Viima

Viima

Seita Vuorela
Julkaistu: helmikuu 6, 2006 (WSOY)
Avainsanat: kotimainen

Kuvittaja: Jani Ikonen. Sidottu.

Kaksitoistavuotias Viima saa viimeisen mahdollisuuden uudessa koulussa nimeltä Mahdollisuuksien talo. Koulun kellarissa salaisuus odottaa löytäjäänsä.

Viima Teräs ei ole mikään paha poika, mutta ei hän kilttikään ole. Hänen viimeinen mahdollisuutensa on koulu, joka muistuttaa vähän akvaariota ja paljon vankilaa. Heti aluksi Mahdollisuuksien talossa Viimalta takavarikoidaan skeittilauta, ja pian kiellettyjen asioiden listalla on koko Viiman entinen elämä.

Autiossa tehtaassa Viima tutustuu kapinalliseen Intiaan. Intia opettaa Viiman suunnistamaan kaupunkiviidakossa ja näkemään jotain, mikä on näkymätöntä muille.

Sitten Viima löytää koulun kellarista salaisuuden – joka hengittää.

”Minä varoitan teitä nyt. Tarinastani on tulossa synkempi.”

”Tekstiä voi lukea jännittävänä, synkkänä fantasiana tai monitasoisen symbolisena kertomuksena. Aihe on varhaismurrosikäisen molemmin puolin riippuvainen suhde vanhempiin, kouluun ja muihin lapsiin.” – Jussi Ahlroth, Helsingin Sanomat

muokattu 01.11.2015

Pimennys (Soturikissat: Kolmikon mahti, #4)Mimirin lähde (Matka Asgårdiin, #2)Nauhoitettava ennen käyttöäMaresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3)Mahti (Korpinkehät, #3)

Namine avatar
Kirjoittanut
Viima on omaperäinen ja hyvin kirjoitettu romaani, joka pitää otteessaan kirjan loppuun saakka. Kuvailu on tarkkaa ja miljää henkilöineen on fantastinen. Juoni rikkoo perusfantasian käsitteen totaalisest ja kirja häilyykin fantasian ja realismin rajoilla. Suosittelen kaikille, jotka haluavat lukea erikoisen fantasiaromaanin. Arvosana: 9
Uusin jäsen: Ruska