Kivi (Septimus Heap #4) - Angie Sage 7.62   154

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu, kansipaperi.

»JOKA KIVEN OTTAA OMAKSEEN, HÄN HEITTÄÄ HYVÄSTIT TAHDOLLEEN.»

On kulunut jo puoli vuotta siitä, kun prinsessa Jenna ja velhopoika Septimus palasivat aikamatkaltaan menneisyydestä – tosin ilman Nickoa. Koska parasvelho Marcia Overstrand ei tunnu tekevän asialle yhtikäs mitään, Septimus ja Jenna yrittävät rauhanomaisin keinoin puristaa hajamieliseltä alkemistilta Marcellus Pyeltä tietoja, jotka auttaisivat löytämään kadonneen veljen.

Pimeän magian saloihin vihkiytynyt Merrin Meredith pyrkii väärän henkilöllisyyden turvin soluttautumaan Manuskriptorioon tuhotakseen arkkivihollisensa Septimuksen. Häijyksi heittäytynyt ylikirjurin haamu Tertius Fume auttaa toki mielellään, mutta kiristää samalla Merrinin sopimukseen, josta on mahdoton kieltäytyä.

Lopulta Jenna ja Septimus saavat vihiä kaukaisesta Foryxien talosta, jossa kaikki aikakaudet mystisesti kohtaavat. Septimus vain tajuaa liian myöhään lähteneensä vaellukselle, jolta KUKAAN ei ole toistaiseksi palannut elävänä…

Kivi on neljäs osa vauhdikkaasta ja nokkelan humoristisesta SEPTIMUS HEAP -fantasiasarjasta, jossa aiemmin ovat ilmestyneet teokset Magiaa, Varjo ja Peili. Kansainvälistä menestyssarjaa on myyty pelkästään jo Yhdysvalloissa toista miljoonaa kappaletta. Warner Bros. on lisäksi ostanut oikeudet sarjan aloitusosaan perustuvaan elokuvaan, jonka ensi-ilta on vuonna 2010.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 18, 2008 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Queste
Tietoja muokattu tammikuu 12, 2009

Septimus Heap -kirjasarja

Sarja sisältää 7 pääteosta ja yhteensä teoksia 7 kpl.

Magiaa (Septimus Heap #1) 7.46   274

Kirja-arviot 23
Viestit 3
elokuu 8, 2015
9 / 10

Kirja oli hyvä, se minun on PAKKO myöntää. Tuntui, että meidän rakas vanha tuttu DomDaniel vaihtuu ja tilalle tulee Tertius Fume, joka ei ole yhtään sen juonikkaampi kuin DomDaniel aikoinaan. Mukava kirja, parempi kuin edellinen, sen sanon. Olin ensin silleen että mitä, mikä hemmetti on 'Vaelluskivi'? mutta sen jälkeen tilanne alkoi vähäsen olla selvempi. Tuntui, että Jenna, Beetle (joka on loistava hahmo, parempaa ei olekkaan), ja Semptimus tulivat vähän liiankin äkisti Foryxien talolle turvapaikasta, jopsta olivat ensin lähteneet, muta asialla ei sinänsä ole mitään merkitystä. Kivi oli mukavaa vaihtelua koko sarjaan verrattuna, tykkäsin kovasti.

Niittysalvia
Arvosanat 35
Kirja-arviot 18
Viestit 32
lokakuu 24, 2014
10 / 10

Tästä osasta pidin paljon, pääosin tuon metsässä seikkailun ansiosta. Mukana oli sopivasti vauhtia, eikä kirja ollutkaan kovin ennalta-arvattava mitä se seikkailun alussa antoi ymmärtää. Niitä kirjoja, jotka on luettava heti aloittamisen jälkeen loppuun saakka.

Myrsky10
Arvosanat 257
Kirja-arviot 155
Viestit 0
kesäkuu 10, 2014
7 / 10

Ihan hyvä kirja. Ehdottomasti parempi kuin edellinen osa Peili. Osa juonenkäänteistä pääsee yllättämään.

Jackalbury
Arvosanat 872
Kirja-arviot 179
Viestit 0
kesäkuu 22, 2009
8 / 10

'Kivi' jatkaa tuttua Septimus Heap-seikkailujen putkea, tosin 'Kivi' on pikemminkin kahden kirjan välinäytös, jossa 'Peili'ssä menneisyyteen jääneet Nicko ja Snorri pelastetaan ja samalla lukijalle esitelleen Velhotornin ja Linnan menneisyyden mysteerejä ja jätetään useita avonaisia kysymyksiä auki, odottamaan mitä ilmeisimmin seuraavaa osaa. Vanha tuttu DomDaniel vilahtaa nopeasti viimeisen kerran, kuolemassa nyt lopullisesti, sillä Sage ilmiselvästi raivaa tilaa uudelle arkkipahalle, Tertius Fumelle. Olen iloinen että myös Marcellus Pye tuntuu vakiintuvan 'Kivessä' osaksi henkilökaartia. 'Kivessä' Septimus Heap, Jenna ja Beetle matkustavat kauas pohjoiseen Foryxien taloon, missä aikakaudet kohtaavat ja siirtyminen ajasta toiseen on mahdollista. Mutta Septimusta uhkaa myös kostonhaluinen ja typerä Merrin Meredith, entinen Septimus Heap, joka pimeän magian ja Tertius Fumen avulla pyrkii tuhoamaan Septimuksen. Ongelmia aiheuttaa myös Merrinin luikertelu Manuskriptorion Ylikirjurin Jillie Djinnin suosioon. Tertius Fume onnistuu järjestämään Septimuksen Vaellukselle, pimeälle matkalle jolta yksikään oppilas ei ole vielä palannut. 'Kivi' on taattua Septimus Heap-tasoa, hulvaton seikkailu, jossa on vilisemällä outoja ja värikkäitä henkilöitä, pientä syvällisyyttä, mysteerejä ja magiaa. Tarinassa jää paljon harmillisesti auki, mutta jään odottamaan kiinnostuneena seuraava Septimus Heap-kirjaa, jossa toivottavasti Sage paljastaa Jennan avaimen, Foryxien Talon Valvojan ja Hotep-Ran välisen yhteyden. Suosittelen 'Kiveä' kaikille aiemmat Septimus Heap-kirjat lukeneille, sillä muuten puolet kirjasta menee sivu suun. Hauska, piristävä ja värikäs kirja, jota lukiessa ei tosiaankaan tylsisty! Arvosana: 8+.

heinäkuu 18, 2020
elokuu 9, 2019