Eräänä päivänä tyhjä taivas

Tiina Raevaara
fantasia
Eräänä päivänä tyhjä taivas - Tiina Raevaara6.78

Kannen suunnittelu: Timo Ketola. Kannen kuva: Timo Sälekivi. Sidottu, kansipaperi.

Tiiliskivi-palkintoehdokas 2008.

"Olemme isäni talossa, muurin sisällä, veljeni ja minä, mutta turvaa täällä ei ole."

Tyttö on elänyt perheestään erossa maailmassa, joka on tuhoutunut elinkelvottomaksi. Ympäristö tuntuu täysin vieraalta: kaupungit ja kylät ovat kadonneet, ainoastaan eräs metsä näyttää vielä olevan ennallaan.

Vanhan miehen opastamana tyttö löytää metsän keskeltä syntymäkotinsa, joka ei kuitenkaan tarjoa turvaa – vaan järkyttäviä yllätyksiä. Epämuotoisen rakennuksen uumenista löytyy outo veljessarja sekä isä, jota kaikki pelkäävät.

Mitä on tapahtunut? Tyttö vedetään mukaan sokkeloisen talon kummalliseen elämään. Vähitellen paljastuvat salaisuudet eivät jätä yhtäkään talon asukasta ennalleen.

Tiina Raevaaran esikoisromaani Eräänä päivänä tyhjä taivas on painajaismainen satu ja nurinkurinen kehitystarina, jossa luonto ja eläinten maailma limittyvät ihmisten maailman kanssa. Unenomaiset kuvat ja tuhoutuvan maailman maisema luovat kerrontaan lohduttoman mutta kauniin tunnelman, joka pitää lukijan otteessaan loppuun saakka.

Keskustelua: Tiina Raevaara :: viestejä 2 kpl

Tietoja päivitetty tammikuu 07, 2015

Kirja-arvioita

8/10 |
marraskuu 18, 2012
Raevaaran surumielinen ja synkeä maailma on kiehtova. Symbolismi tekee kirjasta vaikean, mutta haasteista nauttivalle kirja sopii! Lyhyeen mittaan on saatu paljon asiaa.
7/10 |
syyskuu 10, 2009
Lyhyet lauseet ja luvut toimivat kirjassa erinomaisesti. Ne toivat kirjaan keveyttä lohduttoman, jopa karmean aiheen vastapainoksi. Kirja oli helppo lukuinen, kieli kaunista ja sujuvaa. Se oli tunnelmaltaan hyvä ja kirjaa ei tehnyt mieli laskea ...