Suden lupaus

Suden lupaus

Dorothy Hearst
Julkaistu: kesäkuu 3, 2009 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Promise of the Wolves
Tyylit: fantasiaeläinfantasia, paleofiktio

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Anu Niroma. Alkuperäiskannen suunnittelu: Honi Werner. Päällyksen suunnittelu: Maarit Norvanto. Sidottu, kansipaperi.

Pysy erossa ihmisistä.
Älä koskaan tapa ihmistä ilman syytä.
Pariudu vain laakson susien kanssa.

Näin kuuluu Laajalaakson susien lupaus. Kunnes nuori susinaaras Kaala uskaltaa rikkoa sääntöjä.

Kaala syntyy kiellettyyn sekaveriseen pentueeseen. Hänen annetaan jäädä henkiin, mutta hänen asemansa laumassa on alati uhattuna. Mikä pahinta, Kaala tuntee outoa vetoa susien metsästysmaille asettuneiden ihmisten seuraan. Kun samasta riistasta taistelevien lajien välille uhkaa syttyä kohtalokas sota, Kaalalla on viimeinen tilaisuus osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen. Suden lupauksen taakse kätkeytyvän valheen on aika tulla julki.

Suden lupaus on Luolakarhun klaani -klassikkoon verrattu lumoava kertomus suden ja ihmisen yhteisen tarinan synnystä sekä siteestä, joka vielä 14 000 vuoden jälkeenkin näyttäytyy ystävyyden ja yksinäisyyden, luottamuksen ja vieraudenpelon koettelukenttänä. Kaalan tarina on jo ehtinyt kietoa pauloihinsa fantasian ja eläinten ystäviä eri puolilla maailmaa.

”Jos pidit Ruohometsän kansasta, älä jätä lukematta Suden lupausta.” – Jean M. Untinen-Auel, Luolakarhun klaanin kirjoittaja

”Hearst on nokkelan sujuvasanainen kertoja, jonka tarinaa ja luonnonkuvausta lukee ihan mielellään. Omassa luokassaan sekä aikuisille että nuorille sopiva kirja on mukava lukukokemus.” – Niklas Bengtsson, Portti

(muokattu 13.03.2016)

Tulku – silta TiibetiinLiekkien loimu (Taru kolmesta miekasta, #10)Pimeyden kuiskaus (Manalan valtiaat, #4)Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit, #5)Yksinäinen drow (Metsästäjän miekat, #2)

w-a-r-i avatar
Ihana! Suden lupaus kuvaa susilauman elämää niin todentuntuisesti, että haluaisin olla itse susi :) Kaalan persoona on niin monimuotoinen, ja samaistuttava, että tätäkään kirjaa en pystynyt kädestä laskemaan ennen kuin se loppui! Kirja oli suhteellisen eri kantilta kirjoitettu, kuin kirjat yleensä ja siinä suhteessa Suden Lupaus oli virkistävää luettavaa vaihteeksi =)
Pennywere avatar
Kirja oli omassa sarjassaan erilainen kertomus kuin mitä yleensä saa lukea. Tosin alussa ennen ihmisiä juoni tuntui joko toistavan itseään tai junnaavan paikoillaan. Loppuhuipennus jäi vaisuksi, mutta ei todellisuuteen perustuvien kirjojen tarvitsekaan tihkua yli fantasian rajojen. Suosittelen kaikille jotka pitävät susista ja vanhasta maailmasta.
Nage avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Helmeilevä susi avatar
Ihana kirja!!!!!!! Lisäsin suosikiksi.
HeirOfMist avatar

Kirjan lopussa jäi monta kysymystä auki joihin vastaukset ovat luultavasti seuraavissa kirjoissa joita ei valitettavasti ole suomennettu, mielestäni huono päätös. Epäilen että niitä suomennetaan sillä tämä julkaistiin melkein kymmenen vuotta sitten. Luultavasti luen seuraavat osat englanniksi. Kirja olisi ollut 5 tähteä mutta jatko osia ei ole suomennettu niin vähensin yhden tähden sillä kirjan loppuu sellaiseen tilanteeseen että seuraavat kirjat pitäisi suomentaa.

lolde avatar
4.5
Taas yksi kirja jonka lukemista olen lykännyt aivan turhaan, pidän kirjan juonesta ja koko kirjan ideasta muutenkin, eikä erilaisilta tunnetiloiltakaan voi välttyä, kirja alkaa heti surullisissa tunnelmissa, mutta matkan aikana mukaan mahtuu myös huvittuneisuutta ja vihastumisia. Myös kirjan hahmot ovat omia persooniaan, joista oli helppo löytää omat suosikit ja inhokit.
lieta avatar
3.5
Aloitan yhtymällä muiden kommentteihin siitä mikä kirjassa oli erikoista mutta hyvää: kerronta tapa. Olen lukenut monta kirjaa joissa ollaan enemmänkin tekemisissä susien kanssa, mutta tämä oli ensimmäinen jossa tarina kerrotaan suden näkökulmasta ja päähenkilönä on pelkkä susi. Pidin tästä kerronta tyylistä! Oli mielenkiintoista lukea kirjaa jossa päähenkilönä on eläin, usein päähenkilönä eläin on vain saduissa. Kirjailija on hyvin onnistunut tässä valinnassaan, ... (lisää)
kirjafriikki blogi avatar
Tämä on hieno kirja. Olen kirjoittanut tästä blogissani. Tässä linkki jos kiinnostaa. http://kirjafriikkji.blogspot.fi/2014/08/hearst-dorothy-suden-lupaus.html
Marski avatar
4.5
Suden lupaus oli jotain niin ihanaa, että sen voisi lukea aina uudestaan ja uudestaan. Kirjoitustyyli oli kaunis ja mukaansa tempaava. Tosiaan juoni kuitenki junnasi hieman paikoillaan ennen ihmisiä, mutta pääsi mukavasti sitten liikkeelle. Juonikin oli jotenkin poikkeuksellinen ja hyvä niin.
Rinja, Pisania
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson