Jäänpuskijat

Jäänpuskijat

Alastair Reynolds
Julkaistu: lokakuu 24, 2008 (Like)
Alkuperäinen nimi: Pushing Ice
Tyylit: scifikova scifi
Avainsanat: avaruusmatkat

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Hannu Tervaharju.

1. painos: Like-scifi. Like, 2008. Nidottu.
2. painos: Like-pokkari. Like, 2009. Nidottu.

Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2006.

ULKOAVARUUTEEN SIJOITTUVA SEIKKAILU, JONKA MITTAKAAVA ON MAHTAVA KUIN ITSE LINNUNRATA

Vuonna 2057 aurinkokunnan kaupallinen hyödyntäminen on täydessä vauhdissa. Maan lähiavaruuden vallanneet yritykset saavat käyttövoimansa tasaisesti kulkevasta komeettojen virrasta, jota ydinkäyttöiset louhinta-alukset ohjaavat Maan suuntaan. Operaatiota kutsutaan jään puskemiseksi.

Bella Lind on lähellä komennuksensa loppua avaruusalus Kivisirkalla, kun Saturnuksen suunnalta kuullaan hätkähdyttävä uutinen. Janus, yksi Saturnuksen jäisistä kuista, on selittämättömästi poikennut kiertoradaltaan ja suunnistaa nyt valtavalla vauhdilla ulos aurinkokunnasta. Kuun pinnan kerrokset hajoavat ja käy ilmi, ettei Janus koskaan ollutkaan luonnollinen taivaankappale. Kivisirkka on uuden haasteen edessä.

Alastair Reynolds on vuonna 1966 syntynyt walesilainen kirjailija. Like on julkaissut häneltä aiemmin teokset Ilmestysten avaruus, Kuilukaupunki, Timanttikoirat, Turkoosit päivät, Lunastuksen arkki ja Sovituksen kuilu.

Arvosteluja:

”Kova scifi ei voi olla juuri kovempaa. Klassista Reynoldsia.” – Jon Courtenay Grimwood, Guardian

”Arthur C. Clarke parhaina päivinään ei olisi pystynyt parempaan.” – SFX

”Älykäs ja kekseliäs seikkailu, jollaista hänen aiemmat teoksensa antoivat meidän odottaa.” – The Daily Telegraph

”Avaruusoopperan mestarilaulaja.” – The Times

”Reynolds kirjoittaa ajan parasta uutta tieteiskirjallisuutta, kirjallisuutta joka ylittää kaikki rajat.” – Portti

"Oli vastaus sitten 42 tai Monty Pythonien tapaan elämän aurinkoisempaan puoleen keskittymien, niin yksi osa sitä on eittämättä hyvien kirjojen lukeminen ja siinä Jäänpuskijat on suureksi avuksi." – Petja Savoila, Savon Sanomat

"Reynolds on onnistunut rakentamaan Jäänpuskijoista yllätysten täyteisen avaruusodysseian, joka saavuttaa lopulta jopa arthurclarkemaiset mittasuhteet." – Petja Savoila, Keskisuomalainen

(muokattu 13.10.2016)

Lunastuksen arkki (Ilmestysten avaruus, #3)Linnunradan käsikirja liftareille (Linnunrata, #1)Kaukaisen Maan laulutMatka alkaa (Across the Universe, #1)Taipumaton (Kadonnut laivasto, #1)

Eija avatar
Kirja oli taattua Reynolds laatua hyvine ja huonoine puolineen. Huonona puolena sanoisin liiallisen pituuden, kuten kaikki muutkin Reynoldsin kirjat ovat olleet liian pitkiä. Tässä tapauksessa se vain korostui entisestään sillä joskus jämähdettiin pitkäksi aikaa yhteen tapahtumaan ja varsinkin alussa jotain asiaa selostettiin juurta jaksaen niin, että kenellekään ei varmasti jää epäselvyyksiä. Samoin päähenkilöiden keskeistä kemiaa puitiin liikaa ja välillä tarinointi ... (lisää)
MaKo avatar
"Jäänpuskijat" oli toinen Reynoldsilta lukemani kirja heti "Ilmestysten avaruuden" jälkeen. Jäänpuskijat ei kuulu Ilmestysten avaruus -sarjaan, vaan se tapahtuu aivan toisenlaisissa maisemissa. Tämä varmasti vaikutti ensimmäisellä lukukerralla mielipiteisiini, sillä olisin niin kovasti tahtonut lukea jatkoa Voljovan ja Khourin tarinalle, mutten onnistunut saamaan käsiini jatko-osia; tämä arvostelu on kirjoitettu toisen lukukerran jälkeen. Kirja alkaa (prologin jälkeen) ... (lisää)
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson