Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #2) - Terry Pratchett8.16

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby.

1. painos: Karisto, 2003. Sidottu.
2. painos: Karisto, 2005. Nidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2004. Mythopoeic-palkintoehdokas (nuortenkirjat) 2004.

Hengästyttävän hulvaton nuorten fantasiatarina koko maailman tuntemalta kertojamestarilta

Terry Pratchettin kertojantaidot ovat vertaansa vailla: hänen kirjojaan on myyty jo yli 27 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa. Viime vuonna ilmestynyt Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät voitti arvostetun Carnegie Medal -palkinnon Englannissa.

Yhdeksänvuotias Tiffany Särkynen ei pahemmin hätkähdä, vaikka kotikylän joessa uiskenteleekin yhtäkkiä hirviö ja maisemaan pelmahtaa päätön ratsastaja sekä pieniä, sinisiä, oudosti puhuvia miehiä kilteissä. Mitta tulee täyteen vasta siinä vaiheessa, kun Tiffanyn pikkuveli kidnapataan.

Urhea sisko varustautuu pelastusretkeen paistinpannulla ja isoäitinsä taikakirjalla (no, oikeasti kirja on kyllä Lampaiden sairaudet), mutta jotain muutakin tarvitaan. Matka vinksahtaneen satumaailman halki ei nimittäin onnistu ilman haltijamaailman pelätyintä poppoota, Vapaita pikkumiehiä, jotka takaavat sen, ettei reissulta ainakaan hurttia huumoria puutu.

Keskustelua: Terry Pratchett :: viestejä 119 kpl

Arvosanalla: 8.16/10
Arvosanoja: 220
Muokattu: joulukuu 02, 2017

Kiekkomaailma (nuortenkirjat) -kirjasarja

Ensimmäinen Kiekkomaailma-nuortenkirja Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät on yksittäinen teos. Loput kertovat Tiffany Särkysen seikkailuista.

Kuuluu yläsarjaan Kiekkomaailma

Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #1)7.80
Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #2)8.16
Tähtihattu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #3)8.14
Talventakoja (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #4)8.46
Keskiyö ylläni (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #5)8.66
Paimenen kruunu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #6)8.78

Kirja-arvioita

10/10 |
elokuu 18, 2016
Loistava kirja, joka kestää useimmankin lukukerran pysyen silti yllättävänä, ajatuksia herättävänä ja nauruhermoja kutkuttavana. Lue koko arvostelu täältä: http://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/08/kirja-arvostelu-terry-pratchett-vapaat.html
7/10 |
heinäkuu 25, 2016
Tiffany Särkynen on Liitumaan vuorilla asustava yhdeksäsvuotias tyttö, jonka mummo on ollut Isoäiti Särkynen, nainen jonka on sanottu olevan mahtava noita. Lampaita ja ärsyttävää pikkuveljeään vartioivan Tiffanyn elämä muuttuu kun hänen ...
6/10 |
kesäkuu 02, 2008
Kirjassa on kummalinen kirjoitustapa, ja ei ainakaan minun mielestäni huumori ole kovinkaan hauskaa, joten luin kirjan vain puoleenväliin saakka. Se olisi saattanut tulla paremmaksi, mutta en vain jaksanut lukea sitä. Kirjassa on epäselviä asioita, mutta siinä on melko hyvä juoni.
10/10 |
toukokuu 09, 2007
Eräs ystäväni suositteli kirjaa minulle ja katsoin sitä kiinnostuneesti. "Toivotavasti juoni tekee tästä kirjasta näin paksun." mietin. Kirjan alku oli melko sekava ja luin takakannen kerta toisensa jälkeen tajutakseni missä mennään. ...