Matka maan keskipisteeseen

Matka maan keskipisteeseen

Jules Verne
Julkaistu: 1879 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Voyage au centre de la terre
Tyylit: scifi
Avainsanat: 1800-luku, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1864.

1. laitos: Matkustus maan keskipisteeseen. Ruotsalaisesta käännöksestä suom B. Lagus. G. W. Edlund, 1879.
2. laitos: Suomentanut Arvo Airio. Kirja, 1917, 1928.
3. laitos: Lyhentäen suomentanut Matti Karjalainen. Valistus, 1966, 1967. 4. laitos: Matka maan keskipisteeseen. Suomentanut Pentti Kähkönen. Kuvittanut L. Benett. Sci-fi -sarja. WSOY, 1974. Sidottu. Myös koosteessa: Merkilliset matkat 2, WSOY 1987, 1998.

Jules Vernen vuosisadan takainen nerokas kuvitelma merkillisestä matkasta on sci-fi -kirjallisuuden klassisia huippusaavutuksia.

Matka maan keskipisteeseen alkaa professori Otto Lindenburgin kotoa, missä hän tutkii salaperäistä riimukirjoitusta. Riimukirjoituksen selvitettyään hän alkaa suunnitella matkaa ensin Islantiin ja sieltä tulivuoren kraaterin kautta maan keskipisteeseen.

(muokattu 23.12.2016)

Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga 2 (Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga, #2)Vril: Tuleva rotuMerkilliset matkat 2Merkilliset matkat 1Pilvikartasto

Emelie avatar

Matka maan keskipisteeseen oli viihdyttävä teos. Pidin erityisesti tarinan alusta, joka ansiokkaasti veti mukaan juoneen, mutta sen jälkeen homma hiukan lässähti. Minä koin varsinaisen seikkailuosuuden jokseenkin tylsäksi, ehkä odotukset olivat korkeammalla kuin mitä olisi ollut syytä. Luulen myös, että osasyy löytyy tarinan temmosta. Alku oli suhteellisen nopea, mutta keskivaiheilla ajauduttiin suvantohenkiseen menoon ja sitten jonkin aikaa ennen tarinan loppua tempo ... (lisää)

Velma avatar
4.5
Tämä on yksi suosikeistani Vernen kirjoista! Kiinnostavaa seurata matkaa maapallon syvyyksiin ja saada selville mitä sieltä löytyy.
Emelie, Kuurankukka
Uusin jäsen: Inex