: Nine Princes in Amber
Tyylit: fantasia

Alkuteos ilmestynyt 1970. Suomentanut Mervi Hämäläinen. Kansikuva: Jarno Kantelinen. Nidottu.

Mythopoeic-palkintoehdokas 1971. Kaikkien aikojen 7. paras fantasiaromaani Locus-lehden äänestyksessä 1987.

Tervetuloa Amberiin!

Carl Corey herää sairaalassa muistinsa menettäneenä. Selvittäessään menneisyyttään hänelle paljastuu pala palalta uskomaton totuus: hän oikeasti prinssi Corwin, yksi Amberin kuninkaan yhdeksästä pojasta. Amber on ainoa todellinen maailma, josta kaikki muut maailmat ovat pelkkiä heijastumia. Corwin katsoo olevansa oikeutettu sen valtaistuimeen, mutta perintönsä saadakseen hänen on taisteltava tiensä toinen toistaan ihmeellisempien varjomaailmojen halki ja selvittävä juonista, joita hänen omat veljensä ovat hänen päänsä menoksi laatineet.

Roger Zelaznyn (1937–1995) Amberin kronikat on yksi kaikkien aikojen kuuluisimmista ja omaperäisimmistä fantasiasarjoista. Prinssi Corwinin seikkailut ovat mielikuvituksen juhlaa ja vauhdikasta toimintaviihdettä, jossa ei ole tylsiä hetkiä. Amberin yhdeksän prinssiä on sarjan avausosa, joka tutustuttaa lukijansa ihmeelliseen Amberiin, missä kaikki mikä on kuviteltavissa on myös mahdollista.

”Juttu voisi olla vain yksi miekanheiluttelu kymmenien samanlaisten joukossa, ellei Zelazny olisi niin ilmiömäinen tyylitaituri.” – Liisa Rantalaiho, Portti 1/2008

”Amberin yhdeksän prinssiä ei sisällä romaanilta yleensä kaivattuja hyveitä. Mielikuvituksellisia ideoita ja nopeita käänteitä se sen sijaan on pullollaan, mikä varmasti vetoaa Weird Tales -pulpin ystäviin.” – Niko Peltonen, Tähtivaeltaja 2/2008

”Naseva dialogi ja jatkuvat juonenkäänteet pitävät tarinan liikkeellä... Amberia kannattaa lukea avoimin mielin nykyisten pikkudetaljeita tilittävien, puuduttavien tiiliskiviromaanien välissä, sillä vetävällä tekstillä on aina paikkansa.– Janne Kemppi, Spin 2/2008

”Vaskikirjat on tehnyt jälleen hyvän työn kääntäessään tämän kirjan. Kyseessä on sentään yksi tärkeimmistä fantasiasarjoista.
– Mika-Petri Lauronen, Legolas #44– #45

(muokattu 04.07.2018)

Paranormaali (Paranormaali, #1)Ella Aura ja kolmastoista haltia (Ella Aura, #2)Demonin merkitsemätBree Tannerin lyhyt elämäHaudattu jättiläinen

tpi avatar
Ensimmäistä kertaa olen lukenut joskus 20 vuotta sitten. Silloin pidin kovastikin, nytkin pidin. Vauhdikas, nopea tarina, jossa aloitus on yksi parahaita fantasiakirjan aloituksia mitä olen lukenut. Tästä kirjasta saisivat nuoremmat fantasiakirjailijat ottaa oppiakin, joku jordani olisi käyttänyt tämän kirjan tapahtumiin kolme 700 sivuista opusta - ihan oikeasti!
Eija avatar
Kirjan kirjoitustyyli on kovaksikeitetyn dekkarin oloinen minä kertojan, lyhyiden dialogien, vauhdikkuuden ja tummasävyisen huumorin myötä. Tyyli toimii kirjassa mainiosti. Amberin kronikoiden tarina ja idea on mielestäni aivan valloittava. Monet varjomaailmat, minne oma maapallommekin lukeutuu, tarot korttien avulla yhteyden saaminen muihin sisaruksiin ja siirtyminen maailmasta toiseen niiden avulla sekä juonittelu ja salailu toivat nautittavan lukukokemuksen ja halun lukea lisää.
Xariel avatar
Ihan loistava. :) Minä tosiaan pidin tästä ja paljon. Alku veti heti mukaansa, ja jotenkin se kaikki omanlaisuus ja mielenkiinnon herättävät hahmot ja ennen kaikkea tapahtumat, joita ei voinut arvata etukäteen olivat se koukku, joka sai lukemaan tämän yhdeltä istumalta. Tiivistunnelmainen, hämäävän ohut kirja. Ohut kyllä, mutta sisällöllisesti ja tasollisesti hyvinkin paksu. Miinus siitä, että tuntui kyllä loppuvan kesken. Mutta toisaalta, loppu sai haluamaan lisää ... (lisää)
Astorethein, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ronja