Kadonneet kyyneleet

Kadonneet kyyneleet

Mike Pohjola
Julkaistu: heinäkuu 1, 2008 (Gummerus)
Avainsanat: kotimainen, lasten luku-varkaus -palkinto

Kannen suunnittelu Sanna-Reeta Meilahti. Sidottu.

Lasten luku-Varkaus -palkinto 2009.

”Eläimille kaikki aurinkoiset päivät ovat kauniita, mutta on myös sellaisia olentoja, joiden päiviä aurinko ei riitä valaisemaan.”

Roosan isä on kuollut, eikä koulunkäynti kiinnosta. Äidillä on uusi miesystävä, jonka luona hän mieluummin viettää aikaansa. Roosa ei halua selittää elämäntarinaansa enää yhdellekään psykiatrille. Tuntuu kuin viettäisi puolet kouluajasta juttelemassa kuraattorien ja koulupsykologien kanssa.

Toisaalla, keskellä suurta merta on pieni saari, jossa kasvaa iso omenapuu. Puu on kahden airiin, Punakanelin ja Omenaruusun, koti. Eräänä aamuna kun Punakaneli hyppää alas puusta, hänen jalkansa eivät laskeudukaan omenapuun juurelle, vaan loiskahtavat veteen. Vesi peittää alleen puun juuret ja jokainen aalto nostaa veden pintaa. Saarelta on lähdettävä, keinolla millä hyvänsä, mutta Omenaruusu ei halua jättää kotiaan. Kun Punakaneli yrittää taivutella ystäväänsä, Omenaruusu järkyttyy ja vaipuu syvään uneen. Ainoa tapa pelastaa Omenaruusu on hankkia hänelle airiin kyyneleitä. Matkallaan Punakaneli kohtaa Tasavallan sotureita, jotka käyvät sotaa pahoja Tuonenkielon sotureita vastaan. Tasavallan puolustajilta Punakaneli saa kuulla olevansa suuri sotilas, jonka tehtävä on auttaa kukistamaan Tuonenkielon armeija. Mutta Punakaneli ei halua tarttua aseeseen.

Roosan ja Punakanelin kohtalot kulkevat rinnakkain nuortenromaanin sivuilla. Toden ja mielikuvituksen rajat hämärtyvät heidän etsiessään kadonneita kyyneleitä.

(muokattu 01.11.2015)

Louhen liitto (Louhi-sarja, #1)Pedon varjo (Kanen aikakirjat, #3)Pirates of the Caribbean: Salazarin kosto (Pirates of the Caribbean, #5)Stravaganza: Laivojen kaupunki (Stravaganza, #5)Vapautettu (Yön talo, #8)

The Big Bad Wolf avatar
1.5
Hyvä idea, toteutus olisi kaivannut hiomista. Pidin rakenteesta, kertoja vaihtui joka toinen luku. Fontinvaihto häiritsi hieman... Vaikka se on pikkuinen muotokysymys. En pitänyt kirjoitustyylistä, jotenkin jäi ontumaan pahasti. Roosan lukujen lyhyys oli kääntäen verrannollinen Punakanelin lukujen lyhyyteen, mikä haittasi, koska pidin Roosasta enemmän, vaikka lukujen tunnelma oli hiukan epäaito ja kalpea. Kirja märehti liikaa surulla ja surkealla elämällä. Roosa ei ollut ... (lisää)
Amelie avatar
1.0
Valitsin kirjan kannen perusteella ja petyin pahasti. Kirjassa oli kaksi kertojaa tyttö ja "Punakaneli" En tajunnut edes mikä punakaneeli on?? Ehkä olen hieman liian nuori ymmärtämään kirjan ideaa.
Totoro avatar
Minä en hirveänä tykännyt, oli hiukan sekava... Mutta idea oli tosiaan hyvä, anto ajateltavaa.
Rinja avatar
"Kadonneet kyyneleet" on selkeästi kirjailijan esikoisromaani, jonka perusidea on komea, mutta jonka juonenkulku ja etenkin loppu ovat mielestäni kovin novellimaisia. Kirja jää siten enemmänkin vain pieneksi pohdintahetkeksi kuin kunnon romaanielämykseksi, vaikka ei toki näkemyksiä antavaa tekstiä saa väheksyä. Se käsittelee ihan sujuvasti nuorten mielenterveysongelmia (tai niiden puutetta) ja tarjoaa näkökantoja sodasta. Satumaisuutta hakevat osuudet eivät myöskään tunnu kovin pakotetuilta. Suosittelen lähinnä nuorille, jotka hakevat jotain vaihtoehtoista ja jotain, joka antaa ajattelunaiheita.
LordStenhammar, Wicked-Willie
Uusin jäsen: Marko Kinnunen