Salamavaras (Percy Jackson, #1)

Salamavaras

Rick Riordan
Julkaistu: toukokuu 20, 2008 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Percy Jackson and the Lightning Thief
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: antiikin mytologia, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

Mitä jos kuulisit olevasi Olympoksen jumalan puoliverinen jälkeläinen? Percy Jacksonin elämästä on leikki kaukana, kun antiikin jumalat, sankarit ja hirviöt muuttuvat todeksi…

”Me emme ole tyhmiä, Percy Jackson. Oli vain ajan kysymys milloin saisimme tietää, kuka sinä olet.” Mistä matikanope oikein puhuu? Se mitä newyorkilaiselle Percy Jacksonille tapahtuu kesken luokkaretken, on jotain ihan pimeää. Hän saa kannoilleen Kreikan mytologian pelottavimman hirviön ja päätyy Puoliveristen leirille, jossa häntä odottaa suuri tehtävä. Percyllä on kymmenen päivää aikaa etsiä ylijumala Zeuksen mestarisalama ja estää ihmiskunnan tuhoisin sota. Ilman itsepäistä Annabethia ja satyyri Groveria Percyllä ei ole toivoa. Sillä yksikään etsijä ei ole palannut elävänä retkeltään.

Percy Jackson on maailmalla jo megaluokan ilmiö, palkittu myynti- ja arvostelumenestys. Huippuvauhdikkaan viisiosaisen sarjan aloittaa Salamavaras.

(muokattu 26.02.2018)

Athenen merkki (Olympoksen sankarit, #3)Merenjumalan poika (Olympoksen sankarit, #2)Haadeksen talo (Olympoksen sankarit, #4)Vaiennut oraakkeli (Apollon, #1)Hirviöidenmeri (Percy Jackson, #2)

Rinja avatar
Olin näkevinäni taannoin, että tätä kirjaa/sarjaa uskallettiin verrata Pottereihin jossain. Lähdenpä siitä liikkeelle. Kirjan perusidea on sinällään aivan loistavasti oivallettu ja hamuilee jo Pottereiden tasoa siinä suhteessa. Suuri ja mahtava Länsi on vain maantieteellisesti lähtöisin Kreikasta jumalineen - kun painopiste siirtyi Roomaan sen jälkeen, jumalatkin siirtyivät loogisesti sinne. Sitten Keski-Eurooppaan & Englantiin, ja lopulta, minnekäs muualle kuin Amerikkaan. ... (lisää)
siisbu54 avatar
Minä omistan kaikki "Percy Jacksonit" ja minusta Salamavaras oli paras niistä! Rick Riordan kuvasi Kreikan jumalia luonteeltaan juuri sopivasti. Ja niissä kerrottiin todella tarkasti, esim: tunteet, unet, näköalat jne. Minun mielestäni "Percy Jackson" on paras kirja-sarja jonka olen koskaan lukenut!
Pennywere avatar
Salamavarkaassa on samaa kuin Huonosti käyttäytyvissä jumalissa. Antiikin Kreikan jumalat ovat palanneet ihmisten keskuuteen, asuen milloin Nykissä ja milloin Losissa. Liituraitapukuineen jumalat ovat epäuskottavia. Luonteen puolesta heitä on kuitenkin kuvattu hyvin, esimerkkinä Ares. Kirjan juoni oli mielenkiintoinen ja eteni tietokonepelimäisesti. Henkilöhahmot olivat lievästi kliseisiä, varsinkin Annabeth oli perustyttösankari mukapahoine lohkaisuneen. Kokonaisuus oli kuitenkin ... (lisää)
Pirita avatar
Ehdottomasti paras fantasiasarja vuosiin; tähän ei kyllästy ikinä! Omistan kaikki ja olen lukenut herra ties kuinka monta kertaa, mutta aina se sama jännitys säilyy. Koska kreikkalaisista jumalista ei paljoa tiedetä,(korjaan; kun olet lukenut kaikki, osaat luetella suurimman osan jumalista sekä heidän lapsensa ja muut hahmot) kirja on myös mielenkiintoinen, ja siitä jopa oppi. Nimimerkillä uskonnonkoe 10- koska Percy Jacksonit. <3
PercyJacksonfani avatar

Kun näin tämän kirjan kirjastossa, luin sen takakansitekstin ja ajattelin että "Hei, tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta." Kotona alkaessani lukemaan en tiennyt mitään kreikkalaisesta mytologiasta. Tiesin vain suunnilleen, mikä ja missä kreikka on. Kun luin kirjan, se nousi heti ylivoimaiseksi suosikkikirjakseni ja halusin heti lukea sen jatko-osat. Kun luin sarjan viimeisen osan, ajattelin että "Onpa mälsää, kun se loppui."Aloin lainata kirjoja kirjastosta yhä useammin ja ... (lisää)

people avatar
Mielestäni Salamavaras on koko kirjasarjan parhain kirja. Tässä oli jännittävyyttä ja koko ajan tapahtui jotakin. Kirjan henkilöt olivat mielenkiintoisia ja rakastin sitä, että tässä kirjassa kerrottiin Antiikin Kreikan jumalista. Niitä ei nimittäin monessa kirjassa esiinny. Kirjan juoni, teema ja koko idea oli todella hyvä. Ihailen Rick Riordanin kirjoitustapaa, varsinkin sitä, kuinka hyvin henkilöitä ja tapahtumapaikkoja on kuvailtu.
Poison Girl avatar
Mukavan vauhdikas ja viihdyttävä kirja. Idea on tosi mielenkiintoinen ja samalla opettavainen, kun samalla tulee tutuiksi monet kreikkalaiset jumalat ja otukset. Salamavarasta lukemalla ne oppii helpommin kuin historian kirjasta! Välillä juonen rakenne ja hahmot oli esitetty vähän naiivisti ja fantasiakirjojen tapaan tämäkin noudatti aika perinteistä kaavaa. Välillä olin myös vähän pihalla tapahtumista. En lähtisi unissanikaan pistämään tätä Harry Potterin tasolle, mutta noin muuten sarja on varmasti mielenkiintoinen. Seuraava osa kehiin vaan!
Soturikissat-fani03 avatar
Kirja oli ihan hyvä, jostain syystä en vain itse onnistunut kiinnostumaan tästä vaikka juoni oli hyvä, eikä liian ennalta-arvattava. Suosittelen silti :)
Selene avatar
Yksi kaikkien aikojen suosikkikirjoistani! (Ja kirjasarjoista.) Percy on ihana päähenkilö: hyväsydäminen, keskittymishäiriöinen, nuori poika, joka heittää hyvää läppää ja on ihanan sarkastinen. Puoliveristen leiri on hieno ja myös Grover kuuluu suosikkihahmoihini. Annabeth taas tuntuu aika perus kirjahahmolta, mutta mukava hänestäkin on lukea. Parasta on se, kun kolmikko lähtee seikkailemaan ympäri Amerikkaa. Erityisesti ihastuin kirjoitustapaan, joka on yksinkertainen mutta sisältää välillä ääneen naurattavia ilmaisuja. Lue ihmeessä, et tule katumaan!
Kirjakaapin tyttö avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
helen1 avatar
Tämä kirja on vain yksinkertaisesti paras kirja suosittelen kaikille jotka tykkäävät historiasta ja fantasiasta. Kannattaa lukea Juoni oli hyvä
Kirassiina avatar
Loistava kirja. Kreikan mytologia toimii nykypäivän maailmassa. Percy on mielenkiintoinen hahmo ja Annabeth on suorastaan ärsyttävän viisas mutta silti mukava. Riordanin kerrontatyyli on toimiva ja kirja pitää seurassaan loppuun asti.
manni avatar
Yksi parhaimmista nuorille suunatuista kirjoista mitä olen lukenut, koko ajan tapahtui jotakin eikä kirja oikeestaan jäänyt junnaamaan kertaakaan paikalleen, Percy,Annabeth ja Grover ovat aika mielenkiinosia pää henkilöiksi..mikään ei oikeestaan ärsyttänyt tai haitannut kirjassa. en tiijä miks mulla kesti näin pitkään että edes aloitin lukemaan tätä sarjaa,ehkä se elokuva 2010 piti huolen siitä :D no mutta kirja on hyvä, kannattaa lukea!
Daniel.Kivenpää avatar
Aivan paras kirja/sarja suosittelen lukea!!!
Mai00 avatar
Salamavaras on hyvä aloitus erinomaiselle sarjalle. Pidän sarjasta tosi paljon. <3 <3 <3
Kastehelmi avatar
Okei, tämä on varmaan aika kulutettu ilmaisu, mjutta poikkeuksetta täyttä totta: Percy Jackson on paras! Kuten myös mielestäni kirjan muut hahmot. Ei unohdeta heitä. Mielestäni oli aluksi hieman häiritsevää, että päähenkilö oli poika, minä kun olen tyttö. Muutaman sivun jälkeen ei Percy päähahmona enää häirinnyt ja ahmin kirjan yhdeltä istumalta. Erinomainen.
Quine avatar
Kirja on hyvin kiinostava omalla tavallaan. Mytologian jumalat ovat kiinostavia, mutta kiran jotkin henkilöt ärsyttävät hirveästi. Kirjalta odottaa paljon, mutta en ole varmaa antaako se mitään. Joo on kirjassa hyvä idea, mutta jotenkin liian ( Ärsyttävä) minun makuun. Ei kirja huono ole, mutta en vain pidä siitä sillä lailla kuin muista kirjoista. Kannattaa lukea, mutta itse on henkilökohtaisesti tykkää.
Dark Angel avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
ShadowMaker avatar
Percy Jackson ja Salamavaras on hyvä kirja. Kuitenkin hiukan "lapsekas". Esimerkiksi Annabethin hahmo oli hiukan tylsä. Sankarin "perustyttö apuri". Aluksi vastahakoinen Percyä kohtaan, tietenkin. Annabethin hahmoa luodessa Rick Riordan taisi luottaa vanhaan kaavaan. Muutkin henkilöt olivat hiukan tylsiä, mutta itselläni Annabeth oli se tylsistyttävin. Kuitenkin suuri plussa tuli Puoliveristen leirin tunnelmasta. Tuntui itsekkin siltä, että tekisi mieli olla samaisella leirillä ja ... (lisää)
ekjk avatar
Percy Jackson on paras!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Catherine avatar
Tähän kirjaan jossain palstoilla noin vuosi sitten törmäsin ja jo ihan nimen perusteella koukutti kovasti. Ei mennyt edes puolta kesää kun olin koko sarjan hamstrannut haltuuni. Tämä eka osa kuitenkin jäi jollain tapaa "parhaiten sydämeen". Kirja itsessään on hauska ja no joo, ehkä omalla tavallaan hieman lapsellinen. Rakastuin kuitenkin kirjan henkilöihin ja juoneen. Yksi parhaista fantasia kirjoista, jos minulta kysytään.
Uusin jäsen: chong wen