Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #2)

Vapaat pikkumiehet

Terry Pratchett
Julkaistu: syyskuu 2003 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: The Wee Free Men
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: huumori, locus-palkinto, noidat

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby.

1. painos: Karisto, 2003. Sidottu.
2. painos: Karisto, 2005. Nidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2004. Mythopoeic-palkintoehdokas (nuortenkirjat) 2004.

Hengästyttävän hulvaton nuorten fantasiatarina koko maailman tuntemalta kertojamestarilta

Terry Pratchettin kertojantaidot ovat vertaansa vailla: hänen kirjojaan on myyty jo yli 27 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa. Viime vuonna ilmestynyt Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät voitti arvostetun Carnegie Medal -palkinnon Englannissa.

Yhdeksänvuotias Tiffany Särkynen ei pahemmin hätkähdä, vaikka kotikylän joessa uiskenteleekin yhtäkkiä hirviö ja maisemaan pelmahtaa päätön ratsastaja sekä pieniä, sinisiä, oudosti puhuvia miehiä kilteissä. Mitta tulee täyteen vasta siinä vaiheessa, kun Tiffanyn pikkuveli kidnapataan.

Urhea sisko varustautuu pelastusretkeen paistinpannulla ja isoäitinsä taikakirjalla (no, oikeasti kirja on kyllä Lampaiden sairaudet), mutta jotain muutakin tarvitaan. Matka vinksahtaneen satumaailman halki ei nimittäin onnistu ilman haltijamaailman pelätyintä poppoota, Vapaita pikkumiehiä, jotka takaavat sen, ettei reissulta ainakaan hurttia huumoria puutu.

(muokattu 02.12.2017)

Merenneito ristiaallokossa (Merenneito, #2)Kevääntuoja (Mustien ruusujen maa, #3)Pirates of the Caribbean: Salazarin kosto (Pirates of the Caribbean, #5)Kajo (Kuura-trilogia, #2)Kanit laulavat pimeässä

avatar
Eräs ystäväni suositteli kirjaa minulle ja katsoin sitä kiinnostuneesti. "Toivotavasti juoni tekee tästä kirjasta näin paksun." mietin. Kirjan alku oli melko sekava ja luin takakannen kerta toisensa jälkeen tajutakseni missä mennään. Kun henkilöiden nimet olivat tulleet selviksi kirja tempaisi mukaansa. Pratchett on luonut pikkumiehille hyvi niidenkaltaisen kielen, joka täydentää kokonaisvaikutelmaa. Hahmot on rakennettu huolella ja juonen pohjakin sopii hyvin kuvaan. Terry Pratchett onnistui taas kerran! Nauttikaa!
Luinwen avatar

Loistava kirja, joka kestää useimmankin lukukerran pysyen silti yllättävänä, ajatuksia herättävänä ja nauruhermoja kutkuttavana.

Lue koko arvostelu täältä: http://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/08/kirja-arvostelu-terry-pratchett-vapaat.html

Matti Karjalainen avatar
3.5
Tiffany Särkynen on Liitumaan vuorilla asustava yhdeksäsvuotias tyttö, jonka mummo on ollut Isoäiti Särkynen, nainen jonka on sanottu olevan mahtava noita. Lampaita ja ärsyttävää pikkuveljeään vartioivan Tiffanyn elämä muuttuu kun hänen kotinsa lähellä alkaa tapahtua kummallisia: ensin näkki on napata hänen pikkuveljensä joen rannalla, ja pian pihapiirissä pyörähtää myös päätön ratsastaja. Vaan ketä mahtavat olla viisitoista senttiä pitkät mutta väkivahvat ... (lisää)
Kataja avatar
Kirjassa on kummalinen kirjoitustapa, ja ei ainakaan minun mielestäni huumori ole kovinkaan hauskaa, joten luin kirjan vain puoleenväliin saakka. Se olisi saattanut tulla paremmaksi, mutta en vain jaksanut lukea sitä. Kirjassa on epäselviä asioita, mutta siinä on melko hyvä juoni.
Ailm, Fievre, Pisania, childofsunset
Uusin jäsen: Marko Kinnunen